Valt tegen: Audi Q4 e-Tron Concept

0

Het Volkswagen concern zet de komende jaren zwaar in op elektrificatie van haar gamma. Ook de meeste dochters doen mee. Porsche vaart daarbij haar eigen koers met de Taycan, terwijl Seat en Skoda het MEB platform van het moedermerk als basis gaan gebruiken. Audi hinkt daarentegen op 3 gedachten. Vorig jaar heeft Audi al de geheel zelfstandig ontwikkelde e-Tron gepresenteerd. Daarvan volgt nog een Sportback versie met schuine achterzijde, maar alle andere toekomstige elektrische modellen zullen worden gebaseerd op óf het MEB platform óf Porsche techniek.

De Q4 e-Tron Concept, die Audi op de autosalon van Genève aan het publiek voorstelt, behoort tot de MEB familie. Net als zijn donorauto, de Volkswagen I.D.3 (en de direct daarvan afgeleidde Seat El-Born) betreft het een hoge hatchback annex cross-over, al spreekt Audi liever van een geheel elektrisch aangedreven SUV (vandaar de letter ‘Q’ in de modelnaam). De Q4 e-Tron Concept is niet puur voor de show bedoeld. In de loop van 2020 moet de productieversie klaar zijn.

De nieuwe conceptstudie van Audi illustreert niet alleen de plannen van Audi op elektrisch gebied, maar ook de chaotische modelnaam politiek van het merk. Dat begon een jaar geleden al met de onbegrijpelijke typeaanduidingen van de motorversies (25, 30, 35, 40, 45, 50, 55 of 60 TFSI dan wel TDI). De originele e-Tron draagt het getal ’55’ maar dan heeft geen enkele directe relatie met het accupakket, de kracht van de elektromotoren of de actieradius. Dit Audi model is trouwens geen lid van de Q familie. Waarom is niet duidelijk, want hij heeft heus geen lager SUV gehalte dan deze Q4 e-Tron Concept. Het zou logischer zijn geweest als Audi die originele e-Tron de extra typeaanduiding ‘Q6’ had gegeven. Dat zou uitstekend bij zijn formaat gepast hebben. Voor iedereen zou dan ook direct duidelijk zijn dat deze Q4 e-Tron Concept lager gepositioneerd wordt. Audi plaatst hem aan de bovenkant van de middenklasse; als premium alternatief voor de eerder genoemde Volkswagen I.D.3 en Seat El-Born.

In conceptvorm, volgens de Duitsers een realistische voorbode van de productieversie, is de Q4 e-Tron 4,59 meter lang en 1,90 meter breed. De carrosseriehoogte bedraagt 1,61 meter. Daarmee is hij langer dan de Q3 (4,48 meter), maar korter dan de Q5 (4,66 meter). De gewone e-Tron is trouwens 4,90 meter lang en 1,93 meter breed. De wielbasis van 2,77 meter van de Q4 e-Tron garandeert volgens Audi een ruim interieur dat de merk karakteristieke onberispelijke premium afwerking heeft. Dankzij de vlakke vloer is er achterin riant plaats voor 3 passagiers, maar kijken naar het ontwerp van de bank moet diegene die middenin moet zitten niet al te veel comfort verwachten.

In conceptvorm is de Q4 e-Tron voorzien van een 82 kWh accupakket. Daarmee moet deze Audi volgens WLTP norm op een volle lading 450 km ver kunnen komen. Het opladen van de accu kan met maximaal 125 kW laders. Volgens Audi zit je daarmee in 30 minuten op 80 procent van de maximale capaciteit. Voor de aandrijving zorgen een 2 elektromotoren (op elke as 1 exemplaar, waardoor hij vierwielaandrijving heeft) met een gecombineerd vermogen van 306 pk en 450 Nm aan trekkracht.

De elektromotor van 204 pk op de achteras doet het meeste werk. De voorste exemplaar springt enkel bij wanneer het nodig is. De Q4 e-Tron heeft daarmee niet meer dan 6,3 seconden nodig om naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u. Niet uit veiligheidsoverwegingen, zoals Volvo doet, maar gewoon omdat het makkelijker is om auto’s te bouwen die niet harder kunnen. Het zal jou misschien zijn opgevallen dat de Skoda Vision iV over dezelfde wielbasis en aandrijflijn beschikt. Die zit in 5,9 seconden op 100 km/u en levert van dit tweetal dus de premium prestaties …

Audi heeft de conceptversie van de Q4 e-Tron voorzien van een zilverkleurige dichte grille (die daarmee helpt om de luchtweerstand waarde tot 0,28 te reduceren) en geavanceerde LED technologie voor de koplampen. Doorlopende achterlichten ontbreken uiteraard niet, maar wel de camera’s op stokjes à la de gewone e-Tron die de buitenspiegels vervangen. De carrosserie proporties zijn helaas nogal oubollig. De welvingen boven de wielkasten doen daar niks aan af (en ogen als iets wat op het laatste moment is toegevoegd). Okee, ook de gewone e-Tron ziet er ook nogal saai uit en de Q3 noch Q5 ogen spannender, maar het visuele elan van de Q8 mist bij de nieuwe conceptstudie volledig. Ook de Skoda Vision iV is veel gedurfder. Een gemiste kans.

Het dashboard van de Q4 e-Tron Concept is voorzien van een nieuwe versie van de Virtual Cockpit van Audi (oftewel het digitale instrumentarium) en hoog in de middenconsole zit een 12,3 inch aanraakscherm voor het multimediasysteem. Recente productiemodellen van het merk werden bekritiseerd vanwege de te lage plaatsing van het touch screen (waardoor de bestuurder tijdens de bediening zijn blik te lang niet op de weg gericht kan houden), maar die fout wordt bij dit studiemodel niet gemaakt. Een fors head-up display is ook aanwezig in de Q4 e-Tron Concept. Diverse functies laten zich via touch knoppen op het stuurwiel bedienen. De Audi is voorzien van zogeheten Solar Sky lak dat bepaalde golflengtes van zonlicht reflecteert, waardoor het interieur minder snel opwarmt.

Voorzien van conventionele deurgrepen, kleinere velgen (bij de conceptversie zijn ze liefst 22 inch groot) en iets braver bumperwerk rollen de eerste exemplaren van de Q4 e-Tron volgend jaar al van de band. In het vierde kwartaal zou hij bij de Audi dealer in de showroom kunnen arriveren, mits er geen productie aanloopproblemen optreden zoals bij de gewone e-Tron. Een versie met verbrandingsmotor is niet gepland. Audi gaat de niche tussen de Q3 en de Q5 namelijk opvullen met de Q3 Sportback. Die krijgt anders dan de Q4 e-Tron wél een sterk aflopende daklijn.

Op basis van het MEB platform komt Audi medio 2021/2022 met een compacte hatchback en een elektrische Avant. Dit jaar gaat de eerder genoemde e-Tron Sportback in productie. In 2020 arriveert niet alleen de Q4 e-Tron in de Audi showrooms, maar ook de e-Tron GT. Die zal worden gebaseerd op het onderstel van de Porsche Taycan en wordt een stuk lager én krachtiger. In de periode t/m 2025 zal Audi liefst 12 volledig elektrisch aangedreven auto’s lanceren. Er zit vast iets voor jou tussen. Of ga je toch voor de Porsche Taycan, Seat El-Born, Skoda Vision iV of Volkswagen I.D.3?

Comments are closed.