Aston Martin herdenkt Le Mans met speciale DBS Superleggera

0

60 jaar geleden wist Aston Martin met de DBR1 de eerste 2 plekken op het podium te veroveren tijdens de legendarische 24 uur race van Le Mans. Alle reden voor een feestje, niet waar?

Gelimiteerde edities zijn tegenwoordig ‘big business’ voor autofabrikanten én voor de geprivilegieerde investeerders die daar een exemplaar van mogen aanschaffen. Dat is reden genoeg om voor elke gelegenheid een speciale reeks te ontwikkelen. De Aston Martin DBS Superleggera 59 is een eerbetoon aan de eerste (met achter het stuur Roy Salvadori en Carroll Shelby) en tweede plek (Maurice Trintignant en Paul Frére) die het Britse merk 60 geleden tijdens de 24 uur race van Le Mans behaalde.

Van het hommagemodel aan de DBR1 (waarvan tussen 1956 en 1959 slechts 5 stuks zijn gebouwd; deze Aston Martin is dus extreem zeldzaam) zullen geen voor de hand liggende 59 exemplaren geproduceerd worden, maar 24 stuks; een verwijzing naar het aantal uur van de race van Le Mans. Blijkbaar was Aston Martin bang dat de speciale DBS Superleggera bij een oplage van 59 eenheden niet exclusief zou zijn en dat er op het eind afgeprijsd zou moeten worden om te laatste exemplaren te kunnen slijten.

De Q personalisatie afdeling van Aston Martin was eindverantwoordelijk voor de speciale editie van de DBS Superleggera, die luistert naar de typeaanduiding ’59’. Het hommagemodel heeft een Racing Green lakkleur gekregen; hoe kan het ook anders. Verder is de sportwagen afgewerkt met bronzen accenten: onder meer de remklauwen, de Aston Martin letters op de achterzijde, de Superleggera tekst op de motorkap en de schakelflippers zijn in het goudgeel uitgevoerd. Ze grijpen terug op de bronzen knoppen in de open cockpit van de DBR1.

De Q personalisatie afdeling heeft aan de kleinste details gedacht. Zo is er in de koolstofvezel spoilerlip op de achterklep subtiel de tekst ‘DBR1/2-RB6/300/6’ verwerkt (het chassis en motor nummer van de klassieke racewagen van Aston Martin), met aan de andere kant een bronskleurig silhouet van de DBR1. Met een zwart dak en donkere wielen komt de DBS Superleggera 59 nog een tienvoud beter tot zijn recht. Het Aston Martin logo op de neus is uitgevoerd in Union Jack kleuren. Verder zijn er diverse hoogglans zwarte koolstofvezel elementen.

Stap je in, dan krijg je een hoop geheugensteuntjes dat jij in iets uniek zit. Zo vind je hetzelfde DBR1 silhouet terug op de binnenkant van de zonneklep.

De DBS Superleggera 59 wordt geleverd met een replica van de Le Mans helm uit 1959, een blauwe raceoverall en leren handschoenen (replica’s van Carroll Shelby’s exemplaren).

In motorisch opzicht is Aston Martin vrij bescheiden gebleven en hebben zij niet gesleuteld aan de bekende 5,2 liter V12 krachtbron met 2 turbo’s, waarvan het vermogen en koppel dus ongewijzigd 725 pk respectievelijk 900 Nm is. Ondanks kwistig gebruik van koolstofvezel legt de DBS Superleggera 59 bijna 1.700 kilo in de weegschaal. Hij sprint in 3,4 seconden naar 100 km/h en haalt uiteindelijk een topsnelheid van 340 km/u.

Sinds 1959 heeft Aston Martin diverse klasse overwinningen gescoord op Le Mans: in 2007 en 2008 met de DBR9 (GT1-klasse), in 2014 met de Vantage GTE (LMGTE Am) en in 2017 met de Vantage GTE (LMGTE Pro). Sinds vorig jaar doet het merk mee met de nieuwe Vantage AMR.

De prijs is vooralsnog onbekend. ‘Q by Aston Martin’ was eerder verantwoordelijk voor een ‘Red Arrows’ editie van de Vanquish S, de Cygnet V8 en een North Coast 500-serie van 6 exemplaren van de DB11 GT.

 

Comments are closed.