Ford heeft de nieuwe Kuga klaar

0

Ford heeft de nieuwe generatie Kuga onthuld. Het is het eerste model dat de Amerikaanse autofabrikant aanbiedt met keuze uit 3 hybride aandrijflijnen: er kan worden gekozen uit een stekkerhybride, een EcoBlue Hybrid versie (mild hybride) en een gewone Hybrid (volledig hybride zonder stekkeraansluiting). Als basisunit fungeren daarbij de 1,5 liter EcoBoost benzinemotor en de 1.5 plus 2.0 EcoBlue dieselunits. Alle krachtbronnen kunnen worden gekoppeld aan een 8-traps automaat.

De nieuwe Kuga wordt leverbaar als Titanium-, ST-Line en Vignale. Hij is standaard uitgerust met de FordPass Connect modem, een inductielader voor smartphones en het SYNC 3 multimediasysteem. Een premium B&O geluidsinstallatie moet voor een hoogwaardige audiobeleving aan boord zorgen. Het nieuwe 12,3-inch LCD kleurenscherm doet dienst als instrumentencluster. Dat biedt volgens Ford meer informatie, is intuïtiever te bedienen en zou makkelijker af te lezen zijn.

Nieuwe systemen als Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring Aid moeten er voor zorgen dat de bestuurder van de Kuga genoeg afstand tot zijn voorligger houdt en in het midden van de rijstrook blijft rijden. De adaptieve bochtenverlichting en verkeersbordenherkenning zorgen volgens Ford voor beter zicht in het donker. Het head-up display helpt de bestuurder om zijn ogen op de weg te houden, terwijl Active Park Assist 2 de Kuga met één druk op de knop volledig automatisch laat in/uitparkeren.

De nieuwe Kuga is de eerste SUV van Ford op basis van het nieuwe C2 platform, dat bijdraagt aan een betere aerodynamica, een tot wel 90 kg lager gewicht ten opzichte van zijn voorganger en een lager brandstofverbruik. Verder is de torsiestijfheid met 10 procent toegenomen, waardoor de verfijning, de veiligheid en het rijgedrag verbeterd zijn. Het interieur werd tegelijkertijd ruimer.

Ford spreekt van een onderscheidend, dynamisch design van de carrosserie. Hoewel een duidelijk familiegezicht bij de nieuwe Kuga ontbreekt, kan het design als geslaagd worden beschouwd dankzij strakke lijnen en een krachtige uitstraling. De langere wielbasis draagt bij aan de grotere stabiliteit en de rustigere wegligging. Het gestroomlijnde silhouet, de langere motorkap, vlakkere achterruit en de lagere daklijn zorgen voor een energiek voorkomen.

De sportieve ST-Line onderscheidt zich met de door Ford Performance geïnspireerde bumpers en zijschorten. De grille, bumperbescherming aan de voorzijde, diffusor in de achterbumper en dakrails zijn in zwart uitgevoerd. De grote achterspoiler, de lichtmetalen 18-inch velgen (19 inch is optioneel) en de dubbele sportuitlaat benadrukken volgens Ford het sportieve karakter. In het interieur zorgen een donkere hemelbekleding, de exclusieve ST-Line stoelen met contrasterende rode stiksels, de aluminium pedalen, het aan de onderzijde afgeplatte sportstuurwiel, de ST-Line vloermatten en idem instaplijsten voor een sportieve atmosfeer.

De exclusieve Vignale onderscheidt zich door zijn luxueuze afwerking met speciale bumpers, verchroomde grille, dubbele uitlaat en lichtmetalen 18 inch velgen (19 inch en 20 inch is optioneel). Het interieur kenmerkt zich door Windsor lederen bekleding van de stoelen met exclusief Vignale hexagon stiksel en de hoogpolige vloermatten. De carrosseriekleur Blue Panther is exclusief voorbehouden aan de Vignale uitvoering, net als Lucid Red en de parelmoerlak Star White.

De Kuga Plug-In Hybrid is direct vanaf de introductie leverbaar. De stekkerhybride aandrijflijn bestaat uit een 2,5 liter 4 cilinder Atkinson benzinemotor, een elektromotor/generator en een 14.4 kWh lithium/ion accupakket. Het gezamenlijke vermogen is 225 pk. De Kuga Plug-In Hybrid kan meer dan 50 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij af te leggen. Het brandstofverbruik bedraagt 1,2 liter per 100 km met een CO2-uitstoot van 29 gram/km. Het accupakket kan via de aansluiting in het voorscherm opgeladen worden. Onderweg wordt het accupakket automatisch opgeladen doordat het systeem de energie die normaliter tijdens het remmen verloren gaat, terugwint en als elektriciteit opslaat in de accu’s. Via een laadpaal met 230 volt duurt het ongeveer 4 uur om de accu volledig op te laden. De bestuurder kan door middel van 4 rij modi (EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge) de elektrische aandrijflijn van de Kuga benutten. Wanneer de laadstatus van het accupakket zijn minimum bereikt heeft, schakelt de Kuga automatisch over naar de rij modus EV Auto. Dan ondersteunt de elektromotor de brandstofmotor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om brandstof te besparen.

De mild hybride Kuga EcoBlue Hybrid is voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik uitgerust met de 2,0 liter EcoBlue dieselmotor met 150 pk vermogen. In plaats van een conventionele startmotor is een startmotor/generator (BISG) geïntegreerd in de aandrijflijn. Die slaat tijdens het afremmen van de auto remenergie op in het luchtgekoelde 48 volt lithium/ion accupakket. De BISG dient ook als elektromotor en ondersteunt met de opgeslagen elektriciteit onder normale rij omstandigheden en tijdens accelereren de verbrandingsmotor met extra koppel. Verder voedt de BISG de elektrische componenten van de auto. Dankzij het 48 voltsysteem kan de Start/Stop technologie volgens Ford vaker in werking treden om meer brandstof te besparen en de CO2-uitstoot verder te verlagen. De Kuga EcoBlue Hybrid heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 5,0 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 132 gram/km.

De Kuga Hybrid is uitgerust met een zelf opladende hybride aandrijflijn die bestaat uit een elektromotor/generator, lithium/ion accupakket, 2.5 liter Atkinson benzinemotor en een 8-traps automatische transmissie. De Kuga Hybrid is vanaf 2020 leverbaar met zowel voorwielaandrijving als intelligente vierwielaandrijving. De CO2-uitstoot van de Kuga Hybrid bedraagt 130 gram/km; het brandstofverbruik is 5,6 liter per 100 km.

Klanten kunnen ook kiezen uit een reeks conventionele EcoBoost benzine en EcoBlue diesel motoren. Zij zijn standaard uitgerust met de Start/Stop technologie. De motoren zijn te combineren met een handgeschakelde 6 versnellingsbak en de 8-traps automaat. De 2.0 EcoBlue dieselmotor met 190 pk heeft een brandstofverbruik van 5,7 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 150 gram/km. Hij wordt standaard gecombineerd met vierwielaandrijving. De 1.5 liter variant heeft 120 pk vermogen en verbruikt slechts 4,8 liter per 100 km bij een CO2-uitstoot van 127 gram/km. Bij deze uitvoering worden alleen de voorwielen aangedreven.

De 3 cilinder 1.5 EcoBoost benzinemotor is er in versies met 120 en 150 pk. Zij hebben een brandstofverbruik van 6,5 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 149 gram/km. De motor is voorzien van cilinderuitschakeling. Wanneer de volledige kracht van de motor niet benut hoeft te worden, draait de 1.5 Ecoboost op 2 pitten. Binnen 14 milliseconden wordt de cilinder in- of uitgeschakeld. Dat is volgens 20 keer sneller dan het knipperen van een menselijk oog.

De 8-traps automaat kan worden gecombineerd met de 120 pk Ecoblue dieselmotor en met de 2,0 liter van 190 pk. De transmissie is voorzien van de functies ‘Adaptive Shift Scheduling’ (dat de schakelmomenten aanpast aan de rijstijl van de bestuurder; het systeem herkent hellingen omhoog en omlaag en de bochtsnelheid, op basis waarvan het de schakelmomenten aanpast; daarmee zorgt het voor een verfijnde, stabiele rijervaring), ‘Adaptive Shift Quality Control’ (dat informatie over de auto en het wegdek analyseert om de koppelingsdruk aan te passen, zodat de bestuurder altijd soepel kan schakelen; dit systeem kan de soepelheid ook aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder).

De Kuga is ook voor het eerst leverbaar met de Drive Mode technologie waarmee de bestuurder de gaspedaalrespons, de besturing, de tractiecontrole en de schakelmomenten (versies met automatische transmissie) kan aanpassen. Behalve de rij modi Normal, Sport en Eco moet de Slippery modus voor meer zelfvertrouwen bij rijden op een gladde ondergrond zorgen. De Deep Snow/Sand modus behoudt de grip op zachte, ongelijke ondergronden. De nieuwe Kuga kan, afhankelijk van de aandrijflijn, een aanhanger van maximaal 2.250 kg trekken. De elektrisch wegklapbare trekhaak kan via een bedieningselement in de kofferbak met één druk op de knop in- en uitklappen. Optioneel is een afneembare trekhaak die in de kofferbak kan worden opgeborgen.

De nieuwe Kuga is 44 mm breder en 89 mm langer dan het uitgaande model en de wielbasis is met 20 mm gegroeid. Voorin resulteert dat in 43 mm extra schouderruimte en 57 mm extra ruimte op heuphoogte. De passagiers achterin profiteren van 20 mm extra schouderruimte en 36 mm extra ruimte op heuphoogte. Ondanks dat de hoogte van de Kuga met 20 mm afnam ten opzichte van het uitgaande model, heeft hij voorin 13 mm en achterin 35 mm extra hoofdruimte. De Kuga is voor het eerst verkrijgbaar met verwarming van de buitenste zitplaatsen op de achterbank. Verder is de tweede zit rij te verschuiven om 1.035 mm extra beenruimte of 67 liter extra bagageruimte te creëren. De tweede zit rij is vanzelfsprekend ook volledig neer te klappen. In de bagageruimte ligt een vloermat die aan de ene kant met praktisch en eenvoudig te reinigen rubber is bekleed, en aan de andere kant met velours voor een premium uitstraling.

Voor het eerst is de Kuga verkrijgbaar met het FordPass Connect-modem, dat de auto in een mobiele wifi hotspot voor 10 apparaten verandert. De inzittenden kunnen niet alleen entertainment streamen en file-informatie opvragen, maar ze hebben via de FordPass mobiele applicatie ook toegang tot ‘Vehicle Locator’ (dat de bestuurder helpt zijn auto te vinden op een drukke parkeerplaats), ‘Vehicle Status’ (dat informatie toont over brandstofniveau, alarm en onderhoudsinterval), ‘Door Lock Unlock’ (waarmee de Kuga op afstand te openen en te vergrendelen is),  ‘Remote Start (voor uitvoeringen van de Kuga met automatische transmissie), ‘eCall-functie’ (dat automatisch de hulpdiensten waarschuwt als de Ford is betrokken bij een ongeval; inzittenden kunnen via de SOS-knop in het plafond om hulp vragen).

De inzittenden kunnen eenvoudig hun smartphone opladen via de nieuwe inductielader in de middenconsole. De draadloze inductielader detecteert automatisch smartphones die geschikt zijn voor inductieladen. Smartphones zijn via Bluetooth eenvoudig te verbinden met het SYNC 3 multimediasysteem. Met stemcommando’s zijn de audio, navigatie en klimaatcontrole eenvoudig te bedienen. Het multimediasysteem is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto.

Active Noise Control is een systeem met onder meer drie strategisch in het interieur geplaatste microfoons waarmee onder andere het motorgeluid wordt gemonitord. De technologie stuurt dan via het audiosysteem ‘tegengestelde’ geluidsgolven naar het interieur om ongewilde motor- en transmissiegeluiden te neutraliseren. Active Noise Control is standaard in de Kuga Plug-In Hybrid Vignale, de Kuga EcoBlue Hybrid en de Kuga 2.0 EcoBlue.

Het nieuwe 12.3- nch LCD instrumentencluster is de eerste met een flexibele technologie. Zo maken de gebogen bovenranden het mogelijk dat hij naadloos aansluit bij het interieurontwerp. Het display bevat een ingesloten schakelsysteem, waardoor het het design verder gevormd kan worden dan het traditionele rechthoekige ontwerp. Daarbij is het digitale instrumentendisplay uitgerust met een high definition kleurenscherm dat volgens Ford eenvoudig af te lezen en minder vermoeiend voor de ogen is. Het nieuwe B&O audiosysteem heeft een vermogen van 575 watt en is voor een ongeëvenaarde geluidsbeleving uitgerust met 10 speakers, een subwoofer en tweeters in het dashboard. Via de Bluetooth functie van FordPass Connect is muziek van smartphones eenvoudig te streamen. Uitgebreide statische en dynamische geluidsinstellingen zorgen ongeacht de rij omstandigheden voor de ideale geluidsafstemming.

De Kuga is de eerste SUV van Ford in Europa met een head-up display (HUD). Dit systeem projecteert de essentiële informatie op de voorruit in het blikveld van de bestuurder (6 x 2,5 graden), die daardoor zijn ogen niet van de weg hoeft af te wenden. Het is dankzij de helderheid van maximaal 10.000 candela per m² volgens Ford één van de meest geavanceerde head-up displays op de markt. Speciale filters op het intrekbare, polycarbonaat scherm zorgen ervoor dat ook bestuurders met gepolariseerde brillenglazen of lenzen de informatie kunnen lezen. Afhankelijk van de specificaties van de Kuga toont het head-up display de snelheid (continu), en naar keuze mededelingen van de verkeersbordenherkenning, de schakelindicator en het multimediasysteem.

BLIS met Cross Traffic Alert waarschuwt de bestuurder tijdens het achteruit in- of uit parkeren voor voertuigen die het traject van de Kuga kruisen. De auto remt automatisch wanneer de bestuurder niet reageert op de waarschuwingen om zo een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Stop & Go kan de ACC onderbreken om de auto in fileverkeer zo nodig volledig tot stilstand te brengen. Deze functie gebruikt maximaal 50 procent van het maximale remvermogen van de Kuga en brengt de auto automatisch weer op gang als het oponthoud korter duurt dan 3 seconden. Als het oponthoud langer duurt, moet de bestuurder een knop op het stuur indrukken of het gaspedaal aanraken om weer te gaan rijden.

De nieuwe Kuga is uitgerust met diverse andere geavanceerde rij assistentiesystemen, die het zelfvertrouwen van de bestuurder moeten verhogen en de verkeersveiligheid vergroten. Een voorbeeld is het Lane-Keeping systeem dat ook Blind Spot Assist en het Blind Spot Information System (BLIS) omvat. Het trio is in staat om te allen tijde op wegen met meerdere rijstroken de dode hoeken van de bestuurder te controleren. Als een voertuig zich aldaar bevindt terwijl de bestuurder richting aangeeft om van rijstrook te wisselen (of als het systeem signaleert dat dat onbedoeld gebeurt), stuurt de techniek subtiel tegen om hem te waarschuwen en een aanrijding te voorkomen. Verder zal de doorontwikkelde Pre-Collision Assist met voetgangers- en fietsersdetectie een nieuwe kruispunt functie krijgen. Daarmee remt de auto automatisch af wanneer de bestuurder kruisend verkeer over het hoofd ziet. Op die manier helpt het systeem een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Adaptieve cruisecontrole (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring zorgt ervoor dat de Kuga een veilige afstand tot zijn voorgangers behoudt. Het systeem werkt comfort verhogend en beperkt de vermoeidheid tijdens lange ritten doordat het de bestuurder helpt om de Kuga midden in zijn rijbaan te houden. Via de intelligente verkeersbordenherkenning wordt er rekening gehouden met snelheidslimieten. Met ACC houdt de auto zich automatisch aan de toegestane snelheid. Dit systeem is een aanvulling op de informatie van het navigatiesysteem in de Kuga. Lane-Centring herkent de wegmarkering en centreert de Ford via kleine stuurbewegingen op de rijstrook zodra ACC geactiveerd is. Deze voorziening werkt bij snelheden tot 200 km/uur en waarschuwt de bestuurder met optische en geluidssignalen als hij onvoldoende stuurinput geeft.

Active Park Assist 2 maakt parkeren nog gemakkelijker. Het systeem herkent zelf geschikte parkeerplaatsen parallel aan en haaks op de rijrichting. Dankzij de shift-by-wire technologie kan de Kuga zichzelf vervolgens in- en uit parkeren als de bestuurder de versnelling in ‘Neutral’ heeft gezet en een knop op de middenconsole indrukt. Het systeem regelt vervolgens zelf de automatische transmissie, de besturing en de gas- en rempedalen. Een parkeerplaats hoeft slechts 92 cm langer dan de Kuga te zijn om te kunnen inparkeren, waarbij de helling van het weg oppervlak tot 12 procent kan zijn bij een snelheid van maximaal 4 km/uur. Automatisch uitparkeren is mogelijk met Park-out Assist.

Andere technologieën die in de nieuwe Kuga afleiding en ongelukken helpen voorkomen, zijn ‘Evasive Steering Assist’ (dat ontworpen is om zowel bij lage als hoge snelheid via radar- en cameratechnologie langzaam rijdend en stilstaand verkeer vóór de Kuga te signaleren; het systeem ondersteunt vervolgens de besturing zodat de bestuurder een aanrijding kan voorkómen) en ‘Lane-Keeping Aid’ (dat de bestuurder assisteert bij het terugsturen naar de juiste positie in zijn rijstrook door het stuurwiel subtiel in de juiste richting te draaien).

De handsfree elektrisch bedienbare achterklep is via een simpele voetbeweging onder de achterbumper te openen. De ingenieurs van Ford bedachten ook een slimme oplossing voor het opbergen van de oprolbare afdekhoes. Die past namelijk precies in de dubbele kofferbak bodem van de Kuga.

Camera’s met groothoeklens aan voor- en achterzijde van de auto bieden een 180 graden overzicht van de situatie voor en achter de Kuga tijdens bijvoorbeeld achteruitrijden en wegrijden uit een parkeerplaats. Wrong Way Alert maakt gebruik van een camera achter de voorruit en de informatie van het navigatiesysteem om de bestuurder te waarschuwen als hij via een afrit de snelweg dreigt op te rijden.

Het Adaptive Front Lighting System met adaptieve bochtverlichting herkent verkeersborden en stemt daar het lichtbeeld op af. Daarmee zorgt het systeem voor optimaal zicht bij het nemen van bochten, rotondes en spoorwegovergangen. Het systeem maakt gebruik van de camera aan de voorzijde van de Kuga, die tot een afstand van wel 65 meter de wegmarkering analyseert en het lichtbeeld van de koplampen aanpast op het naderen van een bocht, al voordat de bestuurder de bocht instuurt. De door Ford gepatenteerde integratie van wegmarkeringsherkenning past de lichtbundel aan aan de situatie, zodat die breder licht geeft voor kruisingen en rotondes, zodat ook eventuele obstakels en gevaren net buiten de rijrichting verlicht worden.

Niet verblindend groot licht maakt de weg en eventuele obstakels voor de nieuwe Kuga beter zichtbaar zonder tegenliggers te verblinden. De koplampen zijn uitgerust met speciale, vernieuwende techniek waarmee gemakkelijker en geleidelijker kan worden geschakeld van dim- naar groot licht. Mocht er een ongeluk plaatsvinden, dan reduceert het nieuwe Post-Collision Braking een eventuele tweede impact door automatisch te remmen na de eerste impact. Het verlagen van de snelheid kan extra verwondingen en schade aan de auto voorkomen of beperken.

In Europa is de Kuga de bestverkopende SUV van Ford en na de Fiesta en de Focus het bestverkochte model binnen het eigen gamma. In 2018 gingen er 153.800 exemplaren over de toonbank, waarmee het model bijdroeg aan de 19 procent afzetgroei bij de SUV modellen van Ford ten opzichte van 2017. De nieuwe Kuga is de derde generatie van de middelgrote, Europese SUV die Ford in 2008 introduceerde. Er zijn inmiddels meer dan 1 miljoen exemplaren van dit modeltype verkocht in Europa.

Reageren is niet mogelijk.