In detail: de Audi AI:ME Live

0

Audi geeft op de autotentoonstelling van Sjanghai haar visie op de toekomst van mobiliteit zien middels een nieuwe conceptstudie: de AI:ME. Het showmodel is volledig elektrisch, rijdt grotendeels autonoom en … beschikt over een met plantjes versierd interieur. De bestuurder wordt daar meer ontspannen van en zal zich extra verbonden voelen met de natuur, aldus de ontwerpafdeling van Audi.

Met de autonome rij technologie kan de AI:ME zich zelfstandig op ‘Level 4’ van A naar B verplaatsen. Op dat niveau is de Audi in staat om bepaalde weggedeeltes zonder hulp van de bestuurder af te leggen. Bijvoorbeeld fileritten. Maar op het hoogste ‘Level’ autonoom rijden (5) is er nog niet bij. Dit betekent dat de bestuurder altijd het futuristisch vormgegeven stuur stevig vast zal moeten blijven houden.

Audi heeft de conceptstudie voorzien van een heleboel experimentele (lees: dure) technologie, maar ook van kleine en simpele (lees: goedkope) oplossingen zoals magneten waarmee bekers en borden op hun plek gehouden kunnen worden. De stoelen zijn gebaseerd op salonstoelen en bijna alle functies van de AI:ME kunnen via aanraakschermen, met stemcommando’s of zelfs in de vorm van oogbewegingen (zogeheten eyetracking) bediend worden.


Passagiers op de achterbank kunnen bovendien films kijken met zogeheten Onboard Virtual Reality brillen voor een nog realistischer beeld. Ondertussen heeft de bestuurder toegang tot een OLED scherm dat onder de hele voorruit van de AI:ME gemonteerd zit. Audi heeft allerlei subtiele signalen geprogrammeerd die de bestuurder nauwkeurige hints geven over naar wat hij moet kijken; dit is een vorm van intuïtief design waar zelfs Apple een puntje aan kan zuigen!

En dan zijn er nog de in de inleiding genoemde plantjes. Audi heeft de conceptstudie boven de achterbank (aan het autodak) uitgerust met een houten vensterbankje waar een aantal levende bloemetjes zorgen voor verse zuurstof. Deze vorm van natuur helpt bovendien mensen te ontspannen, zo blijkt uit onderzoek. De doelgroep van de AI.ME woont volgens Audi trouwens in megasteden. En tja, daar heb je natuurlijk geen natuur in overvloed. Vandaar dat alle beetje (in de vorm van een aantal bloemetjes) kunnen helpen.

Voor wie dit te zweverig vindt, is de nieuwe kunstmatige intelligentie van de AI:ME wellicht interessanter. Die leert volgens Audi zelf van situaties en zou op die manier steeds beter worden in het besturen van de auto. De AI:ME is dus bovenal een mobiliteitsconcept, bedoeld voor mensen die vaan in de file staan. De deels autonoom rijdende conceptstudie moet helpen om dit leed te verzachten. De bestuurder hoeft dan niet gestresst te raken als het verkeer weer eens tot stilstand komt. Slimme software kan meten of de inzittenden een beetje lekker in hun vel zitten. Zo niet, dan zullen bepaalde instellingen aangepast worden of zullen er specifieke diensten aangeboden worden.

Qua aandrijfconcept is de AI:ME een vrij traditionele elektrische auto met een 65 kWh batterij die genoeg vermogen levert voor typisch start/stop verkeer in de stad. Verder is de Audi conventioneel in die zin dat er nog altijd een stuurwiel, pedalen en instrumenten aanwezig zijn. De AI:ME is gebaseerd op het zogeheten MEB platform van moederbedrijf Volkswagen. Nog dit jaar gaat de eerste elektrische auto met dit onderstel in productie. de I.D.Neo. Zowel bij deze Volkswagen als de conceptstudie van Audi zit de motor achterin; de unit is 170 pk sterk en drijft de achterwielen aan.

De AI:ME (de modelnaam zal in Nederland al snel worden uitgesproken als “Aai me”, maar de eerste 2 letters in de typeaanduiding staan voor “Artificial Intelligence”) kan communiceren met soortgenoten én met zijn directe omgeving. Dat laatste geschiedt via de verlichting van de auto. De koplampen van de AI:ME kunnen daarnaast symbolen op de weg projecteren. Ook opvallend: er zijn LED lampen in de carrosserie verwerkt die de reguliere verlichting in sommige gevallen ondersteunt.

Een leuke feature is tevens dat het futuristische dashboard een andere vorm aanneemt wanneer de robot het rijden overneemt. Elders in het interieur past Audi natuurlijke en gerecyclede materialen toe, waaronder hout. Dankzij de compacte elektrische aandrijflijn is er veel ruimte beschikbaar in het interieur van de Audi die een wielbasis van 2,77 meter heeft. Die kan worden benut door uitklapbare voetsteunen te monteren zodat de 3 passagiers (en de bestuurder) tijdens de (autonome) rit door de stad hun benen kunnen strekken. Zijn er geen inzittenden achterin, dan is de cabine ook zó te configureren dat er plek gecreëerd kan worden voor extra veel bagage. Volgens Audi moet de AI:ME voor de eigenaar en zijn passagiers een ‘third living space’ worden, naast zijn huis en kantoor.

Verder beschikt de AI:ME over de Holoride virtual reality set van Audi. Daarnaast zorgen actieve geluidseliminatie en elektrisch/chromatische ramen (dit betekent dat de helderheid ervan is in te stellen) ervoor dat de boze buitenwereld maximaal wordt buitengesloten. Men kan aan de AI:ME (uiteraard via een applicatie) vooraf de bestemming en eventuele tussenstops doorgeven, evenals de comfortinstellingen. De Audi zet jou dan vervolgens keurig voor de deur af, om daarna zelf een parkeerplaats te zoeken. Aan het eind van de werkdag komt hij jou weer ophalen.


Voor de afgerond 4,30 meter lange en van 23 inch wielen voorziene AI:ME, waarin sommigen de spirituele opvolger van de A2 zien, heeft Audi geen concrete productieplannen. Hij verschijnt dus niet over een paar jaar in de showroom. Voorlopig blijft het dus behelpen in de file. Maar zoals gebruikelijk bij conceptstudies van autofabrikanten, zal bepaalde technologie van het showmodel wel beschikbaar komen voor het toekomstige gamma.

Comments are closed.