Nissan geeft Ghosn onterecht de schuld van de winstdaling

0

Nissan heeft zijn tweede winstwaarschuwing in enkele maanden afgegeven. De Japanse autofabrikant haalt ongeveer een kwart van het verwachte resultaat af vanwege de tegenvallende autoverkopen in het vierde kwartaal.

Ook noemt Nissan “recente bedrijfsmatige ontwikkelingen” die de verkopen negatief beïnvloedden. De Japanse autofabrikant staat sinds november in de schijnwerpers na de arrestatie van topman Carlos Ghosn op verdenking van fraude. Met die “recente bedrijfsmatige ontwikkelingen” bedoelt Nissan te zeggen dat de lagere winstverwachting mede het gevolg is van de arrestatie van haar voormalige chef. Eerder deze maand werd Ghosn tijdens een speciale aandeelhoudersvergadering weggestemd als CEO.

De autobouwer denkt nu dat de winst in zijn op 31 maart geëindigde gebroken boekjaar uitkomt op 318 miljard yen. Dat is omgerekend ongeveer 2,5 miljard euro. Eerder ging de automaker nog uit van een winst van 450 miljard yen (omgerekend 3,6 miljard euro), oftewel 45 procent meer. Vóór februari bedroeg de verwachte nettowinst nog 500 miljard yen (4,3 miljard euro). Dat alarm kwam nadat de winst in de eerste 9 maanden van het boekjaar met 45 procent bleek te zijn gezakt. Toen gaf Nissan nog hogere materiaalkosten en negatieve wisselkoerseffecten als reden.

Nissan noemt nu de dalende autoverkopen in de VS, China en Europa als oorzaken voor de winstwaarschuwing. Ook onverwacht hoge garantieclaims jaagt de autofabrikant op kosten. Voor het eerst beweert Nissan dus dat ook de arrestatie van voormalig topman Carlos Ghosn een negatief effect heeft gehad. Het bedrijf zegt reputatieschade te hebben opgelopen met tegenvallende resultaten als gevolg. Ghosn zou dus het imago van Nissan beschadigd hebben.

De huidige topman Hiroto Saikawa (links op de foto) maakt zich er hiermee wel erg makkelijk van af. Hij, en niemand anders was eindverantwoordelijk voor de gang van zaken bij Nissan. Ghosn (rechts) had de dagelijkse bedrijfsleiding juist losgelaten om de Japanners meer autonomie te gunnen. Maar Saikawa heeft er een potje van gemaakt. Niet alleen bedrijfseconomisch, maar ook bij het toezicht en ‘corporate governance’ te verzaken. Daardoor kon Ghosn zijn gang gaan. Het zakkenvullen van de alliantietopman valt op geen enkele manier goed te praten, maar het is laf en slap van Saikawa om geen verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen daden (lees: mismanagement).

Ghosn was al vóór zijn arrestatie in november ontevreden over de prestaties van Saikawam die in 2017 de leiding kreeg. Dat wist de Nissan topman drommels goed. Saikawa moet toen gedacht hebben dan de aanval de beste verdediging is en besloot om Ghosn een mes in de rug te steken. Precies zoals de alliantietopman in zijn recente videoboodschap zelf zegt.

Ook Autointernationaal.nl heeft afgelopen jaar meerdere keren bericht over het ondermaats presteren van Nissan. Voor wat betreft de Europese markt komt dat door het floppen van de Pulsar en de foutieve inschatting dat de huidige generatie Juke wel tot eind dit jaar opgewassen zou zijn tegen nieuwe concurrenten in het segment voor kleine cross-overs zoals de Seat Arona.

Het is Saikawa geweest die hier de eindverantwoordelijkheid voor droeg en niemand anders. Renault, voor 43 procent aandeelhouder van Nissan, overweegt nu tegen zijn herbenoeming te stemmen. Terecht. Saikawa is een prutser zonder ruggengraat en met een bedenkelijke moraal.

Maar heeft Ghosn niet zelf ook een fout gemaakt door bij zijn kritiek op Saikawa niet door te pakken en hem bijvoorbeeld afgelopen zomer, toen het duidelijk werd dat de autoverkopen sterk tegenvielen, te ontslaan? Misschien. Maar het siert de alliantietopman dat hij de Japanners een kans wilde geven om hun eigen problemen op te lossen. Daar maakt Saikawa nu misbruik van. Er is dus inderdaad sprake van een mes in de rug van Ghosn.

De vermeende imagoschade door Ghosn impliceert dat er zich de afgelopen maanden minder autoconsumenten in de Nissan showrooms hebben gemeld voor de aanschaf van bijvoorbeeld een Micra. Dat gelooft toch niemand? Het gros van de autoconsumenten heeft geen notie van de managementperikelen bij Nissan en voor zover hij daar wel van op de hoogte is, is hij dat na 6 weken alweer vergeten.

Maar wat de autoconsument niet vergeet, is dat Nissan al tijdenlang de slechtste bouwkwaliteit levert van alle Japanse merken. Het betrouwbaarheidsimago van Honda, Mazda, Suzuki en Toyota staat als een huis, maar Nissan is de drager van de rode lantaarn. Met name in de Verenigde Staten is de autoconsument erg gevoelig voor dit soort klant tevredenheidonderzoeken. Dat Nissan nu met tegenvallers bij de garantieclaims geconfronteerd wordt, is beslist geen toeval.

Ook laat hij zich in Europa geen knollen voor citroenen verkopen in de vorm van de laagwaardige Pulsar. Specifiek voor de Noord Amerikaanse markt geldt dat Nissan nu de rekening gepresenteerd krijgt van jarenlange stunts met kortingen en een ongezond hoog verkoopaandeel aan verhuurbedrijven. Daarvan is het automerk nu aan het afkicken en zoiets gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Het zou Saikawa sieren als hij dit gewoon erkent en zich niet achter Ghosn verschuilt.

Hé, weet jij wat jij zou moeten doen? Lekker ontslag nemen! Renault topman Senard kan Saikawa het laatste zetje geven

 

Blijkbaar is Saikawa niet opgewassen tegen zijn taak. Iedereen die Nissan een warm hart toe draagt, kan dus maar beter hopen dat deze loser zo snel mogelijk het veld ruimt. Als Renault hiervoor het laatste zetje kan geven, dan graag.

Reageren is niet mogelijk.