Omdat het oog ook wat wil: test Mercedes-Benz CLA

0

Waarom de korte test?

In een autowereld die gedomineerd wordt door de gestaag oprukkende SUV zijn er gelukkig ook autofabrikanten die durven te investeren in andere carrosserievormen. Zoals Mercedes-Benz dat de tweede generatie CLA verkoopklaar heeft: met zijn 4-deurs coupésilhouet is het een verfrissend onderscheidende interpretatie van de sedan. Autoconsumenten die ‘vorm’ belangrijker vinden dan ‘functie’, komen in esthetisch opzicht helemaal aan hun trekken bij deze Mercedes-Benz. Toch heeft de CLA veel meer kwaliteiten in huis dan enkel een mooi kleedje, zo blijkt uit een test in de omgeving van München.

Wat voor auto is het?

De CLA is het sexy alternatief voor de A klasse Sedan en misschien ook wel voor de C klasse. Optisch is hij duidelijk het compacte, handzame broertje van de CLS. Met dat model hervond Mercedes-Benz de 4-deurs Coupé min of meer uit. En voor een auto is het nooit verkeerd om op een duurder familielid te kijken. Naast een alternatief voor de eigen klassieke sedans, blijkt de CLA voor Mercedes-Benz in de verkooppraktijk ook een model te zijn waarmee veel nieuwe (lees: jongere) klanten binnengehaald kunnen worden: autoconsumenten die normaliter niet gezien zouden willen worden in een model van het merk met een tot voor kort nogal bedaagd imago. Zijn lage, sportieve bouw geven de CLA in combinatie met de lange motorkap, geprononceerde wielkasten en een kontpartij die doet denken aan de beroemde AMG GT zondermeer flair.

De tweede generatie CLA is langer (48 millimeter) en breder (53 millimeter) dan het origineel. Ook heeft hij een 30 millimeter langere wielbasis. Samen met een grotere spoorbreedte (63 millimeter vóór en 55 millimeter achter) en een lager zwaartepunt, is dat een uitgelezen recept om de dynamische kwaliteiten van de sportief ogende Mercedes-Benz naar een hoger plan te willen. Ook werd het onderstel aangepast met dikkere stabilisatoren, is er standaard een prima besturing met variabele bekrachtiging en kun je kiezen voor instelbare dempers. In de juiste setting levert dit een lichtvoetig weggedrag op. Tegelijkertijd biedt de tweede generatie CLA meer veiligheid en comfort dankzij een meer volwassen weggedrag en technologie die de Duitse autofabrikant ook toepast in haar grotere modellen.

Daarmee wordt ook een goede basis gelegd voor de AMG uitvoeringen, waarvan de eerste (de ’35’; later volgt nog een ’45’) is voorgesteld. Die is in staat om met zijn 306 pk in 4,9 seconden naar 100 km/u te accelereren. Het gamma begint echter met de ‘180’, die een 136 pk sterke 1.332 cc motor onder de kap heeft en waar een prijskaartje van 37.466 euro aan hangt. Tenminst, als jij de versie met handgeschakelde 6-bak kiest. Met 7G-DCT automaat kost hij 38.989 euro. Dieselen kan vooralsnog alleen in de CLA 180d met 116 pk sterke 1,5 liter Renault motor onder de kap en 7-traps automaat met dubbele koppeling. Voor die versie rekent Mercedes-Benz 40.181 euro. De CLA 200d met huiseigen 2,0 liter motor volgt later. Je kan al wel een ‘200’ bestellen (zonder ‘d’ dus). Die wordt aangedreven door een 163 pk sterke variant van de 1.332 cc motor. Met handbak is het tarief 39.613 euro en de automaatversie kost 40.088 euro. Mercedes-Benz levert de CLA ook als ‘220’ met 190 pk sterke 2,0 liter motor voor 44.019 euro. De 7G-DCT automaat is dan standaard. Er is ook een 224 pk versie van dezelfde motor. Die heet CLA 250 en kost 47.891 euro. Zowel de ‘220’ als de ‘250’ zijn er ook met 4Matic vierwielaandrijving. Zij kosten respectievelijk 48.347 euro en 52.219 euro.

Is het wat?

Binnenin de nieuwe CLA is het aangenamer toeven dan in de eerste generatie. Dat komt in de eerste plaats door het grotere ruimteaanbod. Daar profiteren met name achterpassagiers van: zij kunnen rekenen op 44 millimeter extra breedte op ellebooghoogte, 1 millimeter meer beenruimte en een 3 millimeter forsere hoofdruimte. Toch blijft het achterin behelpen voor personen die langer zijn dan 1,80 meter; die zijn beter af in de A klasse Sedan.

Voorin nam de hoofdruimte met 17 millimeter toe. Mede daardoor maakt het interieur een aangename indruk. Door het grotere glasoppervlak lijkt het zelfs alsof de cabine in zijn geheel is gegroeid, maar dat is optisch bedrog. De kofferbak is zelfs een beetje kleiner geworden (10 liter), maar heeft wel een bredere toegang om spullen makkelijker te kunnen laden en lossen.

Aan de techniek van de jongste CLA kan je merken dat Mercedes-Benz druk bezig is met het ontwikkelen van de zelf rijdende auto. Zo kan de snelheid voortaan automatisch geregeld worden in bochten, op kruispunten en op rotondes. Zelf van rijstrook wisselen doet de CLA als jij de richtingaanwijzer aantikt. Dergelijke assistentiesystemen tillen het rij comfort naar een nóg hoger plan. De vorige CLA was redelijk stug geveerd, ongeacht de uitvoering. De nieuwe tapt wat dit betreft uit een ander vaatje door dankzij een verfijnde, volledig onafhankelijke achterwielophanging een comfortabele afstelling met een strakke carrosseriecontrole en een standaard sportonderstel (die de grondspeling met 15 millimeter verlaagd) te combineren. Zelfs met grote wielen is de demping dankzij de adaptieve opzet prima, terwijl het koetswerk niet noemenswaardig gaat overhellen in vlot genomen bochten. Kortom: een degelijk compromis dat de nieuwe CLA meer veelzijdig maakt.

Er kon worden gereden met diverse versie van de nieuwe CLA en niet alleen met de hier gefotografeerde ‘250’ uitvoering. De basisversie is met zijn vermogen van 136 pk voldoende krachtig gemotoriseerd voor een relaxte rijstijl en een vlot doch beschaafd tempo, maar heeft op een circuit natuurlijk niks te zoeken. Daarvoor mist hij pit. Die kwalificatie geldt ook voor de ‘180d’. Geen ramp, want de Sport modus komt niet helemaal uit de verf. In standaard setting is er evenwel sprake van een mooi evenwichtig weggedrag. De 7G-DCT automaat kenmerkt zich door een perfecte spreiding van de versnellingen, maar de transmissie is met name in Comfort modus aan de trage kant en twijfelt te lang over wat hij zal gaan doen. Uiteindelijk zijn de CLA 220 en CLA 250 veel beter op sportieve taken berekend. Dat geldt ook voor de ‘200d’ met zijn 150 pk sterke 2,0 liter turbodieselmotor van Mercedes-Benz. Van deze uitvoering is de Nederlandse prijs nog niet bekend, maar het betreft zondermeer een interessante uitvoering omdat die nu al aan de strenge Euro 6d-norm voldoet en heel weinig schadelijke NOx uitstoot.

Zachtere plasticsoorten in de cabine geven samen met de keurige afwerking vorm aan de beoogde kwaliteit upgrade. Het MBUX infomediasysteem met slimme ‘Hé Mercedes’ stembediening profiteert van de meest recente update. Per saldo levert dit een product op dat qua premiumbeleving eigenlijk niks onderdoet voor de C klasse. De jongste CLA heeft dezelfde gimmicks en gadgets als de nog steeds kraakverse A klasse, zoals het dashboard met 2 breedbeeldschermen (inclusief Augmented Reality en straatnamen in navigatiecamera beelden).

Het MBTex nepleer voelt niet echt aan als leer, maar is ongetwijfeld erg duurzaam en de optionele Energizing Coach kan in de voorstoelen tijdens je rit een subtiele massagefunctie activeren (en/of de zetels verwarmen dan wel koelen) zodat jij minder snel vermoeid raakt. Samen met het feit dat het meubilair sowieso zachter is dan bij de oude CLA, draagt dit ook een steentje bij aan het merkbaar hogere comfortniveau.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Van de originele CLA, die in 2013 min of meer als gok werd geïntroduceerd, zijn afgerond 750.000 exemplaren verkocht. De tweede generatie biedt voldoende verbeteringen om te veronderstellen dat deze Mercedes-Benz een vervolg zal geven aan dat succesverhaal, ondanks dat de CLA in eigen huis inmiddels concurrentie heeft gekregen van de A klasse Sedan.

Maar de grootste olifant in de kamer is de elektrische auto. Hoe sexy de CLA ook is, het blijft een auto die vooral zakelijk zal worden gereden. En in Nederland scoren dan vooral modellen met een verlaagde bijtelling, zoals de Tesla Model 3; een auto die je met een beetje goede wil eveneens kan bestempelen als een 4-deurs coupé.

Is geen bijtelling geen issue voor jou en/of moet jij niks hebben van stekkerauto's, dan is de sowieso traditionelere en statige C klasse een aantrekkelijk alternatief. Die is veel ruimer en de meerprijs valt mee (nog geen 3 mille extra). Vanaf mei vind je de nieuwe CLA in de Mercedes-Benz showroom.

  • 7
  • User Ratings (12 Votes)
    6.2

Comments are closed.