Prijs vergelijking DS 3 Crossback E-Tense

0

DS heeft niet alleen de prijzen bekend gemaakt van de E-Tense uitvoeringen van de 7 Crossback, maar meldt ook wat de gelijknamige versies van zijn kleine broertje, de 3 Crossback moeten gaan kosten.

De naam ‘E-Tense’ mag dan identiek zijn, de techniek is dat niet. Daar waar de 7 Crossback met deze naam een stekkerhybride auto is, daar is de 3 Crossback E-Tense volledig elektrisch. Ook heeft de laatste geen vierwielaandrijving. Volgens DS gaat het hier om de eerste volledig elektrische premium compacte SUV op de markt. Dat klopt, al is Hyundai (die de qua prijs en formaat vergelijkbare Kona Electric aanbiedt) qua klanttevredenheid beslist meer ‘premium’ dan DS, waar (Britse) eigenaren veelvuldig over klagen.

De elektrische aandrijflijn van de DS 3 Crossback E-Tense is samengesteld uit een 136 pk sterke elektromotor met een koppel van 260 Nm en een 50kWh lithium/ion batterij waarin ook de via regeneratie verkregen remenergie (bij snelheid minderen en remmen) wordt opgeslagen. De actieradius bedraagt 320 kilometer volgens de WLTP meetnorm. DS spreekt van “indrukwekkende prestaties”, want de acceleratie naar 100 km/u neemt slechts 8,7 seconden in beslag. Dat is nogal grootspraak, want bovengenoemde Hyundai Kona Electric klaart de sprintklus in 7,6 tellen. Bovendien komt die elektrische compacte SUV op een volle acculading 449 kilometer ver. Dat is een fors verschil.

“Het comfort vormt dankzij uitzonderlijk goed elimineren van weggeluiden en het ontbreken van resonanties een nieuwe mijlpaal”, zo schrijft DS in haar persbericht over de 3 Crossback E-Tense. Een test zal dat uit moeten wijzen. Verder claimt het Franse premiummerk dat de wegligging is verbeterd doordat de compacte accu in zijn geheel centraal en laag in de vloer is opgenomen. Het gewicht van de accu wordt deels gecompenseerd door een gewichtsbesparing van 50 kilo op andere componenten van de 3 Crossback.

De 3 Crossback E-Tense beschikt over 3 aandrijfvarianten: ‘Eco’ (voor een maximale actieradius), ‘Normal’ (voor de optimale combinatie van actieradius en prestaties) en ‘Sport’ (voor extra koppel). Aan de aandrijfvarianten worden 2 regeneratiemogelijkheden toegevoegd die uit de Formule E komen en die door de bestuurder kunnen worden bediend: ‘Normal’ (om het gedrag van een verbrandingsmotor te simuleren) en ‘Brake’ (om met 1,3 m/s op de motor af te remmen). De actieradius kan worden gemaximaliseerd door de temperatuur van het interieur en de accu vooraf in te stellen en door een warmtepomp met een volgens DS buitengewoon rendement. Dankzij de regeneratie van energie tijdens het remmen kan de bestuurder de actieradius van zijn 3 Crossback E-Tense tot wel 20 procent vergroten in stadsverkeer, waarmee het rij bereik dus toeneemt tot 380 km (in de stad).

Het laden van de DS 3 Crossback E-Tense, welke voorzien is van een 11 kW ‘onboard charger’, geschiet middels de 2 standaard bijgeleverde laadkabels en kan op 3 verschillende manieren: 1) via een normaal stopcontact (mode 2 fase 1; 100 procent in 16 uur bij een 3,2 Kw stopcontact), 2) via een wallbox (mode 3 fase 3; 100 procent in 5 uur en 1 kwartier bij 11 kW laden met 32 Ampère) en 3) via een snellaadstation (mode 4 waarbij de laadkabel vast zit aan het laadstation; 80 procent in 30 minuten bij 100 kW; dit staat gelijk aan 9 km actieradius per minuut bijladen). De DS 3 Crossback E-Tense is in tegenstelling tot een aantal concurrenten voorzien van Active Cooling van de batterij, waardoor de temperatuur daarvan beter geregeld wordt tijdens het laden.

De DS 3 Crossback E-Tense is leverbaar in de reguliere carrosseriekleuren (een combinatie is ook mogelijk) met als aanvulling de parelmoerlak Chrystal Pearl. Deze kleur is vooralsnog alleen leverbaar op de elektrische uitvoering. Eind 2019 zal deze ook beschikbaar komen voor de andere (conventioneel aangedreven) versies van de 3 Crossback. De E-Tense variant kan worden herkend aan specifieke logo’s op de achterklep en motorkap, het ontbreken van uitlaatpijpen en aan 18 inch lichtmetalen Kyoto velgen (bij het uitrustingniveau Grand Chic). Optioneel zijn er diverse mogelijkheden om DS 3 Crossback E-Tense aan de persoonlijke smaak aan te passen met bijvoorbeeld tweekleurige lak, diverse zogeheten DS Inspirations en opties als DS Matrix LED Vision, DS Smart Access, DS Drive Assist (DS Connected Pilot), DS Park Pilot.

De DS 3 Crossback E-Tense wordt standaard geleverd met 6 onderhoud tot 180.000 km (hetgeen het eerst bereikt wordt). Dit bestaat ook uit 2 jaar volledige garantie zonder kilometerbeperking. De onderhoudsbeurten omvatten de door DS geadviseerde werkzaamheden (uit te voeren door een erkende reparateur naar keuze), verversing van remvloeistof en vervanging van het interieurfilter.

DSHyundaiMiniVolkswagen
3 CrossbackKonaCountryman ALL4Golf
E-Tense So ChicElectric FashionCooper S E Peppere Pack
43.190 euro43.795 euro43.450 euro43.478 euro
DSBMWKiaNissan
3 Crossbacki3NiroLeaf
E-Tense Performance Line+Se Executive Line62 kWh N-Connecta
45.990 euro45.693 euro45.510 euro45.850 euro

DS gaat de 3 Crossback E-Tense in Nederland leveren in 4 uitrustingniveaus: So Chic, Performance Line, Performance Line+ en Grand Chic. De eerste 2 uitvoeringen kosten allebei 43.190 euro. Voor de 3 Crossback E-Tense Performance Line+ vraagt DS een bedrag van 45.990 euro en voor de Grand Chic versie 47.690 euro.

Reageren is niet mogelijk.