Nederlandse instapprijs e.Go Life is bekend

0

Auto Haarhuis is officieel aangesteld als importeur van de nieuwe elektrische stadsauto e.GO Life. Het model wordt vanaf begin volgend jaar afgeleverd. De e.GO Life krijgt een instapprijs van 16.150 euro en komt in verschillende uitvoeringen op de markt.

De vlot ogende e.GO Life arriveert later deze maand bij Auto Haarhuis in de showroom. De actieradius van de stadsauto begint bij 100 kilometer. Consumenten kunnen kiezen uit 3 batterijtypen. Die hebben de typeaanduidingen 20, 40 en 60. Het instapmodel is voorzien van een 20 kW elektromotor en een 14,5 kWh batterij. Daarmee kan deze e.Go Life dus 100 kilometer op één acculading rijden. Via een normaal stopcontact is de auto binnen 5,4 uur op te laden. Via een Type 2 éénfase-lader duur het 3,8 uur. De versie met de grootste accu komt 180 kilometer ver en kost 22.700 euro. Vanaf de zomer is de e.GO Life, die in maart zijn publieksdebuut beleefde op de autosalon van Genève, te bestellen.

Vorig jaar tekende Haarhuis al een intentieverklaring met de Duitse fabrikant e.Go Mobile, die plannen heeft om in de toekomst auto’s te gaan bouwen op het MEB platform van Volkswagen. De e.GO Life is ontworpen in Aken. In iets meer dan 2 jaar is daar op het voormalige Philips terrein een compleet nieuwe fabriek uit de grond gestampt die 30.000 auto’s per jaar kan produceren. Geïnteresseerden kunnen op 17 en 18 mei de e.GO Life bij AutoHaarhuis in Geesteren bekijken. Daar wordt druk gewerkt aan het opzetten van een verkoop- en serviceorganisatie. Vanaf de zomer gaat de Nederlandse e.GO website live waarop de auto samen te stellen is. Begin 2020 staat de e.GO permanent in de showroom.


Inmiddels is de productie van de e.Go Life in Aken gestart. De eerste exemplaren steken ogenschijnlijk degelijk in elkaar. Armin Laschet, de premier van Noordrijn-Westfalen heeft het eerste exemplaar van de volledig elektrische stadsauto overhandigd gekregen. Naar eigen zeggen betaald uit eigen zak. “Dit is een product van de toekomst, made in NRW. Daarom heb ik er een besteld”, aldus Laschet. Op dit moment worden in Duitsland de eerste exemplaren van de e.GO Life First Edition uitgeleverd aan klanten.

Behalve Laschet kregen ook de burgemeester van Aken, Marcel Philipp, en rector Ulrich Rüdiger van de RWTH technische hogeschool in Noordrijn-Westfalen een exemplaar van de elektrische auto. Later deze maand gaan de eerste van de inmiddels 3.000 bestelde wagens naar de klanten. Voor 2020 mikt e.Go Mobile op een productie van 15.000 auto’s. De doelgroep bestaat niet enkel uit particulieren, maar het bedrijf heeft ook bezorgdiensten, koeriers en thuiszorgdiensten in het vizier.

Topman Günther Schuh van e.GO Mobile (foto onder) is er vooral trots op dat zijn elektrische stadsauto relatief betaalbaar is. Emissieloos rijden hoeft dus niet duur te zijn. De startende onderneming is gevestigd op de universiteitscampus van RWTH Aachen. Dat is de grootste universiteit van Duitsland op het gebied van technische opleidingen. In Duitsland worden reparaties en onderhoud uitgevoerd door garages van Bosch Car Service aangezien e.GO Mobile niet over een eigen dealernetwerk beschikt.

De e.GO Life (3,35 x 1,75 x 1,58 meter) is volgens Schuh prima geschikt voor dagelijks gebruik, met name voor stadsverkeer. Hij het biedt plaats aan maximaal 4 personen. De e.GO Life is slechts 65 centimeter langer dan een Smart Fortwo en zeer licht: de auto weegt slechts 880 kg. Schuh heeft een aantal jaren geleden al de StreetScooter ontwikkeld. Daarmee zette hij al een succesverhaal op zijn conto. Het ontwerp van de StreetScooter heeft Schuh aan Deutsche Post verkocht, die het voertuig nu in massaproductie heeft.

Reageren is niet mogelijk.