Nieuwstelex: wordt de nieuwe SUV van Maserati een half verbouwde Stelvio?

0

+++ Dat de was schoon en fris uit de wasmachine komt, is voor een groot deel te danken aan AARDOLIE , maar Unilever wil er mee stoppen. De marktleider op het gebied van wasmiddelen en schoonmaakspullen belooft dat er over 10 jaar geen fossiele chemicaliën meer in de producten zitten en trekt 1 miljard euro uit voor onderzoek naar alternatieven. “Dit is ons dieselmoment”, zegt Peter ter Kulve van Unilever. “We moeten van de dieselmotor naar elektrisch rijden en datzelfde zie je in de schoonmaakindustrie. We waren bezig met kleine initiatieven, maar nu wordt het de basis”. De laatste jaren zijn er meer merken op de markt gekomen die claimen minder belastend te zijn voor het milieu, zoals Ecover en Marcel’s Green Soap. Ze maken gebruiken van plantaardige grondstoffen in plaats van aardolie. De grote merken beginnen die trend nu te volgen. Unilever gaat de samenstelling van producten als Cif, Robijn, Glorix en Omo aanpassen. “Dit is een groeistrategie”, zegt Ter Kulve. “Als wij de grote merken duurzamer kunnen maken en het niet duurder maken, dan leidt dat tot groei. Daarnaast gaan overheden CO2 en plastic belasten en door het er zelf uit te halen, loop je daarop vooruit. Bovendien willen mensen niet werken voor een vies bedrijf, maar meewerken aan een oplossing voor de klimaatcrisis”. In 2008 deed Unilever ook een poging om de milieudruk te verminderen, maar toen was het plan voornamelijk om wasmiddel efficiënter te maken zodat er kleinere porties per wasbeurt nodig waren. Milieu Centraal is positief over de aankondiging. “Schoonmaakmiddelen hebben misschien niet de grootste impact op jouw voetafdruk. Maar elke stap die zo’n groot bedrijf zet, is heel mooi”, zegt Sanne Janssen van de milieuorganisatie. Ze vraagt zich wel af hoe zwaar de milieubelasting is van de plantaardige stoffen die worden gebruikt. “Het telen zorgt ook voor milieubelasting. Er is landbouwgrond nodig, water, bestrijdingsmiddelen en kunstmest en de aanleg van plantages kan gepaard gaan met ontbossing”. Unilever zoekt daarom ook naar alternatieven. “We kijken naar algen, naar plastic afval waar we ingrediënten uit kunnen halen en we kunnen het uit de lucht halen”, zegt Ter Kulve.” Dat klinkt misschien als sciencefiction, maar in India halen we bij een vieze fabriek al ingrediënten uit de vervuilde lucht voor ons product. Van dit soort innovaties moet je het hebben”. De komende jaren worden langzaam aan verschillende producten aangepast. Afwasmiddel is als eerste aan de beurt, later worden populaire wasmiddelproducten aangepast. Unilever wil de komende jaren over de hele linie minder CO2 uitstoten. Tegelijkertijd heeft het bedrijf de ambitie om de inkomsten verder te verhogen. +++

+++ Het CBR heeft haar voorgenomen versoepelingen tijdens praktijkexamens opnieuw vooruit geschoven. Waar het eerder om een uitstel van een maand ging, wordt nu niet bekendgemaakt tot wanneer het losser laten van de teugels uitgesteld is. Begin juli verkondigde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) goed nieuws: het kwam met een stappenplan waarbij rij instructeurs weer mochten meerijden bij praktijkexamens. In eerste instantie zou dat worden toegestaan bij speciale gevallen, zoals een leerling met faalangst. Dat zou aanvankelijk vanaf 1 augustus weer mogen. Door het oplaaien van het aantal corona besmettingen werden die plannen echter uitgesteld. Het CBR laat nu weten dat het nog steeds geen vertrouwen heeft in het verloop van de corona-uitbraken, waarmee de plannen wederom in de ijskast worden gezet. Waar het eerder om een maand uitstel ging, gaat het nu om “een later moment”. Voorlopig moeten examenleerlingen het dus nog zonder hun rijinstructeur doen tijdens een examen. Die mag ook nog steeds niet aanwezig zijn bij het eindgesprek na de alles bepalende rit. Het CBR houdt daarnaast ook nog vast aan andere maatregelen. Zo moet voor elk examen het voertuig ten minste 7 minuten worden gelucht door alle ramen en deuren te openen. Als vanzelfsprekend mag niemand in dit tijdsbestek in de auto zitten. Mocht de examinator onraad ruiken, dan mag hij of zij het examen annuleren. In eerste instantie was er in CBR kringen niets mogelijk na de corona virus uitbraak. Ook lessen waren niet aan de orde. Dat standpunt leverde echter een miljoenenverlies bij de rijschoolhouders op. Als een soort tussenoplossing werd op 11 mei het licht voor rijlessen weer op groen gezet. Daarna werden plannen ontwikkeld om het afrijden toch mogelijk te maken. Maar de rij-instructeur mag dus nog steeds niet mee tijdens de examen rit. Ook mag hij / zij niet aanwezig zijn bij het gesprek achteraf. Dit alles om verspreiding van het virus te voorkomen en met name de examinator, medewerkers en klanten gezond te houden. Let wel: het uitstel geldt alleen voor de aangekondigde versoepelingen. De reeds ingevoerde lossere teugels zullen gewoon blijven. De stages voor de opleiding tot rij instructeur gaan ook gewoon door. +++

+++ In een Amerikaanse studie naar de gevolgen van de CORONA CRISIS zegt 73 % van de ondervraagden dat de auto hun relatie of zelfs hun huwelijk gered heeft. De vierwieler ontpopte zich namelijk tot een ideale rustplek waar men even afstand kon nemen van huisgenoten en tikkende tijdbommen tijdig ontmanteld konden worden. Van de meer dan 2.000 respondenten uit de Amerikaanse studie zei 56 % dat zij hun auto gebruikt hebben om wat te cruisen, 37 % om wat te bellen (zowel privé als professioneel) en 32 % om wat werk te verzetten. Volgens het onderzoek ziet 68 % van de ondervraagden hun vierwieler als een verlengstuk van hun huis en hun gezin. 1 op de 3 respondenten geeft hun auto zelfs een naam. De personenwagen is meer dan een vervoersmiddel: het is ook de plaats waar je memorabele momenten beleeft. Zoals je eerste kus (42 %) of het horen van de uitslag van een succesvolle sollicitatie of een belangrijke promotie (37 %). 1 op 4 respondenten zegt zelfs hartzeer te hebben, wanneer ze hun oude auto inruilen voor een nieuw exemplaar. +++

+++ De E.GO LIFE , een elektrische stadsauto, leek een vroege dood te sterven. Amper uit de startblokken, kwam de Duitse fabrikant namelijk in financiële problemen. Daardoor kwam er niks van de plannen van e.Go terecht om jaarlijks 100.000 exemplaren van de Life te produceren. Het doek leek definitief gevallen te zijn, maar gelukkig is er nu hulp van een Nederlandse partij, het private equity fonds Industrial Investments. Die heeft een meerderheidsbelang verworven in e.Go. Welk bedrag hiermee gemoeid is, is niet bekend. Zodra e.Go weer officieel als autobouwer staat geregistreerd en de contracten met de toeleveranciers opnieuw zijn ondertekend, kan de productie in het Duitse Aken hervat worden. +++

+++ Er zijn aanwijzingen dat FERRARI aan een hardcore 812 GTO werkt. Er is namelijk een prototype betrapt met een duidelijk heftigere voorbumper en diffusor dan de ‘standaard’ versie. De 812 GTO, een extreme versie van de Superfast, kan gezien worden als de spirituele opvolger van de F12TdF en de 599 GTO. Volgt de nieuweling het recept van zijn voorgangers, dan zou hij een stukje lichter moeten worden en krijgt de atmosferische 6,5 liter grote V12 meer power. De 812 Superfast heeft al 800 pk, terwijl de Monza SP1/SP2 nog eens 10 pk meer biedt. Een gok op een kleine 850 pk voor deze nieuwste telg ligt dus voor de hand. Het zou ook de laatste niet-hybride V12 van het merk kunnen worden. Daarmee wordt de 812 GTO wordt dus een verzamelobject … +++

+++ In FRANKRIJK heeft de introductie door PSA van een serie stekker hybride modellen de autofabrikant geen windeieren gelegd. In 2019 stond in de verkoop ranglijst geen enkel merk van nationale bodem, maar in de eerste helft van dit jaar zijn dat er 3. En ze staan ​​allemaal op het podium. Franse merken maken dan ook een grootse entree in het segment van stekker hybride auto’s. Hoewel de diesel nog lang niet volledig is vervangen, blijft de ‘plug-in’ in Frankrijk terrein winnen. In de eerste helft van dit jaar werden 20.308 exemplaren van dit type verkocht, tegen slechts 18.579 stuks in heel 2019. De afzetstijging is niet in de laatste plaats te danken aan de komst van stekker hybride modellen van PSA. Deze trend zou in het huidige semester verder moeten versnellen, dankzij de nieuwe bonus van €2.000 en de lancering van de Renault Captur E-Tech en Mégane E-Tech tegen een zeer concurrerende prijs. Voorlopig staat de Peugeot 3008, ondanks zijn hoge prijzen, bovenaan de stekker hybride verkoop top met 2.623 exemplaren, op de voet gevolgd door zijn neef DS 7 Crossback E-Tense (2.509 registraties). De derde trede van het podium is ook voor Peugeot, namelijk voor de 508 die 1.519 klanten trok. Daarna volgen de Mercedes GLC (vorig jaar nog op het ereschavot, nu vierde met 1.085 exemplaren. Het lijkt erop dat de facelift eind vorig jaar met een grotere batterij het model veel goed heeft gedaan, ondanks dat PSA er nu met de grootste stekker hybride buit vandoor gaat. Daarna volgen de Porsche Cayenne (926 eenheden), de Mitsubishi Outlander (921), de Volvo XC60 (910), de Ford Kuga (773), de BMW X5 (695) en de Mini Countryman (674). De grote winnaar van de 2019 ranking was de Outlander. Die degradeert nu dus naar de 6de plaats, maar de score blijft eervol aangezien de stekker hybride SUV zich aan het einde van zijn carrière bevindt en de toekomst van de Japanse fabrikant in Europa ongewis is. Maar Mitsubishi blijft de dure technologie aanbieden voor een aantrekkelijke prijs, net zoals Ford met de nieuwe Kuga van Ford, die al opgestoomd is naar de 8ste plek. +++

+++ De corona crisis heeft opnieuw een slachtoffer geëist: de LOS ANGELES AUTO SHOW . De 2020 editie zal niet meer in november plaatsvinden zoals gepland. Er is geen sprake van een annulering, maar van uitstel tot volgend jaar. De Los Angeles Auto Show was oorspronkelijk gepland voor 20 tot 29 november, maar dat plan is van tafel. Daarmee is de tentoonstelling de laatste in de lange lijst van geschrapte auto-evenementen, met Covid-19 als oorzaak. De organisatoren gaan er van uit dat volgend jaar het virus gevaar evenwel geweken zal zijn, want ‘the show must go on’ en wel van 21 t/m 31 mei 2021. Of er dan net zo veel nieuws te zien zal zijn als tijdens eerdere edities, is evenwel twijfelachtig. De data van het evenement zitten namelijk oncomfortabel dicht tegen die van soortgelijke tentoonstellingen in New York (april) en Detroit (juni) aan. 2021 wordt dus een druk jaar voor de Amerikaanse autobranche. Afhankelijk van de ontwikkeling van de pandemie, natuurlijk. +++

+++ Felicitaties voor Elon MUSK . De koers van Tesla gaat harder dan Max Verstappen over een leeg circuit en zodoende is het vermogen van de entrepreneur voor het eerst boven de 100 miljard dollar uitgekomen (84 miljard euro). Hiermee komt het aantal mensen dat over een dergelijke berg centen beschikt op 4. Het kwartet bestaat verder uit Jeff Bezos (Amazon), Bill Gates (Microsoft) en Mark Zuckerberg (Facebook). +++

+++ MASERATI lijkt op schema te zijn met de ontwikkeling van haar kleinere (D segment) SUV model, in de wandelgangen ook wel Levantino genoemd. De nieuweling zal in de Fiat Chrysler Automobiles (FCA) fabriek in Cassino gebouwd gaan worden. Het wordt de nieuwe instapper voor Maserati die medio 2021 productierijp moet zijn. Om te voorkomen dat het merk met dit model aan status verliest, zullen er min of meer tegelijkertijd een aantal luxe auto’s met meer marge aan het palet worden toegevoegd. De recente Trofeo versies van de Ghibli en Quattroporte zijn daar een voorbeeld van. Dergelijke modellen zijn welkom, want kort door de bocht zou de ‘Levantino’ (kleine Levante) wel eens een Alfa Romeo Stelvio met een andere grille kunnen worden. Voor merkfans zal dat slikken zijn, maar FCA bespaart hiermee wel veel ontwikkelingskosten. En tijd. De ‘Levantino’ debuteert min of meer tegelijkertijd met uitvoerig vernieuwde edities van de Alfa Romeo modellen Giulia en Stelvio. Aangezien die ook in Cassino van de band rollen, scheelt dat ook geld. Het Italiaanse trio zal ook leverbaar worden in stekker hybride uitvoering. +++

+++ De nieuwe handgeschakelde VOLKSWAGEN Golf GTI komt niet naar Nederland. Er is niet genoeg vraag naar bij ons, zo laat een woordvoerder van de importeur weten. Wij zullen het hier dus moeten doen met de DSG automaat uitvoering van de Golf GTI. Die is trouwens met een sprinttijd van 6,2 seconden wel bijna een halve tel sneller naar de 100 km/u. De Golf GTI van de 8ste generatie is in beide transmissie gevallen 245 pk sterk. Dat is net zo veel vermogen als de vorige generatie GTI Performance bood. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. +++

Reageren is niet mogelijk.