Nieuwstelex

0

+++ Vandaag is de cirkel compleet: Volkswagen rijders zijn de domste mensen. BMW eigenaren dragen vrouwenslipjes en bestuurders van een AUDI gaan het meest vreemd. Dat blijkt allemaal uit onderzoek van Illicit Encouters. Dat is een dating site voor getrouwde mensen met 750.000 leden. Die weten dus waar zij over praten. Liefst 22,2 % van de leden met een Audi ging ooit vreemd. BMW rijders volgen op de tweede plek met 13,8 %. De derde podiumplaats is voor Mercedes-Benz met 8,7 %. Ga je voor eeuwige trouw, dan maak je het meest kans bij een Peugeot Partner, pardon, een partner met een Peugeot. Onder rijders van dit merk ging slechts 0,4 % vreemd. Volvo is inmiddels een volwaardig lid van het premium segment, gezien het feit dat 7,6 % van de rijders van dit automerk ooit een scheve schaats reed. Toen de ruggengraat nog gevormd werd door de 340 met jarretelaandrijving en de bonkige 240 moet dat totaal onmogelijk zijn geweest. +++

+++ BENTLEY heeft berichtgeving van Autointernationaal.nl uit de Newsflash bevestigd dat zij in het kader van haar 100ste verjaardag, die op 10 juli officieel gevierd gaat worden, een nieuwe conceptstudie zullen presenteren. Topman Adrian Hallmark laat weten dat de auto de visie van Bentley op de toekomst van de GT over 30 jaar symboliseert. Hij belooft dat het geen buitenaards gedrocht zal worden en de merkidentiteit niet zal verloochenen. Wel krijgt het studiemodel een hybride aandrijflijn waarbij stroom voor de elektromotoren wordt gegenereerd door een brandstofcel. +++

+++ BMW voegt de optie ‘Drive Record’ toe aan zijn bestellijst. Het betreft camera’s waarmee de afgelegde reis op beeld kan worden vastgelegd. De mooie momenten én de minder mooie. De Drive Record optie wordt aangeboden op de nieuwe 3-serie, de herziene 7-serie, de 8-serie, de jongste X5 en op de X7. Het systeem maakt gebruik van verschillende rij hulpcamera’s om videobeelden van verschillende punten rond de auto op te nemen (net als Tesla doet). Die kunnen nadien worden bekeken op het scherm van het infomedia (als de auto stilstaat) of op een mobiel toestel als je de beelden exporteert via de USB poort. Bestuurders kunnen zichzelf op deze manier aan het werk zien op het circuit, maar men kan natuurlijk ook romantische vakantiebeelden maken als je verschillende landschappen doorkruist. Het is mogelijk om tot 40 seconden aan beeldmateriaal te bewaren. Bijkomend voordeel: bij een aanrijding worden de 20 seconden voor het ongeval en 20 seconden na het ongeval automatisch opgeslagen. +++

+++ BUGATTI topman Stephan Winkelmann laat weten dat er momenteel gewerkt wordt aan een model naast de Chiron. In het verleden zijn er ook al verschillende pogingen gedaan een het gamma te verbreden, maar dat liep spaak op de beperkte financiële middelen en de hoge ontwikkelingskosten. Mocht het nu alsnog zover komen, dan zal het een model worden dat breder inzetbaar is dan de Chiron, die volgens Winkelmann vooral bedoeld is voor plezierritjes. Het nieuwe familielid moet dagelijks gebruikt kunnen worden voor ritten van A naar B. Om die reden wordt volledig elektrische aandrijving overwogen. Bugatti heeft niet de ambitie om hiermee voorop te lopen, noch met autonoom rijden en digitalisering, maar wil op het juiste moment wel de beste zijn. Winkelmann verwijst hierbij naar de Veyron, die bij zijn introductie dankzij zijn 16 cilinder motor zowel extreem snel als comfortabel was. Er zal door Bugatti volgens hem alleen tot elektrificatie worden overgegaan als het merk opnieuw zo’n keerpunt kan creëren. Winkelmann laat ook weten dat een zelfrijdende Bugatti niet ondenkbaar is. Immers, de modellen uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw werden vaak ook niet door de eigenaar bestuurd. Het hangt echter vooral af van het marktsegment waarin Bugatti in de toekomst actief zal zijn en van het carrosserietype. +++

+++ Wie voortaan een proefrit in een nieuwe DS wil maken én in het bezit is van apparatuur waar Google Assistant op draait, heeft geluk. Bij het premium merk van PSA kan namelijk voortaan een proefrit aangevraagd worden via de technologie met spraakbediening. DS claimt ’s werelds eerste autofabrikant te zijn waar klanten op deze gemakkelijke manier een proefrit kunnen aanvragen. Mensen die in het bezit zijn van Google Assistant kunnen hun wens dus voortaan met de woorden “Hey Google, praat met DS” doorgeven. Vervolgens wordt een proefrit ingepland bij één van de exclusieve stores of salons. Deze service wordt echter aangeboden met de welbekende Franse slag. Dit betekent dat alleen voor de nieuwe 3 Crossback bij DS op de innovatieve manier een proefrit kan worden aangevraagd. Heeft het merk de hoop dan al opgegeven dat het ooit nog wat gaat worden met de 7 Crossback? +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA)wil graag fuseren met Renault. Als het aan topman Mike Manley ligt, worden in de komende jaren de samenwerkingsverbanden met andere autobouwers op een laag pitje gezet. Eén van zijn partners die de wacht aan wordt gezegd, is Mazda. Dit betekent dat er geen vervolg komt voor de twee-eiige tweelingbroer MX-5 en Fiat 124 Spider. Bij Mazda is men niet rouwig om de beslissing van FCA. “Graag of niet”, zo laat topman Akira Marumoto weten. Hij had een goede relatie met de voormalige topman Sergio Marchionne, maar sinds zijn overlijden zijn de verhoudingen bekoeld. +++

+++ Frankrijk ziet een FUSIE tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Renault wel zitten. Dit is niet onbelangrijk omdat 15 % van de aandelen van de autofabrikant met het wybertjeslogo in handen zijn van de Franse staat (en in de praktijk weegt haar stem nog zwaarder). FCA heeft de familie Agnelli als belangrijkste aandeelhouder. Die steunt het fusievoorstel sowieso. De krachtenbundeling levert de derde grootste autospeler te wereld op, na Volkswagen en Toyota, en is goed voor 8,7 miljoen verkopen per jaar. Renault trok samen met Nissan en Mitsubishi vorig jaar meer klanten, maar deze alliantie beleeft momenteel moeilijke tijden. Dat komt vooral door de dwarse houding van de Japanners. Vroeger sloeg de voormalige CEO en bestuursvoorzitter Carlos Ghosn op zulke momenten met zijn vuist op tafel, maar die is opgepakt wegens fraude. Plannen voor een volledige fusie van Renault met Nissan zijn daardoor in de ijskast beland. Voor de Fransen komt een deal met FCA daarom als geroepen. Als de fusie voordelig uitpakt voor Renault en de werknemers van het bedrijf, kan die wat de Franse regering betreft doorgaan, aldus de Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire. Hij wil een aantal garanties om het licht voor de transactie op groen te zetten, waaronder de bescherming van Franse banen en een goede vertegenwoordiging van Frankrijk in het bestuur van het fusiebedrijf. Ook zal de combinatie FCA – Renault wat Le Maire betreft een leidende rol op zich nemen op het gebied van de ontwikkeling van accu’s voor elektrisch rijden. Als de 2 bedrijven samengaan, zou het belang van de Franse overheid in de Franse autofabrikant afnemen van 15 naar 7,5 %. +++

+++ De volgende generatie Volkswagen GOLF R krijgt geen driftmodus of vierwiel sturing. Wel kunnen wij rekenen op iets meer power, maar niet excessief. Jost Capito, bij Volkswagen eindverantwoordelijk voor de performance auto’s, laat in een interview weten: “De Golf GTI is een tijger en de Golf R is een panter. Subtieler, iets waarvan je zult merken dat hij makkelijker is om te benaderen en iets waar je dichtbij wilt komen”. Deze dierlijke kijk op auto’s heeft hij van zijn werkperiode bij Ford: “De Focus ST was een dolfijn en de Focus RS een haai. Wanneer je met veel teams samenwerkt, moet je zeker zijn dat je allemaal richting hetzelfde doel werkt. Het is veel makkelijker om te begrijpen wanneer je met één woord het karakter omschrijft. De Focus RS voelt alsof hij op de eerste plek gemaakt is voor plezier. De driftmodus is een gratis stukje technologie dat komt van het aandrijfsysteem dat ze gebruiken. Maar het is niet voor ons”, aldus Jost. Over de meesturende achterwielen, die de Mégane RS heeft, zegt hij: “Dat is niet nodig voor een auto met het formaat van een Golf”. Hij bevestigt dat de nieuwe Golf R meer dan 300 pk krijgt, evenals een Haldex koppeling voor de 4Motion vierwielaandrijving. +++

+++ Het is nu eens niét een airbag van Takata. Die ging trouwens niet onverwacht af. Het was alleen erg gevaarlijk wanneer hij dat wel deed, ook al was dat op het juiste moment. Ditmaal heeft HONDA een airbagprobleem. Dat is van een andere aard en de profzak is geleverd door een andere fabrikant. De airbag, van fabrikant Autoliv, kan namelijk onverwacht afgaan bij exemplaren van de CR-V die sinds begin oktober 2018 geproduceerd zijn. Het is geen louter theoretische mogelijkheid: Honda heeft al tenminste 40 garantieclaims en 20 ‘rapporten’ binnen. Het merk kan ook niet met de vinger naar de toeleverancier wijzen. Het probleem zijn bramen aan de binnenkant van het stuurwiel. Die kunnen de airbag beschadigen en zelfs onverwacht laten ontplooien. En dat stuurwiel maakt de autofabrikanten (nog) helemaal zelf. Honda moet het dus zelf oplossen. Dat blijkt niet eenvoudig. Er wordt een beschermhoes in het stuur gemonteerd, er wordt ergens een veertje vervangen en er wordt een deel van de bekabeling gewijzigd. Honda doet dit gratis, tenzij die jou in het verleden al met een factuur voor de reparatie opzadelde. Dan heb je gewoon pech. +++

+++ De wereldwijde verkoop van elektrische auto’s van de zustermerken HYUNDAI en Kia hebben in het eerste kwartaal van 2019 een enorme vlucht genomen. De Zuid Koreaanse automerken verdubbelden in deze periode hun gezamenlijke afzet. In het eerste kwartaal realiseerde het merkenduo een verkoopgroei van 159 %. In totaal verlieten in de eerste 3 maanden van dit jaar 21.148 elektrische auto’s de blauwe Hyundai en rode Kia showrooms. Vooral overzee wist het Koreaanse merkenduo winst te boeken: daar verdrievoudigde de afzet. Waar in het eerste kwartaal van 2018 in totaal 4.905 elektrische auto’s een koper vonden, werden er dit jaar in dezelfde periode 16.162 klanten gestrikt. De afzetgroei is vooral te danken aan de Kona Electric. In Zuid-Korea nam de verkoop toe van 3.247 tot 4.986 stuks. De afzet van ‘alternatief’ aangedreven modellen (volledig elektrisch, hybride, stekker hybride, waterstof) steeg met 20,2 % tot 75.242 stuks. Daarvan werden er 54.702 exemplaren buiten Zuid-Korea aan de man gebracht. Hyundai en Kia hebben als doelstelling om in 2025 minimaal 38 (deels)elektrische modellen in de showroom te hebben staan, waarvan 14 zonder verbrandingsmotor. Daarmee moet het merkenduo één van de drie grootste producenten van elektrische auto’s ter wereld worden, en de nummer twee als ook hybride modellen worden meegeteld. +++

+++ De IAA van Frankfurt, die in september wordt gehouden, dreigt uit te lopen op een fiasco nu steeds meer autofabrikanten niet deelnemen. Subaru en Suzuki zijn de meest recente afzeggers. Eerder liet Fiat Chrysler Automobiles ook namens haar dochters Alfa Romeo, Jeep en Maserati weten dat zij de Duitse autotentoonstelling dit maal aan zich voorbij laat gaan. Hetzelfde geldt voor de Franse tak van PSA (Peugeot, Citroën en DS), General Motors (Cadillac en Chevrolet), Renault (inclusief Alpine en Dacia), Toyota, Mazda, Nissan (inclusief Infiniti), Aston Martin, Mitsubishi, Rolls-Royce, Volvo en Tesla. Voor deze autobouwers zijn de kosten van de show ditmaal te hoog. Ook heeft niet iedereen een nieuw model in de aanbieding dat getoond kan worden. In autoland is het al langere tijd een trend om kleinere evenementen te organiseren waarbij de focus volledig op het eigen merk ligt. BMW is vanzelfsprekend wel present op de IAA maar met een veel kleinere stand (in plaats van 11.000 vierkante meter zoals in 2017 slechts 3.000 vierkante meter groot). Volkswagen gebruikt de show in Frankfurt als podium voor de presentatie van haar volledig elektrische ID.3. Opel, de Duitse tak van PSA, toont op de IAA de nieuwe Corsa (inclusief de elektrische uitvoering) en de strak getrokken Astra. Mercedes-Benz al in Frankfurt de productieversie van de GLB aan het publiek presenteren en Porsche haalt aldaar het doek van de Taycan af. Voor Ford is de Puma een belangrijke primeur. Deze cross-over komt tussen de EcoSport en de Kuga in het gamma. De 2019 editie van de IAA duurt van 12 tot en met 22 september. De Duitse autoshow is niet de enige die kampt met een terugloop van het aantal deelnemende merken. Vrijwel alle internationale beurzen hebben er last van, zoals de autosalons van Genève en Parijs plus de shows in Detroit, New York en Los Angeles. In Japan staat het soortgelijke evenement in Tokyo ook onder druk. +++

+++ Het Europees Parlement heeft besloten om een INTELLIGENTE SNELHEID BEGRENZER (ISA) in te voeren op alle nieuwe auto’s in 2022. De afkorting staat voor: Intelligent Speed Assistance en heeft als doel om te voorkomen dat bestuurders de geldende snelheidslimiet overtreden. Het blijft echter mogelijk om het systeem te ‘corrigeren’ en de snelheid te overschrijden die de auto heeft afgelezen. Uitschaking van de techniek is namelijk mogelijk. Althans, vooralsnog. Het lijkt er op dat de politici in Brussel van plan zijn om auto’s nog verder aan de leiband te leggen, waardoor zaken als ISA niet langer uitgeschakeld zullen kunnen worden. Hoe dan ook blijft het om veiligheidsredenen mogelijk om te versnellen met het systeem ingeschakeld. Dat kan door het gaspedaal verder in te duwen, ondanks de melding ‘u rijdt te snel’. Wanneer de automatische begrenzer een lagere snelheidslimiet registreert, zal de auto niet op de rem gaan staan. De ISA zal enkel de brandstoftoevoer (of de stroom) afbreken, met een geluidssignaal, om de auto zo langzaam te laten vertragen. Maar tot nu toe zijn dit soort hulpjes om de snelheid te beperken nog verre van betrouwbaar. Het systeem is namelijk afhankelijk van gegevens van GPS coördinaten. Ook is het gevaar aanwezig dat de camera’s de snelheidslimiet aflezen van een bord op een parallelweg. Waar bijvoorbeeld slechts 70 km/u mag worden gelezen in plaats van 130 km/u. Dat wil je natuurlijk niet meemaken. Een derde onzekere factor is de kwaliteit van de wegsignalering. Soms zijn borden verborgen door plantengroei. De aanpak van de Europarlementariërs is zeker lovenswaardig omdat het gaat om levens redden. Maar moet dit worden gerealiseerd met een hulpsysteem dat mogelijk ineffectief is? Men belooft ons een betrouwbaarheid van 95 % “in de meeste Europese landen”. En de rest? De duivel zit vaak in de staart … +++

+++ PORSCHE werkt momenteel aan de laatste details van de 718 Cayman GT4. Die moet het pronkstuk worden van de modelreeks en grijpt terug naar een atmosferische 6 cilinder. Net als de vorige generatie van de Cayman GT4 wordt de nieuwe editie er opnieuw een voor de puristen. Het ontwerp wijzigt, met stevigere bumpers en een opvallende achterspoiler, de ophanging wordt aangepast, maar de meest ingrijpende wijziging zit midscheeps achter. De huidige 718 Cayman gebruikt een geblazen 4 cilinder boxermotor, maar de nieuwe GT4 grijpt terug naar een atmosferische 6-pitter. Of dat een 3.8 of een 4.0 wordt, is nog niet duidelijk, wel dat het vermogen de 400 pk ruimschoots zal passeren. Maar hiërarchie moet er zijn: tippen aan de paardenkracht van een 911 GT3 zal de nieuwe 718 Cayman GT4 niet mogen. Nog meer goed nieuws voor puristen is dat de extra potente versie een handbak krijgt. Porsche overweegt evenwel ook een PDK automaat. De 718 Cayman GT4 wordt onthuld op het Goodwood Festival of Speed, komende zomer. +++

+++ Na Fiat Chrysler Automobiles (FCA) laten beleggers nu ook PSA in de kou staan. Aandeelhouders van Renault zitten na het bekend worden van het fusievoorstel van FCA evenwel op rozen. De Italiaans/Amerikaanse autofabrikant heeft geen zin in een samenwerking met PSA. Daar zit wat in, want dit bedrijf is te afhankelijk van de Europese markt die bedrijfseconomisch niet aantrekkelijk meer is. Bovendien komt PSA voor wat betreft elektrische modellen nog maar net kijken. Ook hebben de Fransen amper ervaring met zelfrijdende auto’s. Al met al geen aantrekkelijke partner dus. Nu landgenoot Renault er met de FCA bruid/buit vandoor gaat, worden de aandelen ‘Peugeot SA’ massaal gedumpt. Voor topman Carlos Tavares is dit een forse tegenvaller, want hij had ‘zijn CMP platform inclusief de elektrische variant graag verkocht aan FCA. PSA is daarnaast al maandenlang op zoek naar een autobouwer om de kosten voor het ontwikkelen van onder andere zelfrijdende voertuigen mee te delen. Liefst eentje buiten Europa. Maar het door Tavares geleide bedrijf is op wereldniveau een lichtgewicht: in 2018 rolden er bij PSA afgerond 4 miljoen auto’s van de band. Concurrenten Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota produceren elk meer dan 10 miljoen voertuigen. Dat levert hun schaalvoordelen op waarmee ontwikkelingskosten makkelijker te dragen zijn. In FCA zag PSA, op zoek naar schaalvoordelen, een geschikte bruid. De Italiaans/Amerikaanse autofabrikant heeft een stevige voet aan de grond in zowel Noord als Zuid Amerika. Het leeuwendeel van de verkopen wordt in de Verenigde Staten gegenereerd met de margerijke modellen van Jeep, Dodge en Ram. FCA heeft weliswaar een samenwerkingsverband met PSA lopen voor de bouw van bestelbusjes, maar een soortgelijke krachtenbundeling heeft Fiat ook met Renault. Daar komt bij dat het door Tavares geleide autoconcern niet erg kapitaalkrachtig is. PSA had voorgesteld om de fusie te bekostigen met het uitwisselen van aandelen, maar daar moest de familie Agnelli, die een merendeel van het aandeel FCA in handen heeft, niets van hebben. PSA kon evenwel niet anders, want het zit nog diep in de schulden na de overname in 2017 van Opel en Vauxhall van General Motors. Dat kostte de Fransen €2,2 miljard. Nu FCA vrijwel zeker met Renault in zee gaat, rijst de vraag met wie PSA dan wel moet samenwerken. Uit vertwijfeling liet Tavares eerder dit jaar tegenover persbureau Bloomberg doorschemeren een oogje te hebben op Jaguar Landrover. Maar de Britten halen ook hun neus op voor PSA. Terecht, want er zijn amper synergievoordelen te realiseren tussen een premiumspecialist als Jaguar Land Rover en een volumespeler als PSA. Voorlopig lijken de Fransen verder weg te zakken in het moeras. Dongfeng zou haar belang in PSA kunnen vergroten en daarmee voor een financiële injectie zorgen, maar dat levert nog geen knowhow op het gebied van autonoom rijdende voertuigen op. Bovendien is het de vraag of de Franse regering gecharmeerd is van een grotere Chinese vinger in de pap. +++

+++ RENAULT neemt naar verwachting pas volgende week een beslissing over het fusievoorstel van de Italiaanse/Amerikaanse branchegenoot Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Volgens ingewijden komt de leiding van de Franse automaker binnenkort bijeen om over het plan te praten. Dan wordt ook beslist over het al dan niet ondertekenen van een niet-bindende overeenkomst om tot een fusie te komen. FCA stuurde eerder een fusievoorstel aan het bestuur van het Franse bedrijf. De stap volgt na gesprekken tussen de 2 bedrijven, waarbij werd gekeken naar samenwerking op het vlak van bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe technologieën. Als FCA en Renault samensmelten, ontstaat er een autofabrikant die jaarlijks circa 8,7 miljoen wagens verkoopt. Het hoofdkwartier van de combinatie, de op 2 na grootste autobouwer ter wereld, zou bij een akkoord officieel in Nederland komen en het bestuur krijgt 11 leden. Daarvan zijn er 5 van Fiat Chrysler afkomstig en 5 van Renault. Voor de restzetel denkt men aan een Nissan vertegenwoordiger. Een samenvoeging van FCA en Renault levert naar verwachting €5 miljard per jaar aan kostenbesparingen op, onder meer op het gebied van inkoop. Er zullen waarschijnlijk geen fabrieken gesloten worden. De 2 bedrijven hebben een gezamenlijke marktwaarde van €32,6 miljard. Het moederbedrijf krijgt een notering op de beurzen in Milaan, Parijs en New York. +++

+++ VOLKSWAGEN moet sleutelen aan zijn plan om €50 miljard te investeren in accu’s voor elektrische auto’s. Een verwachte leveringsovereenkomst met Samsung staat namelijk op losse schroeven, waardoor de Duitse gigant waarschijnlijk veel minder batterijen van het Zuid Koreaanse technologieconcern kan afnemen. Samsung zou aanvankelijk 20 gigawatt uur leveren. Dat komt neer op 200.000 auto’s met vrij forse accu’s van 100 kWh. Maar tijdens onderhandelingen is duidelijk geworden dat een totale levering van 5 gigawattuur mogelijk het maximaal haalbare is. Volkswagen zei in een verklaring dat Samsung gewoon de batterijleverancier voor haar in Europa te verkopen elektrische personenwagens blijft. Toegang tot een grote hoeveelheid accucapaciteit is van groot belang voor autobouwers. Volkswagen probeert de dieselcrisis achter zich te laten en zet nu zwaar in op elektrisch rijden. De ontwikkeling van grote hoeveelheden veilige accu’s is nog een belangrijk knelpunt voor deze ambitie. Volkswagen heeft de komende tijd als gevolg van de introductie van een scala aan volledig elektrisch aangedreven modellen, zoals de onlangs getoonde ID.3, uiteindelijk 300 gigawattuur aan jaarlijkse accucellen nodig. Dat is alleen nog maar voor de gezamenlijke Europese en Aziatische markt. De levering van deze hoeveelheid is evenwel onmogelijk zonder meerdere contracten met verschillenden leveranciers. Volkswagen heeft dan ook meerdere contracten naast Samsung, waaronder met LG Chem, SK Innovation en met het Chinese CATL. Topman Herbert Diess liet vorig jaar al weten dat hij af wil van de afhankelijk van de Aziatische producenten. In 2017 pleitte Maroš Ŝefčovič, de toenmalige Eurocommissaris voor de Energie-unie, voor de oprichting van een Europees consortium voor de productie van autoaccu’s. Duitsland is bereid €1 miljard euro te investeren om de grootschalige accuproductie in Europa op gang te brengen. Volkswagen vormde in maart nog een consortium met de Zweedse accuproducent Northvolt, een startende onderneming van voormalig Tesla manager Peter Carlsson. Het doel daarvan is om de kennis over de accucel productie samen te brengen en zodoende het onderzoek naar accu’s in Europa te stimuleren. +++

+++ De eerste exemplaren van de VOLVO XC40 T5 Twin Engine zijn een feit, nu vanuit het Belgische Gent de eerste stekker hybride uitvoeringen onderweg zijn naar klanten in Zweden. Rond oktober moet de productie op het geplande niveau liggen. Dan zal ook de bouw van exemplaren voor de Nederlandse markt starten. Bij ons komen de klantleveringen in december op gang. De primeur is echter voor de Zweedse verkooporganisatie. Het gaat vooralsnog om 300 exemplaren van de XC40 T5 Twin Engine, maar de volgende lichting is reeds in productie. De stekkerhybride versie heeft een 3 cilinder turbobenzinemotor met een slagvolume van 1,5 liter als basisunit. Dit blok is goed voor 180 pk. De elektromotor levert 82 pk. Met vereende krachten is de voorwiel aangedreven XC40 T5 Twin Engine in staat om in 7,3 seconden naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid bedraagt 205 km/u. Tenminste, zonder elektronische begrenzer. Inclusief deze beschermengel kan er niet harder gereden worden dan 180 km/u. Op puur elektrische kracht kan de 1.771 kg zware stekker hybride 125 km/u halen. Volvo levert de XC40 T5 Twin Engine als Momentum Pro, Inscription en R-Design. Die kosten respectievelijk €46.995, €49.995 en €50.495 inclusief een 16 Ampère Mennekes laadkabel van 4,5 meter.

 

+++

Reageren is niet mogelijk.