Prijs vergelijking Ford Focus ST (Wagon)

0

Ford heeft de prijs bekend gemaakt van de nieuwe Focus ST. De snelle en sportieve variant wordt ook leverbaar als Wagon. Ongeacht het carrosserietype wordt de Focus ST aangedreven door een 2,3 liter grote 4-pitter van 280 pk.

Nu de Mondeo een stille dood mag gaan sterven, is voor de Focus voortaan de rol van vaandeldrager weggelaagd bij de ‘lage’ gezinswagens. Ford investeert zijn geld sinds vorig jaar vooral in SUV modellen, maar zette voor de Europese divisie gelukkig tegelijkertijd het licht op groen voor een snelle stationwagen. De carrosserievorm blijft populair, dus de Amerikanen denken goede zaken te kunnen doen met de Focus ST Wagon. Hij komt deze zomer op de markt voor een prijs van 50.100 euro. De Hatchback is 1.000 euro goedkoper.

Ongeacht het carrosserietype wordt de Focus ST zoals gezegd aangedreven door een 2,3 liter grote 4-pitter van 280 pk. Deze EcoBoost benzinemotor kennen wij reeds van de machtige Mustang. Het maximum koppel bedraagt 420 Nm (tussen de 3.000 en 4.000 toeren). De Focus ST kan binnen 6 seconden naar 100 km/u sprinten De 2,3 liter wordt in Nederland standaard gekoppeld aan een handbak met 6 versnellingen. In andere landen is ook een 7-traps automaat leverbaar.

Omdat Ford voor de 185 pk sterke dieselversie van de vorige generatie Focus ST heel wat kopers wist te trekken, keert de oliegestookte uitvoering terug. Helaas is die lang niet zo potent als de benzinevariant. Zijn 2.0 EcoBlue dieselblok pompt er 190 paarden uit; een aanzienlijk verschil dus. Maar dat is voor ons een theoretisch probleem, want de importeur haalt de nieuwe oliegestookte Focus ST niet onze kant op.

De Focus ST is ontwikkeld door Ford Performance. Die had blijkbaar geen behoefte aan een wolf is schaapskleren, en dus heeft de sportieve variant een agressievere styling gekregen. Ford gaat met de uitdossing in dit opzicht nog een stapje verder dan bij de al bestaande ST-Line uitvoering. Voor écht extreem spoilerwerk zul je moeten wachten op een nieuwe Focus RS.

In het interieur monteert Ford onder andere een nieuw instrumentarium; een exemplaar met meters voor de turbo en olie druk en voor de olietemperatuur. Deze informatie wordt weergegeven op een 4,2 inch digitaal display. Recaro sportstoelen zijn ook van de partij. De zetels zijn te bekleden met stof, leer of met een combinatie van diverse soorten stoffen. Andere sfeerverhogende zaken zijn een afgeplat stuurwiel, ST logo’s, aluminium sportpedalen en aluminium accenten plus idem sierdelen.

De Focus ST beschikt over 3 rij modi om zijn sportieve karakter extra in de verf te zetten: Slippery/Wet, Normal en Sport. Daar helpt ook het elektronische limited-slip differentieel een handje bij. Daarmee kan, indien nodig, het volledige vermogen naar het wiel met de meeste tractie worden gestuurd. Ford Performance heeft uiteraard ook de ophanging en de remmen onder handen genomen (aan de voorzijde hebben de schijven een diameter van 330 mm en achter zijn ze 302 mm groot). Daarnaast beloven de makers een directere gaspedaalrespons en een stuurinrichting die 15 procent sneller reageert dan de installatie van de reguliere Focus. De dempers aan de voorzijde zijn 20 procent stijver; bij de exemplaren achter gaat het om een verschil van 13 procent.

FordHyundaiInfinitiRenaultVolkswagen
Focusi30 Q30MéganeGolf
ST 2.3 Ecoboost2.0 T-GDI N12.0t SportTurbo 280 R.S.GTI TCR
49.100 euro48.595 euro49.130 euro51.390 euro50.460 euro
FordMercedes-BenzMiniSeatVolvo
Focus WagonCLA Shooting BrakeClubmanLeon STV60
ST 2.3 Ecoboost250John Cooper WorksCupraT5 R-Design
50.100 euro± 50.000 euro± 52.990 euro45.700 euro53.495 euro

In Nederland gaat de Ford Focus ST zoals gezegd minimaal 49.100 euro kosten. De Wagon is 1.000 euro duurder. Voor dat extra bedrag krijg je, met de achterstoelen neergeklapt, 1.620 liter aan bagageruimte. Met de leuning omhoog kan er voor 575 liter aan koffers in de Focus ST Wagon worden vervoerd. Ter vergelijking: bij de Hatchback moet na 375 respectievelijk 1.354 liter de achterklep dicht. Beide carrosserievarianten mogen 1.600 kilo trekken. Dat is een groot verschil met de vorige generatie Focus ST, want die kon niet met een trekhaak worden geleverd. De nieuwe editie heeft echter geen centraal geplaatste uitlaat eindstukken meer en dit betekent dat de hete Ford ook een caravan kan trekken.

Bestellen van de Ford Focus ST kan per direct, maar het potente tweetal arriveert pas in juli bij de dealers. Het koetswerkduo wordt leverbaar in de reguliere Focus kleuren, maar zijn daarnaast ook leverbaar in Ford Performance Blue en Orange Fury.

Comments are closed.