Prijs vergelijking Mercedes-Benz EQ C 400 4Matic

0

Mercedes-Benz is gestart met de productie van de volledig elektrische EQ C 400 4Matic. Deze tegenhanger van de Audi e-Tron en Jaguar I-Pace rolt in Bremen van de band. De productiestart is reden voor Mercedes-Benz om de instapprijs bekend te maken.

Anders dan de Audi e-Tron wordt de EQ C niet in een aparte fabriek gebouwd, maar vindt de vervaardiging zonder al te veel aanpassingen plaats op dezelfde productielijn als de C klasse en de GLC. De batterij van de EQ C komt uit de eigen, recent uitgebreide accufabriek van in Kamenz, nabij Dresden. Dit maakt Mercedes-Benz minder afhankelijk van toeleveranciers dan Audi.

De EQ C 400 4Matic gaat in Nederland minimaal 80.995 euro kosten. Meer informatie over de prijzen van de optiepakketten en de standaaruitrusting maakt Mercedes-Benz binnenkort bekend, al kan hier nu al wel de configurator op de website van het merk worden bezocht. Voor nu moeten we het met het instaptarief stellen. Concurrent Audi vraagt minimaal 84.100 euro voor de e-Tron; een verschil van 3.105 euro. Echter, in Duitsland bedraagt het prijsverschil tussen beide volledig elektrische cross-overs 8.600 euro. Bij ons is het prijsvoordeel van de Mercedes-Benz dus minder groot. Jaguar rekent 80.580 euro voor de basisuitvoering van de I-Pace en Tesla vraagt voor de Model X Standard Range minimaal 87.100 euro. In 2020 komt BMW met de iX3. Die is nu al te reserveren. Een exemplaar van de Mercedes-Benz EQ C 400 4Matic reserveren is ook mogelijk, maar de productieoplage is al t/m eind 2020 vergeven.

Mercedes-BenzAudiJaguarTesla
EQ Ce-TronI-PaceModel X
400 4Matic55 QuattroEV400 SStandard Range
80.995 euro84.100 euro80.580 euro87.100 euro

De EQ C heeft 2 elektromotoren met een systeemvermogen van 408 pk. Elk exemplaar verzorgt de aandrijving van één wielenpaar. De EQ C accelereert in 5,1 seconden naar 100 km/u. Ter vergelijking: de Audi e-Tron is 360 pk sterk en heeft 5,7 tellen voor deze sprintklus nodig. Met de 80 kWh lithium/ion batterij is een actieradius van 400 kilometer volgens de WLTP norm mogelijk (e-Tron: 417 km). De EQ C mag 1.800 kilo trekken; dat is een even hoog gewicht als je achter de Audi mag hangen. Via de boordlader kan het accupakket met 7,4 kW opgeladen worden; aan de snellader haalt de EQ C maximaal 110 kW.

De EQ C is de eerste telg van de nieuwe EQ-familie. Onder dit sublabel wil Mercedes-Benz tot 2022 een 9-tal elektrische modellen op de markt brengen. De komst van de EQ A, de EQ B, de EQ S en de EQ V is inmiddels bevestigd.

Reageren is niet mogelijk.