Aston Martin DBX verkent zijn nieuwe geboortegrond

0

Aston Martin is begonnen met de bouw van preproductie exemplaren van de DBX. Daarmee heeft het merk zijn nieuwe fabriek in het in Wales gelegen St. Athan in gebruik genomen. De DBX, de eerste SUV van Aston Martin, wordt eind dit jaar onthuld.

St. Athan was voorheen een luchtmachtbasis van de Royal Air Force. Aston Martin heeft het terrein in 2016 overgenomen en de hangars omgebouwd tot een fabriek voor de aankomende DBX. Volgens de Britse sportwagenproducent zijn er reeds 200 banen gecreëerd en komen daar in de nabije toekomst nog 550 bij. Overigens blijft het in Wales niet bij de DBX alleen. Aston Martin heeft St. Athan ook aangewezen als thuisbasis van zijn nieuwe elektrische submerk Lagonda. Onder dit label zullen een saloon en een SUV op de markt gebracht gaan worden.

Over de technische specificaties van de DBX is nog niets bekend. Waarschijnlijk krijgt hij de dubbel geblazen, 510 pk sterke 8 cilinder motor van de Vantage en de DB11 V8 onder de kap. Aston Martin werkt aan een eigen 6 cilinder lijnmotor ter vervanging van deze AMG 8 cilinder. In het tweede kwartaal van 2020 moeten de eerste exemplaren van de DBX van de band rollen. Om potentiële kopers op het puntje van hun stoel te doen zitten, heeft Aston Martin nieuwe foto’s van de SUV verspreid.

Hoewel het model nog flink ingepakt is in camouflagemateriaal op de beelden, is duidelijk te zien dat de DBX een erg knappe verschijning gaat worden. Tegelijkertijd heeft de neuspartij veel weg van de sportieve, lage modellen van Aston Martin. Op ontspannen wijze toont de DBX daarmee zijn familiegezicht. Al met al is de SUV optisch veel beter geslaagd dan zijn prijsgenoten Bentley Bentayga en Lamborghini Urus. Medio 2021 wordt de DBX ook leverbaar in stekker hybride uitvoering. De betreffende technologie zal Aston Martin inkopen bij Mercedes-AMG. De Duitsers gaan ook de elektrische architectuur voor de DBX leveren.

Aston Martin denkt de DBX vooral te kunnen verkopen aan klanten in China en Noord Amerika. Daarnaast is de verwachting van topman Andy Palmer dat bestaande klanten van het merk de DBX er bij zullen nemen. Uit onderzoek is dat 72 procent van de kopers van een Aston Martin ook een SUV heeft; veelal een Cayenne of een Range Rover. De handen van Palmer jeuken om daar een DBX van te maken. Hij denkt op jaarbasis 5.000 exemplaren van de SUV te kunnen verkopen. De totale output van het merk moet op termijn stijgen van 6.441 auto’s in 2018 naar 14.000 stuks. De helft daarvan moet in St Athan het levenslicht gaan zien.

Comments are closed.