BMW toont antwoord op Porsche Taycan

0

De ‘geheime’ 5-serie die jij hier ziet is geen gewone BMW. Ondanks zijn discrete uiterlijk ontwikkelt deze versie liefst 720 pk. Dat is 120 pk meer dan de M5 biedt. Zijn geheim? De codenaam “Power BEV”.

Eerder deze week werd al bekend dat BMW qua elektrificatie van haar gamma overschakelt naar een hogere versnelling. Deze 5-serie is daar een sprekend voorbeeld van. Hoewel BMW het niet met zoveel woorden zegt, kan deze krachtige emissievrije sedan opdrogen als een serieus te nemen antwoord op de Porsche Taycan. Daartoe ontwikkelt de Duitse autofabrikant momenteel zijn 5de generatie elektromotoren.

Het prototype dat je hier ziet beschikt over liefst 3 elektromotoren. Samen ontwikkelen die 720 pk. Dat is 120 pk meer dan de eigen M5 en de Porsche Taycan. Daardoor zit deze zeer speciale 5-serie in minder dan 3 seconden op 100 km/u. Toch is het bij dit prototype niet alleen om een zo kort mogelijke sprinttijd te doen. Minstens zo belangrijk voor BMW is om de interactie tussen de 3 elektromotoren te verfijnen. Dat is noodzakelijk om de toekomstige elektrische sportmodellen van het merk in bochten maximale dynamiek te bieden.

Het geheim: de 2 elektromotoren op de achteras worden afzonderlijk aangestuurd (het derde exemplaar drijft de voorwielen aan). Het resultaat is volgens BMW een efficiënter en nauwkeuriger weggedrag dan met een traditioneel sperdifferentieel kan worden bereikt. Bij de 5-serie Power BEV zijn namelijk in alle rij situaties actieve ingrepen mogelijk, terwijl een conventioneel differentieel alleen reageert op een verschil in draaisnelheid tussen de aangedreven wielen. De 3 elektromotoren van dit prototype werken onafhankelijk van elkaar en creëren zogeheten e-Torque Vectoring, wat volgens BMW dus superieur is aan het actieve M differentieel dat de M5 tussen de achterwielen heeft zitten.

BMW heeft het licht voor de 5-serie Power BEV nog niet op groen gezet. Maar uit bovenstaande omschrijving zal duidelijk zijn geworden dat hij alles in zich heeft om in productievorm de Porsche Taycan het snot voor de ogen te rijden op het circuit. Als bonus is de BMW ook nog eens duidelijk ruimer. Theoretisch kan hij al in 2021 in de showroom staan, want de eerste productie-implementatie van een elektromotor van de 5de generatie is door BMW gepland voor de iX3. En die gaat volgend jaar al in productie, hoewel deze elektrische SUV niet 3 maar 1 elektromotor (van 270 pk) krijgt. Dankzij een batterijenset van 70 kWh zal die op een volle acculading zo’n 400 kilometer ver moeten kunnen komen.

Reageren is niet mogelijk.