Exclusief: rijden met de nieuwe Peugeot 2008 prototype

0

Waarom de korte test?

Peugeot heeft deze week de nieuwe 2008 voorgesteld. Een select aantal autojournalisten werd op het La Ferté-Vidame testcircuit van de fabrikant op 130 kilometer afstand van Parijs uitgenodigd om alvast een stukje te rijden in een gecamoufleerd prototype. Zowel de benzine versie als de diesel uitvoering en de elektrische variant waren beschikbaar voor de kennismaking test. Als vergelijkingsmateriaal had Peugeot ook een Hyundai Kona Electric en een Volkswagen e-Golf klaargezet.

Wat voor auto is het?

De nieuwe 2008 is met een lengte van 4,30 meter een halve klasse groter dan zijn voorganger. De wielbasis groeide met 6 centimeter, naar 2,60 meter. Ook is hij een stuk breder dan het oude model, maar tegelijkertijd 2 centimeter lager. Toch is het SUV hierdoor niet verwaterd, integendeel. De nieuwe, sportief ogende 2008 is namelijk voorzien van een joekel van een neuspartij. Het oude model legde het qua bewegingsvrijheid achterin af tegen veel concurrenten, maar de nieuwe generatie behoort tot de ruimere aanbiedingen in zijn klasse. Een hoogtepunt van de nieuwe 2008 is de optionele 3D iCockpit waarmee belangrijke rij informatie optisch meer prominent kan worden weergegeven in het digitale instrumentarium. De nieuwe 2008 wordt gebaseerd op het zogeheten CMP platform van de PSA Groep, hetgeen betekent dat ook een volledig elektrische variant tot de mogelijkheden behoort.

Is het wat?

Als je instapt, valt op dat je wat lager zit dan in de oude 2008. Ondanks de ‘3D’ evolutie van de iCockpit zijn de nadelen van deze dashboardopzet niet verdwenen. Zet jij bijvoorbeeld de stoelen laag in een sportieve stand en het kleine stuurwiel hoog, dan zal het zicht op het instrumentarium deels geblokkeerd worden. Dat is natuurlijk irritant. En ietwat onbegrijpelijk aangezien de grotere (en oudere) SUV modellen van Peugeot, de 3008 en 5008, daar bij hun cockpit ontwerp geen last van hebben.

Gelukkig maakt de stijlvolle cabine van de nieuwe 2008 in andere opzichten een spectaculaire indruk. Ook het materiaalgebruik (er zijn onder andere bedieningsknoppen met satijnfinish) en de afwerking is in vergelijking met de vorige generatie duidelijk verbeterd. Het 10 inch grote touch screen (standaard vanaf het tweede uitrustingniveau) lijkt optisch boven het dashboard te zweven. Alles oogt en voel prettig. Daarnaast is de 3D configuratie van het instrumentarium uniek. Peugeot heeft de ambitie om van alle autofabrikanten in het volumesegment de meest ‘premium’ bouwkwaliteit te willen bieden en dat is bij dit SUV model uitstekend en overtuigend gelukt. Het interieur maakt in vergelijking met de cabine van de Kona een veel hoogwaardigere indruk.

Aan de gereden benzine en diesel versies kan je merken dat dit nog prototypes zijn en dat er nog veel fijn geslepen moet worden. Niet alleen aan de onderstel afstelling (met name de uitvoeringen met 18 inch wielen), maar ook voor wat betreft de eliminatie van windgeruis. Verder viel op dat de 155 pk sterke benzineversie niet echt snel aanvoelt, ook niet in Sport modus. Verwonderlijk is dat eigenlijk niet, want hoewel deze uitvoering bijna 20 procent meer vermogen levert dan de 130 pk benzine variant, stijgt het koppel met slechts 4 procent. En de winst qua acceleratietijd streept volledig weg tegen het hogere verbruik. Links laten liggen dus straks, die 155 pk benzineversie.

De e-2008, oftewel de elektrische uitvoering, was al veel verder uitontwikkeld. Dankzij de optimale plaatsing van het accupakket (laag in de wagenbodem op de plek waar bij de conventioneel aangedreven uitvoeringen de brandstoftank en de uitlaat zit) blijft de carrosserie ook in bochten mooi stabiel. De vering is met 17 inch wielen weliswaar stevig, maar toch voldoende comfortabel. De besturing werkt prettig lineair en is voorzien van de juiste mate van bekrachtiging. In vergelijking met de Hyundai Kona Electric voelt de Peugeot e-2008 aan als een elektrische auto van de nieuwe generatie. Het weggedrag is veel meer volwassen. Ook de Volkswagen e-Golf gedraagt zich onrustiger en zijn smalle banden met lage rolweerstand verliezen snel aan grip. De Peugeot e-2008 biedt daarentegen een uitstekende balans. Vermakelijk kan je de rijeigenschappen niet noemen, maar de tractie is meer dan voldoende. Het Torque Vectoring systeem werpt ook zijn vruchten af en smoort onderstuur neigingen in de kiem.

In tegenstelling tot andere elektrische auto’s zijn er niet meerdere remenergie recuperatie standen waaruit je kan kiezen. Dat is jammer voor diegenen die graag met de betreffen flippers mogen spelen en het een uitdaging vinden om met slechts één pedaal al het versnel & afrem werk te doen om zo geen kans om energie terug te winnen onbenut te laten. Toch werkt de door Peugeot gekozen recuperatie stand goed. De mate van vertraging bij het loslaten van het gaspedaal is in veel gevallen voldoende groot om niet bij te hoeven remmen.

Een groter ‘probleem’ kan zijn dat de e-2008 over hetzelfde accupakket beschikt als de e-208 en de Opel Corsa-e die met afgerond 4 meter carrosserielengte toch echt een klasse kleiner zijn. In combinatie met zijn hogere bouw en forsere gewicht zorgt dit voor een kleinere actieradius. In vergelijking met de e-208 en Corsa-e is het verschil nog wel te overzien, maar 310 kilometer rij bereik is ten opzichte van de Kona Electric teleurstellend weinig. Peugeot wuift dit potentiële nadeel weg en zegt dat de prijs:actieradius verhouding voor de consument doorslaggevend zal zijn. Maar ook wat dit betreft doet de e-2008 de wenkbrauwen fronsen, want hij gaat in de goedkoopste uitvoering vermoedelijk 38.450 euro kosten. Is dat significant minder ten opzichte van de Kona Electric (40.995 euro) die op een volle acculading 449 kilometer ver komt? Veel autoconsumenten zullen deze vraag met “nee” beantwoorden. Maar goed, qua stijl, afwerking en comfort scoort de Peugeot natuurlijk wel bonuspunten. Niet alleen het 50kWh accupakket van de e-2008 is identiek aan dat van de e-208 en Corsa-e, ook de 136 pk sterke elektromotor. Dit zorgt er voor dat in de zwaardere SUV de kick van instant acceleratie ontbreekt. Zelfs in Sport stand is de gaspedaalrespons weliswaar goed, maar niet conform de ‘gespierde’ standaard die wij inmiddels van elektrische auto’s gewend zijn. Wel is de e-2008 indrukwekkend verfijnd en blijft het indrukwekkend stil aan boord.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Op basis van de kennismaking met de prototypes van de 2008 is de zowel van binnen als van buiten verleidelijk vormgegeven tweede generatie in staat om een premium ervaring te bieden. Tegelijkertijd is het ruimteaanbod en het algehele verfijningniveau (ook) toegenomen. Een snelheidswonder is de Peugeot niet, ook niet in 155 pk sterke benzine uitvoering. De 2008 beschikt wel over solide rijeigenschappen en is mooi stil.

Het compacte accupakket van de elektrische versie zit merkbaar op de ideale plek, ook omdat je qua ruimteaanbod niks inlevert ten opzichte van de conventioneel aangedreven uitvoeringen. Maar keerzijde van de medaille is dat de actieradius aan de krappe kant is. De e-2008 loopt in dit opzicht nu al achter bij concurrenten en dat zal in de toekomst alleen nog maar duidelijker worden.

Het CMP platform ontwerp laat niet de montage van een groter accupakket toe dus het is wachten op krachtigere batterijen van de volgende generatie. Maar waarom voegt Peugeot geen (e-1008) toe aan haar gamma? Als die even lang wordt als de 208 (4,05 meter) is daar ten opzichte van de 2008 (4,30 meter) alle bestaansrecht voor. Wat de Suzuki Ignis is ten opzichte van de Swift, dat kan de 1008 ten opzichte van de 208. Zondermeer een sterk nummer dus!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    6.3

Reageren is niet mogelijk.