In detail: de nieuwe Bentley Flying Spur  

0

Bentley heeft de volledig nieuwe Flying Spur klaar. Die is net zoals de Continental GT grondig onder handen is genomen. Doelstelling was om de limousine comfortabeler, mooier én leuker om mee te rijden te maken.

Eén blik op de nieuwe Flying Spur is voldoende om te zien dat Bentley hem een stuk statiger hebben gemaakt. Met zijn bredere heupen, hogere raamlijn en extra grote wielen kruipt de Flying Spur meer richting de Mulsanne. Het oude model oogde nogal gewoontjes. De derde generatie Flying Spur deelt natuurlijk heel wat techniek met de vorig jaar geheel herziene Continental GT.

Niet gewijzigd werd het motortype: dat is nog steeds een 12 cilinder. De 6,0 liter grote W12 met 2 turbo’s levert 635 pk en 900 Nm. Daarmee spurt de Flying Spur in 3,8 seconden naar 100 km/u. Niet slecht voor een 2.437 kilo zware limousine. Pas bij 333 km/u komt er een eind aan de prestatiepret. De 8-traps ZF automaat met dubbele koppeling fungeert als transmissie. Als jij kan leven met een topsnelheid van 310 à 315 km/u, dan kan je ook wachten op de V8 versie. Lief zijn voor het milieu kan met de 12 cilinder versie overigens ook: bij lage belasting schakelt de W12 een aantal pitten uit.

De derde generatie Flying Spur is direct herkenbaar als een Bentley. De designtaal van dit merk kenmerkt zich door een gigantische neuspartij, een enorme grille met aan weerszijde 2 ronde lampen. Deze lichtunits zijn vanzelfsprekend voorzien van LED techniek. Aan de zijkant heeft de Flying Spur stevige vouwen en speciaal voor zijn achterkant heeft Bentley rechthoekige lampen ontworpen (de jongste Continental GT beschikt over ovalen exemplaren).

Nieuw voor de Flying Spur is elektronische vierwiel besturing, die samenwerkt met het herziene ‘Active All Wheel Drive’ systeem om voor een levendiger bochtgedrag te zorgen. Net zoals bij de Bentayga is er, als onderdeel van ‘Bentley Dynamic Ride’, een 48 Volt systeem aan boord met een actieve stabilisatorstang om overhellen te voorkomen. De 420 mm grote remmen vóór moeten de edele Brit uit Crewe weer veilig tot stilstand brengen.

Het nieuwe onderstel heeft met 3,19 meter een 130 mm langere wielbasis dan de vorige generatie, wat het uiterlijk van de Flying Spur ten goede komt en meer binnenruimte oplevert voor de achterpassagiers. Zij beschikken over een aanraakscherm voor de airconditioning en andere functies. Voor de rest is het interieur klassiek Bentley: veel leer en gestikte ruitjes patronen.

Voorin tref je een dashboard aan dat vergelijkbaar is met de boordplank van de Continental GT, inclusief het speciale roterende 12,3 inch scherm voor het infomediasysteem. Bentley noemt het lege paneel trouwens de ‘digital detoxifying veneer’. Er zijn 15 kleuren leer en 7 soorten hout om de cockpit mee aan te kleden en de cabine aan jouw persoonlijke smaak aan te passen.

De Bentley Flying Spur (5,31 meter lang, 1,97 meter breed en 1,48 meter hoog) is vanaf komende herfst te bestellen. Hij kan dan begin 2020 op jouw oprit staan. De prijs is nog niet bekend, maar de nu afzwaaiende editie kost in W12 uitvoering 316.065 euro. Heb jij geen behoefte aan achterportieren, dan kan je natuurlijk ook gewoon de Continental GT bestellen. Die kost 289.611 euro.

 

Comments are closed.