In detail: de Renault Triber

0

Renault is op zijn best als het eigenzinnige, tegendraadse modellen kan ontwerpen. De R4, R16 en R5 zijn daar voorbeelden van, evenals later de Espace, de eerste generatie Twingo en de Scénic. In het SUV segment is Renault tot nu toe minder spraakmakend, al is de Captur wel een groot verkoopsucces. In de budgetklasse schreef Renault autogeschiedenis met de revitalisering van Dacia. Hoogtepunt was in de ogen van Autointernationaal.nl de eerste generatie Logan MCV (al maakt ook de huidige Duster indruk): een 7-persoons stationwagon à la de Peugeot 504 Familiale voor een bodemprijs. Nu lanceert Renault (onder eigen merknaam) in India een gezinswagen met 3 rijen stoelen die alles in zich heeft om een grote hit te worden: de Triber.

De Triber is een kruising tussen een hoge stationwagon, MPV en SUV die 7 zitplaatsen biedt op minder dan 4 meter. Daarmee is hij korter dan een Clio. In combinatie met de 7 zitplaatsen biedt de Triber dus een verrassende verhouding tussen afmetingen en interieurruimte.

Met alle drie de rijen stoelen in gebruik, is er niet veel ruimte voor bagage: slechts 84 liter. Maar in 6-zits configuratie is dat al 320 liter.

En als de achterste zetels worden neergeklapt, kan er voor 625 liter aan spullen in de Triber (lengte x breedte x hoogte = 3,99 x 1,62 x 1,55 meter) worden meegenomen.

De grondspeling is een SUV jaloersmakende 18,2 centimeter.

Renault is al enkele jaren bezig zijn gamma aantrekkelijker te maken voor zogeheten opkomende economieën. Het doel is om minder afhankelijk te zijn van de autoverkopen in Europa. Primair voor Rusland en Zuid Korea werd de Arkana ontwikkeld (een coupéachtige SUV op basis van de Dacia Duster), in China debuteert een lokaal geproduceerde, kleine en zeer betaalbare elektrische auto en India is een andere belangrijke afzetmarkt die de Franse fabrikant in het kader van haar Global Access programma in het vizier heeft.

In het kader van haar strategisch plan “Drive the Future” wil Renault zijn verkopen aldaar in 2022 opvoeren tot 200.000 stuks per jaar. Hiertoe lanceerde Renault eerder al de Kwid (een A segment cross-over) en nu volgt de Triber. Beide modellen maken gebruik van hetzelfde CMF-A platform. Renault verkoopt naast de Kwid en de Triber in India ook de Duster (onder eigen merknaam) en de Captur.

In vergelijking met de nog geen 3,70 meter lange Kwid maakt het dashboard van de eveneens in Chennai te bouwen Triber ondanks zijn budget inborst een meer verzorgde en nettere indruk. We zien onder meer een groot touch screen van 8 inch dat gekoppeld is aan het zogeheten Media Nav Evolution multimediasysteem.


De Triber wordt in India in slechts één motoruitvoering leverbaar: een atmosferische 1,0 liter 3 cilinder benzinemotor van 72 pk en 96 Nm. Hij kan worden gecombineerd met een handgeschakelde 5 versnellingsbak of een gerobotiseerde transmissie. Renault belooft dat de Triber in India niet duurder wordt dan even grote 5-persoons modellen.

Renault is zeer optimistisch over de marktkansen van de Triber. De Fransen verwachten in de komende 3 jaar 200.000 exemplaren van het model in India te kunnen verkopen. Ter vergelijking: de Kwid ging in 2016 meer dan 100.000 keer over de toonbank. In een later stadium kan de Triber volgens Renault ook voor andere markten beschikbaar komen. Hierbij moet met name gedacht worden aan een aantal Zuid-Amerikaanse landen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.