Kia eindigt bovenaan in klanttevredenheid onderzoek

0

J.D. Power is internationaal dé grote naam op het gebied van klanttevredenheid onderzoek en geldt daarom wereldwijd als autoriteit op dit gebied. Ook in de Verenigde Staten. Het bureau voert verschillende onderzoeken uit, waaronder een meting van de klanttevredenheid 90 dagen na de levering van de nieuwe auto. In deze zogeheten ‘Initial Quality Study’ eindigde Genesis helemaal bovenaan. Dit nieuwe premium merk van Hyundai kennen wij zelf in Europa nog niet, maar het moederbedrijf bemachtigde ook een podiumplaats, evenals Kia. Dit merk eindigde op de tweede plek, direct achter Genesis.

De 2019 editie van de ‘Initial Quality Study’ van het gerenommeerde onderzoeksbureau J.D. Power was dus een exclusief Zuid Koreaanse aangelegenheid. Het gat tussen Genesis, Kia en Hyundai enerzijds en de rest van de spelers op de Amerikaanse automarkt is dit jaar bovendien groter dan voorheen, zo melden de onderzoekers van J.D. Power. Liefst 16 van de 18 onderzochte Zuid Koreaanse modellen eindigen in de top 3 van hun segment.

Ford, Lincoln en Chevrolet zijn de Amerikaanse merken die het bovengemiddeld goed doen in de 2019 editie van de ‘Initial Quality Study’. De 10 onderzochte Europese autofabrikanten presteren stuk voor stuk onder het gemiddelde. Met name het infomediasysteem en de elektronica gerelateerde uitrusting kan Amerikanen niet bekoren. Dit wil overigens niet zeggen dat er geen Europese modellen hoog eindigen, want de Porsche 911 doet het als vanouds uitstekend. Het is zelfs voor het tweede jaar op rij het beste model ‘overall’.

Land Rover noteert weliswaar de grootste verbetering qua klanttevredenheid, maar de Britten eindigen evengoed op de op één na laatste plaats, net boven zustermerk Jaguar. De SUV specialist doet zijn bijnaam (trammelant rover) dus eer aan. Mitsubishi eindigde net boven het Britse merkenduo en vormde daarmee een uitzondering op de regel, want andere Japanse merk zoals Toyota, Lexus, Nissan en Mazda worden wel met mooie cijfers beoordeeld. Het is bekend dat Mitsubishi met haar infomediasystemen een ontwikkelingsgeneratie achterloopt. Daarnaast is de Mirage (die bij ons verkocht wordt als Space Star) de risee van de Amerikaanse automarkt.

Kia is voor het 5de jaar op rij het hoogst genoteerde volumemerk in de ‘Initial Quality Study’. Het aantal problemen (wat ook klachten kunnen zijn) dat zich voordeed in de eerste 90 dagen na aankoop van de auto was met 70 per 100 voertuigen het laagst. Hyundai behaalde een score van 71 en Genesis 63. Kia deed het met deze score 2 punten beter dan bij de vorige meting. Voor de 2019 editie werden 76.256 auto-eigenaren om hun mening gevraagd, 90 dagen na de levering van hun nieuwe vierwieler. In het onderzoek van J.D. Power kwamen in totaal 257 verschillende modellen uit 26 segmenten aan bod.

Na alle gemelde problemen uitvoerig te hebben geanalyseerd, eindigde Kia als enige automerk met 4 modellen in de top 10. Dat zijn de Rio, de Forte, de Sportage en de Soul. Tevens eindigden deze modellen (met uitzondering van de Soul) bovenaan in hun segment. Een topscore was er ook voor de Kia Sedona. “Hiermee wordt opnieuw onze reputatie op het gebied van de kwaliteit van onze producten bevestigd. Niet voor niets geven wij als fabrikant 7 jaar fabrieksgarantie op al onze modellen”, aldus Léan Verstoep, de directeur van Kia Nederland.

Het gemiddelde aantal problemen per 100 voertuigen was 93. Andere merken die op een relatief hoge klanttevredenheid kunnen rekenen, zijn Ford (83), Lincoln (84), Chevrolet (85), Nissan (86), Dodge (90), Lexus (90), Toyota (90) en Buick (92). Merken waarover meer dan gemiddeld problemen werden gemeld gedurende de eerste 90 dagen van eigendom zijn achtereenvolgens GMC (94), Mazda (94), Mercedes-Benz (94), Porsche (96), Honda (98), Cadillac (100), Jeep (100), Infiniti (101), BMW (102), Ram (105), Audi (106), Mini (107), Acura (110), Chrysler (113), Subaru (113), Volkswagen (113), Volvo (114), Alfa Romeo (118), Mitsubishi (121), Land Rover (123) en Jaguar (130).

Reageren is niet mogelijk.