Lotus doopt elektrische supersportwagen Evija

0

De volledig elektrische supersportwagen van Lotus gaat Evija heten. De productie start in 2020.

Evija spreek je uit als: ‘ev-eye-a’. De elektrische supersportwagen zal door Lotus op 16 juli gepresenteerd worden in Londen. Aanvankelijk had de bolide nog de naam ‘Type 130’; een verwijzing naar het aantal modellen (en modelvarianten) dat het merk sinds zijn debuut in de jaren vijftig heeft gelanceerd én naar het aantal exemplaren dat de Britten van de Evija gaan bouwen. De productie start in 2020.

De Evija wordt dus de eerste volledig elektrische auto van Lotus. Het model markeert daarmee de start van een nieuw tijdperk voor de Britse sportautobouwer. De Evija is bovendien de eerste Lotus die onder de vlag van het nieuwe moederbedrijf Geely het levenslicht zal zien. Over de prestaties is nog niets bekend, maar het model wordt meer dan 2.000 pk sterk.

In 2020 start zoals gezegd de productie in de eigen fabriek in het Britse Hethel. Dat is geen vanzelfsprekendheid, want Geely wil toekomstige modellen van Lotus in China gaan bouwen. Onder andere de geplande SUV moet daar van de band gaan rollen. China wordt geleidelijk aan steeds meer een productienatie van premium auto’s. Niet alleen de Volvo S90 ziet daar het levenslicht, maar ook het repertoire van Polestar. Is het toeval dat deze merken ook tot het Geely concern behoren? Ja en nee. Maar BMW gaat haar iX3, een volledig elektrische SUV, ook in China bouwen.

De Chinese autoreus Geely nam in 2017 het merendeel van de aandelen Lotus van het Maleisische DRB-Hicom over, de moedermaatschappij van Proton. Evija betekent ‘de eerste’, volgens Lotus, of ‘de levende’. Het is inderdaad het eerste nieuwe model van het merk sinds lange tijd (we moeten hiervoor teruggaan naar de mislukte Evora uit 2008). De Evija is het bewijs dat Lotus springlevend is (of zich onder de levende bevindt). Het is een merktraditie om modelnamen met de letter ‘E’ te laten beginnen.

 

Comments are closed.