Nieuwstelex

0

+++ ALPINA , de bekende BMW tuner, komt met een eigen interpretatie van de 8-serie Gran Coupé. De naam is al klaar: Alpina B8. Het is min of meer de opvolger van de B6 (Gran Coupé). Dat was één van de weinige Alpina modellen (naast de B7) die ook in de Verenigde Staten te koop was. De B8 heeft onder de kap een tot 608 pk opgevoerde 4,4 liter V8 liter die een boomontwortelende 800 Nm levert. Op zich verschillen de specificaties niet heel sterk van die van de M8, maar de Alpina krijgt een comfortabeler karakter en zal meer raffinement bieden. De prioriteit ligt niet bij zo kort mogelijke rondetijden op de Nordschleife. Alpina is op dit moment de mogelijkheden aan het bekijken voor een stekker hybride model. Daarvoor zal de BMW 745e iPerformance als basismateriaal gebruikt gaan worden. +++

+++ AUDI heeft net de A4 een ingrijpende facelift gegeven en nu is het de beurt aan de A5 om op de snijtafel plaats te nemen. Net als bij de A4 kan er gerekend worden op compleet nieuwe koplampen, een plattere plus bredere grille met een prominente sleuf daarboven en hertekende bumpers (met op de plek van de mistlampen voortaan de radarunits). Motorisch nieuws komt in de vorm van milde hybride techniek met een 48 Volt systeem voor de 4 cilinder dieselunit en een 55 TFSI-e stekker versie als vlot doch beschaafd topmodel. Ander modellennieuws van Audi is de aanstaande lancering van de RS 6. Die krijgt in tegenstelling tot de BMW M5 en de Mercedes-AMG E 63 evenwel geen driftmodus. Volgens Oliver Hoffman, de baas van Audi Sport, volstaat Quattro vierwielaandrijving en een Torsen (sport) differentieel . Huidige RS 6 zouden hebben aangegeven geen behoefte te hebben aan een aparte speelmodus. En driften kan sowieso wel dankzij het sport differentieel achterin. Hoffman bevestigt dat de grotere RS modellen als eerste in aanmerking komen voor een vorm van stekker hybride aandrijving. Bijvoorbeeld de techniek van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Last but not least de R8. Audi zou met een antwoord willen komen op de extreme straatversies van Porsche (GT3) en Mercedes-AMG (Black Series). Dat moet gebeuren in de vorm van een extreme, achterwiel aangedreven R8. Als donorauto zou de LMS GT3 circuit versie kunnen dienen. De uitdaging zit er vooral in om deze racebolide een typegoedkeuring te laten krijgen. In motorisch en ondersteltechnisch opzicht zouden er volgens Hoffman geen beren op de weg zijn. +++

+++ Waar je woont, bepaalt voor een groot deel hoeveel je betaalt voor jouw AUTOVERZEKERING . Een Rotterdammer is op jaarbasis ruim €500 duurder uit dan een Groninger. Dat blijkt uit een analyse van 18.000 gegevens door vergelijkingssite Geld.nl. Eerder meldde goedkoopsteautoverzekeringen.net al dat er flinke verschillen bestaan tussen provincies. De verschillen tussen steden blijken nog groter te zijn. In de Maasstad is een automobilist gemiddeld €105,62 per maand kwijt aan premie. Daarna volgen Den Haag (€96,86), Utrecht (€96,21) en Amsterdam (€95,26). Van de 11 onderzochte grote steden zijn Breda (€73,81), Haarlem (€69,53) en Groningen (€62,73) het goedkoopst. Verzekeraars kijken bij het berekenen van de premie onder meer naar criminaliteitscijfers, verkeersdrukte en aantallen ongevallen. Ook wordt gekeken naar het adres van de eigenaar van de auto. Uit eerder onderzoek bleek dat het zelfs uitmaakt of je op de begane grond woont, of op een verdieping (met huisnummertoevoeging). Daarnaast betalen jongeren vaak veel meer dan ouderen. Hun premies zijn de afgelopen jaren ook nog eens veel sterker gestegen. +++

+++ De vernieuwde 7-serie deed nogal wat stof opwaaien vanwege zijn enorme grille. Adrian van Hooydonk, de designchef van BMW , verdedigt de stylingaanpassing in een interview. De Nederlander countert kritiek met, nogal wiedes, te stellen dat het oordeel over de grille vooral “een kwestie van smaak is”. En hij gaat verder dat er vanzelfsprekend verschillen zijn in internationale smaak en dat alleen de Europeanen met het grote luchtrooster in hun maag zitten. De Chinezen vinden de facelift daarentegen fantastisch vinden, althans zij zouden goed reageren op het aangepaste uiterlijk. Van Hooydonk geeft in het interview aan dat hij van het management van BMW te horen had gekregen dat de herkenbaarheid van de 7-serie te wensen overliet. Het model zou lastig te onderscheiden zijn van de 5-serie. “Dat moest beter”, zo laat Van Hooydonk weten. En omdat het budget voor een facelift nou eenmaal niet onbeperkt is, en het duurder is om carrosseriedelen te wijzigen, besloot de designchef zich uit de leven op de grille. Ook de X7 heeft een enorm luchtrooster, maar bij dit BMW model is de kritiek iets minder, omdat aan die SUV alles ‘groot’ is. De nieren als slagtanden hebben de 7-serie overigens geen windeieren gelegd. BMW laat tevreden weten dat zij de productie van het vernieuwde flink heeft kunnen verhogen. +++

+++ CADILLAC werkt aan een nieuwe generatie Escalade. Die moet in 2020 op de markt komen De vierde generatie houdt in grote vierkante lijnen dezelfde carrosserieproporties, maar naast de huidige 6,2 liter V8 motor met 426 pk en 621 Nm (gecombineerd met een automaat met 8 versnellingen) voor het basismodel van de Escalade komt er een nieuwe topversie van de mastodont die wordt aangedreven door de 550 pk sterke 4,2 liter V8 motor met dubbele turbo van de Cadillac CT6-V, gekoppeld aan een 10-traps automatische transmissie. De hybride uitvoering maakt ook een comeback. Ander technisch nieuws is de omarming van onafhankelijke achterwielophanging die meer dynamiek en comfort moet bieden, terwijl er tegelijkertijd een vlakke vloer mogelijk is als de achterste rij stoelen neergeklapt worden. +++

+++ Wij merken er in Europa tot nu toe weinig van, maar CHINA is een vooraanstaande producent van elektrische auto’s. De Aziatische economische grootmacht hanteert sinds 2015 een voorkeursbeleid voor zogeheten New Energy Vehicles. Daarbij verstrekte de overheid via genereuze subsidies exorbitante bedragen aan lokale fabrikanten van (deels) elektrische auto’s. Het doel was om in 2020 al 2 miljoen NEV’s op de weg te hebben en China is goed op koers om die doelstelling te halen. In 2018, oftewel 3 jaar na het uitvaardigen van de richtlijn, reden er in het Aziatische land al 1.250.000 exemplaren rond. Bijna allemaal volledig elektrische auto’s. De genereuze subsidies leiden er toe dat er in China niet minder dan 500 startende ondernemingen in het segment actief zijn. Maar het lijkt er op dat veel fabrikanten van elektrische auto’s te hard van stapel gelopen zijn, want er is sprake van grote problemen op het gebied van de betrouwbaarheid van de technologie. Die is onvoldoende uitontwikkeld. In 2018 moest de auto-industrie in China meer dan 130.000 elektrische personenwagens terugroepen, oftewel meer dan 10 % van de totale output in het segment. Het zijn de accu’s die de zwakste schakel blijken te zijn. Zo zeer zelfs dat 70 % van de kopers spijt heeft van hun aanschaf. Vooral de eigenaren van goedkope modellen met een klein rij bereik kampen met problemen. De Chinese overheid kondigt daarom aan dat de aankoopsubsidies voor goedkope elektrische auto’s naar alle waarschijnlijkheid teruggeschroefd of volledig afgeschaft zal worden. +++

+++ Bij CHRYSLER is de Voyager terug van weggeweest. Het betreft een goedkope versie van het model dat hem opvolgde, de Pacifica. Ford en General Motors hebben het MPV segment de rug toe gekeerd, met als gevolg dat Chrysler (als de Aziatische importmerken buiten beschouwing worden gelaten) het rijk nu alleen heeft. De Voyager neemt het verkoopstokje over van de L en LX uitvoeringen van de Pacifica. Chrysler voert deze wijziging vermoedelijk door omdat het laatste model bij de aanstaande generatiewisseling een in lengterichting geplaatste aandrijflijn krijgt en dus een iets ander type voertuig wordt, al zullen de 3 rijen stoelen waarvan de exemplaren achterin neergeklapt kunnen worden wel blijven. +++

+++ CITROEN denkt met de C3 Aircross en C5 Aircross haar SUV gamma aardig op orde te hebben. Daarom zal het merk in de toekomst een ander type modellen op de markt brengen. In 2020 kunnen wij een compacte hatchback à la de Skoda Scala verwachten op basis van het onderstel van de Peugeot nieuwe 2008 met een wielbasis van 2,60 meter. Die moet de C4 doen vergeten Een middenklasser in sedanvorm staat voor 2021 op de rol als opvolger voor de C5. Citroën belooft dat dit allesbehalve een saaie auto wordt, maar tot veel discussie zal leiden. Het is de vraag of de Europeaan in het volumesegment een 4-deurs model een nieuwe kans wil geven, maar in China is de consument nog lang niet uitgekeken op dit autotype. En dat gaf de doorslag om te opteren voor een sedan als middenklasser. Met 4-deuren zal het model bovendien niet of nauwelijks tot interne concurrentie met de 508 van zustermerk Peugeot leiden, zo is de verwachting. +++

+++ DACIA staat niet afwijzend tegenover een elektrisch aangedreven model, maar vooralsnog is een dergelijk model niet gepland. Opvallend, want moederbedrijf Renault zal in de komende 3 jaar liefst 8 volledig emissievrije auto’s lanceren. Dat Dacia tot nader bericht pas op de plaats maakt, komt doordat een elektrische aandrijflijn niet bij het DNA van het merk zou passen. Dat heeft vooral met de kosten en dus de verkoopprijs te maken. Dacia is groot geworden met budgetmodellen met relatief eenvoudige techniek. Daar passen dure elektrische aandrijflijnen (nog) niet bij. Pas als de techniek beter betaalbaar wordt, zal Dacia een emissievrij model op de markt brengen. Tot die tijd neemt Renault de elektrische honneurs waar. Die ontwikkelt momenteel een compleet nieuw platform dat gedeeld zal worden met de alliantiepartners Nissan en Mitsubishi. Het is de bedoeling dat 70 % van alle door de merkencombinatie te lanceren elektrische auto’s op de nieuwe architectuur gebaseerd gaat worden. De aandrijflijn zal voor alle modellen gelijk zijn, maar er zijn wel variaties in motorvermogen mogelijk. Renault heeft als doelstelling om in 2022 circa 20 % van haar modellen met een volledig elektrische aandrijflijn aan te kunnen bieden. Die auto’s moeten 10 % van de mondiale verkoop van het merk gaan genereren. Renault wil met haar elektrische modellen actief worden in het A, B en C segment. Daarbij zijn diverse carrosserievormen mogelijk, waaronder cross-overs. Renault is een pionier op elektrisch gebied en heeft tot op heden 230.000 eenheden van dergelijke auto’s verkocht. Daarvan neemt de Zoé 150.000 stuks voor zijn rekening. Afgelopen jaar verkocht Renault 48.000 elektrische auto’s. De Zoe wist toen 39.500 kopers te trekken. +++

+++ In Nederland zal 81 procent van de autoconsumenten nooit meer een DIESEL model kopen. Dat blijkt uit onderzoek van AutoScout24. Of dit aan het Volkswagen diesel schandaal ligt of aan de absurd hoge wegenbelasting is niet bekend. Nederlanders staan afwijzender tegenover dieselmodellen dan andere Europeanen. Gemiddeld wil 63 % van de autoconsumenten in onze marktregio geen oliegestookte personenwagen meer. Een kwart van de ondervraagde Europeanen geeft aan dat zij alleen een dieselauto zal overwegen indien die voldoet aan de nieuwste emissie-eisen. Spanjaarden staan het positiefst tegenover de elektrische personenwagen. Daar waar van alle Europeanen 42 % de emissievrij auto als een optie ziet, ligt dat percentage in het thuisland van Seat op 51. Daarna volgt Italië (45 %), Nederland (41 %) en Duitsland (39 %). De benzineauto is het populairst bij 50 plussers (70 % overweegt een dergelijke personenwagen, tegenover 45 % van de 18 tot 29 jarigen. AutoScout24 voerde het onderzoek uit samen met marktonderzoeksbureau Innofact. In totaal hebben 7.328 respondenten uit 7 landen hun mening gegeven. +++

+++ Subsidies voor ELEKTRISCHE auto’s zijn een dure manier om de CO2 uitstoot te verminderen en duurder dan het kabinet beweert. Dat zegt de Algemene Rekenkamer. De Tweede Kamer had om onderzoek gevraagd. Het kabinet beweerde eerder dat de kosten per bespaarde ton CO2 op €1.700 uitkwam, maar volgens de Rekenkamer is dat €2.000. De Rekenkamer vraagt zich af of belastingmaatregelen de slimste CO2 besparingsmanier zijn en adviseert nogmaals naar niet-fiscale maatregelen te kijken, zoals aparte rijbanen voor elektrisch rijden of het sluiten van de kolencentrales. “Dat hebben we al in 2014 aanbevolen, maar dat is nog niet gedaan”. Elektrische auto’s kosten de schatkist tussen 2018 en 2022 zeker €700 miljoen. +++

+++ Branchevereniging ACEA verwacht dat het aantal nieuwe personenauto’s dat dit jaar in EUROPA wordt verkocht 1 % lager zal liggen dan in 2018. Eerder ging de club nog uit van een groei van 1 %. Sinds 2015 neemt de in het verleden gestaag stijgende vraag naar personenauto’s in Europa af. 4 jaar geleden was er sprake van een groeipercentage van 9,3. Dat daalde sindsdien in 2016 naar 6,8 % en in 2017 naar 3,4 %. Vorig jaar werd een minimale groei van 0,1 % genoteerd, maar in 2019 zal het saldo negatief zijn, zo verwacht ACEA. De branchevereniging verwacht dat de verkoopteller in Europa dit jaar op iets meer dan 15 miljoen nieuwe personenauto’s zal blijven steken. ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert wijst niet alleen naar de onzekerheid rond de Brexit, maar ook op zwakkere economische omstandigheden en een “natuurlijke stabilisatie van de Europese automarkt”. +++

+++ FARADAY FUTURE moest een sterke concurrent voor Tesla worden. Maar het ambitieuze initiatief lijkt steeds dieper in het moeras weg te zakken. Inmiddels zijn tientallen werknemers van het bedrijf ontslagen. Het gaat daarbij onder andere om personeel van de Hanford fabriek in Californië. Ook de vice-president productstrategie, Jeff Risher, heeft zijn biezen gepakt. De directie van Faraday Future probeert de moed er in te houden en wijst er op dat het bedrijf in de VS nog steeds 350 mensen in dienst heeft. Maar goed, dat zijn er wel 650 minder dan een jaar geleden. Faraday Future balanceerde in 2017 (ook al) op de rand van een faillissement, maar nieuwe investeerders brachten in 2018 verlichting. Het dat jaar aangekondigde productiemodel is evenwel nog steeds niet te koop. Faraday Future heeft nu een contract voor een overbruggingsfinanciering van tientallen miljoenen dollars afgesloten met Birch Lake Associates in Chicago. Die ‘dienstverlener’ is actief op het gebied van herstructurering en het afhandelen van faillissementen. Dat klinkt niet echt geruststellend … +++

+++ Het is ruwweg een decennium geleden dat FIAT in bed kroop met Chrysler. Geen van beide autogiganten was toen in echt goede doen, maar samen zou het beter moeten gaan. En dat deed het ook. Kijk maar naar het succes dat Jeep, met inmiddels een compleet gamma aan SUV modellen heeft, geworden is. Dit resultaat is natuurlijk ook te danken aan het feit dat hoge auto’s in de afgelopen 10 jaar enorm aan populariteit gewonnen hebben. Naast Jeep heeft Alfa Romeo een Amerikaanse comeback gemaakt. Het idee was dat Fiat de Amerikaan zou bekeren tot de hippe, compacte auto. De alom om zijn stijl geroemde 500 zou daarvoor moeten gaan zorgen, samen met de cross-over variant 500X en het MPV model 500L. Mede dankzij de opening van 30 showrooms waar alleen de auto’s van Fiat verkocht worden deed het Italiaanse merk het aanvankelijk op de Amerikaanse markt heel behoorlijk. In 2014 verkocht Fiat er 46.000 auto’s. Maar daarna ging het mis. In 2018 wist Fiat niet meer dan 15.521 auto’s aan de man te brengen. En in het eerste kwartaal van dit jaar zakte de pudding nog verder in elkaar. De verkoop kwam nog eens 45% lager uit dan in het eerste kwartaal van 2018. Inmiddels kunnen wij spreken van een complete mislukking. Het is een misrekening gebleken dat Amerikanen verleid zouden kunnen worden tot de aanschaf van een kleine auto. ‘Big’ is nog steeds ‘beautifull. Om deze reden stelt Smart (ook) niks meer voor in de Verenigde Staten en heeft Mini het eveneens moeilijk. Maar Fiat groef zijn eigen graf door vorig jaar 24 van de 30 showrooms te sluiten. Daarnaast scoort het merk (ook) in Amerikaanse statistieken op het gebied van betrouwbaarheid en tevredenheid slecht. Het invloedrijke Consumer Reports (vergelijkbaar met de Consumenten Gids bij ons) zette Fiat op de allerlaatste plaats. En de 500L werd er bestempeld tot “de slechtste auto in het compacte segment”. Fiat lijkt niet meer te redden op de Amerikaanse automarkt. Het is slechts een kwestie van tijd totdat het merk zijn vertrek aankondigt. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) komt met de Uconnect Market: een aanvulling op het reeds bestaande Uconnect infomediasysteem. De applicatie maakt het mogelijk om verschillende betalingen uit te voeren vanuit de auto. Hiervoor werkt FCA samen met Shell en Domino’s Pizza, waardoor een tankbeurt of de bestelling van de volgende Pizza Funghi betaald kan worden via deze app. General Motors heeft een soortgelijke applicatie voor haar personenwagens in de VS: GM Marketplace. Volledig nieuw is de aanvulling dus niet. FCA ziet evenwel oneindig veel mogelijkheden en denkt daarbij aan reserveringen in een restaurant, een afspraak bij de dealer of simpelweg de parkeergarage betalen. Binnenkort kan dat dus met een druk op de knop van het infomediasysteem. Waardoor het leven alweer net iets makkelijker wordt. +++

+++ We rijden steeds vaker bumper aan bumper. Ook in de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal FILES op de Nederlandse wegen opnieuw verder toegenomen in vergelijking met dezelfde periode van 2018. Dat constateert de ANWB. “We hebben wederom te maken met een groei van opstoppingen. Hoewel de stijging met 5 % minder groot is dan vorig jaar (20 %), maken wij ons wel zorgen over deze ontwikkeling”, zegt verkeersspecialist Arnoud Broekhuis. Opvallend is dat het vooral door de dag heen veel drukker is dan vorig jaar. “Wij zien dat het verkeer dat gebruik maakt van de A en N wegen buiten de spits om toegenomen is met liefst 18 %. Dat leidt er regelmatig toe dat er ook op de gekste tijden opstoppingen op het wegennet ontstaan”, aldus de verkeersspecialist. “Automobilisten denken de drukte te vermijden door buiten de gebruikelijke drukke spitstijden te rijden, maar komen dan toch van een koude kermis thuis en lopen ook dan geregeld vast in een file. Dat zijn ontwikkelingen waardoor de reistijd steeds meer onvoorspelbaar wordt”, aldus Broekhuis. “Ons advies is om altijd vlak voor vertrek nog even jouw route te checken”. De cijfers over alle wegen laten ook zien dat het fileprobleem zich niet alleen in de Randstad voordoet, maar in steeds meer regio’s. Broekhuis vertelt dat de filezwaarte in Gelderland en het zuiden van het land fors is gestegen. De file Top 10 toont dan ook veel knelpunten in deze regio’s, met in de ochtendspits een nieuwe koploper in het gehate lijstje op de A1 tussen Voorthuizen en Amersfoort. De drukste dag was dinsdag 22 januari, toen sneeuwval en gladheid in de oostelijke helft van het land leidden tot 2.287 kilometer file. +++

Reageren is niet mogelijk.