Prijs vergelijking Polestar 1

0

In aanloop naar de officiële marktintroductie van de Polestar 1 is de definitieve Nederlandse configurator voor de stekker hybride coupé gelanceerd. Daarmee is ook gelijk de officiële prijs die het zustermerk van Volvo voor haar debuutmodel in ons land vraagt bekend.

Halverwege vorig jaar kondigde Polestar de eerste richtprijs voor de 1 aan. Op ons continent konden we rekenen op een prijs van 155.000 euro exclusief belastingen. Tegelijk met de lancering van de Nederlandse configurator heeft de Polestar 1 zijn officiële prijskaartje omgehangen gekregen: 159.500 euro. Daar bovenop komen nog registratiekosten à 2.500 euro. Onder de streep gaat het dus om een investering van 162.000 euro. Voor iedereen die reeds een aanbetaling heeft gedaan en nu besluiten om hun reservering om te willen zetten in een officiële bestelling, komen de registratiekosten te vervallen.

PolestarBMWJaguarLexus
18-serie CoupéF-TypeLC
Tri Engine AWDM850i xDriveR AWD500
162.000 euro171.650 euro172.895 euro170.345 euro
Mercedes-AMGNissanPorscheVolvo
E-klasse CoupéGT-R911 CoupéS60
63 4Matic+PureCarrera GTSPolestar Engineered
166.883 euro174.900 euro165.600 euro64.875 euro

Het hele aanschaftraject kan via internet worden afgehandeld. Er komen wereldwijd een beperkt aantal fysieke winkels waar consumenten informatie kunnen krijgen, maar Polestar doet het zonder traditionele showrooms. Het zustermerk van Volvo (en Lynk & Co) geeft er de voorkeur aan om het winkelende publiek in stadscentra kennis te laten maken met haar stekkerhybride coupé. Op de gebruiksvriendelijke en intuïtieve configurator (dat zie je wel eens anders in autoland) kan, na het samenstellen van de auto, de bestelling direct worden doorgegeven.

De anderhalf jaar geleden gepresenteerde Polestar 1 kan in 5 kleuren besteld worden, variërend van ‘Snow’ tot ‘Space’. Iedereen die niet de standaard metallic lak wil, maar een matte variant dient 5.000 euro meer te betalen. De standaard 21 inch velgen zijn in 3 designs verkrijgbaar. Bij de lederen bekleding is er de keuze uit zwart of wit; hiervoor rekent Polestar geen meerprijs. De eerste exemplaren van de in China gebouwde Zweed worden naar verwachting tussen december en februari 2020 afgeleverd.

De Polestar 1, die in het Chinese Chengdu, van de band rolt, is een stekker hybride auto die voorzien is van 2 elektromotoren op de achteras en voorin een 2,0 liter 4 cilinder turbobenzine unit. Het systeemvermogen bedraagt 600 pk en aan koppel is er 1.000 Nm beschikbaar. De elektromotoren drijven de achterwielen aan en de 4-pitter de voorwielen. Er is een 34 kWh accupakket aanwezig waarmee de Polestar 1 volledig elektrisch kan rijden over een afstand van 110 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm; de NEDC meetcyclus levert een actieradius van 150 kilometer op).

Op dit moment is de fabriek waarin de Polestar 1 gebouwd gaat worden nog niet volledig in bedrijf. De officiële opening moet zelfs nog plaatsvinden. Dat zal later dit jaar gebeuren, zo verzekert Polestar. De exemplaren die nu van de band rollen, zijn voorserie en prototype modellen (zie foto’s) die niet voor verkoop bestemd zijn. Aanvankelijk wilde Polestar hooguit 1.500 stuks van de 1 gaan produceren, maar inmiddels is de output doelstelling gewijzigd in “niet meer dan 500 stuks per jaar”. Dat krijg je wanneer meer dan 6.000 mensen een voorschot storten zonder de prijs te kennen: hij werd duurder én minder exclusief. Maar voor dit jaar is de productieoplage al uitverkocht.

 

Comments are closed.