Absurd snel maar te complex: test Mercedes-AMG CLA 45 S

0

Waarom de korte test?

Ook de tweede generatie CLA komt in aanmerking voor een AMG behandeling. Er zijn zelfs 3 uitvoeringen waaruit gekozen kan worden: de 35, de 45 en de 45 S. Daarnaast zijn er 2 carrosserievarianten: 4-deurs coupé en Shooting Brake. Getest wordt het paradepaard uit het gamma, de CLA 45 S.

Wat voor auto is het?

De CLA was nooit echt de 4-deurs versie van de A klasse want daarvoor is de carrosserie te sterk afwijkend. Bovendien is er nu ook een zogeheten Limousine versie van de A klasse. Niet dat wij Europeanen daar om zaten te springen, maar in China en Noord Amerika wel. De CLA neemt de coupérol op zich, maar dan met 4 portieren (of, als het om de Shooting Brake gaat, 5 deuren). De wielbasis is identiek aan die van de A klasse en dat geldt ook voor de koetswerk stijfheid.

Er zijn ook onderhuidse verschillen tussen de CLA en de A klasse. Zo is de spoorbreedte bij de doordeweekse uitvoeringen van de eerste groter. Daardoor hoefde de wielkasten vóór bij de AMG 45 (S) versies niet zo sterk uitgeklopt te worden om de bredere banden te kunnen huisvesten. Bij de hete uitvoeringen van de A klasse is dat wel het geval. Toch gaat deze Mercedes qua ‘body building’ minder ver dan de AMG 45 (S) versies van de CLA. Bij de laatste is namelijk ook de spoorbreedte achter vergroot. Verder heeft de CLA 45 (S) vóór ook bredere banden (255/35 ZR 19 in plaats van ‘245’) en zijn de velgen 9 inch breed in plaats van 8,5 inch. Last but not least verschilt ook de carrosserielengte fors: de CLA is 4,693 meter lang terwijl de A klasse van bumper tot bumper 4,445 meter meet. Dat resulteert (natuurlijk) ook in een hoger gewicht. De CLA 45 (S) weegt 50 kilo meer dan de A klasse variant, namelijk 1.675 kilo. Het extra gewicht bevindt zich allemaal laag achterin.

Is het wat?

Door cijferfetisjisten zijn er dus meer dan genoeg verschillen tussen de A 45 (S) en CLA 45 (S) aan te wijzen, maar ze zijn subtiel en daardoor is het niet verrassend dat de rij beleving niet sterk verschilt. De CLA is slechts 5 mm lager dan de A klasse dus het dashboard maakt in de cabine dezelfde overweldigende indruk. Rijdend op het circuit kon er geen groot verschil in rij gedrag tussen de 2 modellen van Mercedes worden bespeurd. Wel is de S versie merkbaar sneller. Ook de vering voelt anders aan: een fractie steviger, maar daardoor ook gevoeliger voor dwars naden en andere oneffenheden in het wegdek.

Getest werd de S versie met voor een 2,0 liter model ongekend veel vermogen: 421 pk. Daarmee accelereert de CLA sneller naar 100 km/u dan een Aston Martin DB11, namelijk in 4,0 seconden. Je krijgt dus supersportwagen prestaties verpakt in de carrosserie van een compacte middenklasse. De meest directe concurrenten van de Mercedes-AMG CLA 45 S zijn de Audi RS3 Limousine en, als je de achterportieren kan missen, de BMW M2 Competition. De bijzonder krachtige, maar complexe 4 cilinder motor is gekoppeld aan een 8-traps automaat met dubbele koppeling die vermogen plus koppel naar beide assen stuurt en achter ook voor een onderlinge verdeling zorgt afhankelijk van de rij situatie. Theoretisch kan meer dan 50 procent van de aandrijfkrachten naar achteren worden gestuurd, waarbij één wiel dan de volle laag krijgt, maar in de praktijk komt dat slechts zelden voor.

Ook zijn er meer (6) rij modi dan je in de praktijk nodig hebt. De CLA 45 S lijdt sowieso enigszins onder een technische overdosis. Dat geldt niet in de laatste plaats voor de configuratie mogelijkheden voor het digitale instrumentarium. Op het stuurwiel zitten liefst 17 knoppen, waarvan 2 van het touch pad type. Als dat de bediening kinderlijk eenvoudig zou maken, dan kan je daar het voordeel van in zien, maar als je bijvoorbeeld de rijbaan assistent wilt uitschakelen, dan moet je alsnog het menu op het centrale aanraakscherm induiken. Je kan de dempers, de mate van stuurbekrachtiging en het uitlaatgeluid apart instellen. Het is eigenlijk te veel van het goede, ook omdat de onderlinge verschillen minimaal zijn.

De test van de CLA 45 S deed mij verlangen naar de eenvoud van de Alpine A110 of de BMW M2, maar je kan niet ontkennen dat deze Mercedes een effectief stuk speelgoed is. Alle hulpjes en elektronica kunnen er voor zorgen dat de respons op stuurcommando’s uitstekend is en dat de Mercedes-AMG veel lichtvoetiger aanvoelt dan de 1.675 kilo die hij in de weegschaal legt. Deze Duitser betrekt je veel meer bij het rijden dan zijn landgenoot Audi RS3 Limousine. Die heeft een halve liter meer motorinhoud plus een extra cilinder, maar in de CLA 45 S kom je echt niks tekort. De motor van de Mercedes-AMG is voor zo’n hoog opgevoerde krachtbron opvallend soepel en geeft zijn vermogen niet alleen zeer snel, maar ook prachtig mooi lineair af. Pas bij 7.000 toeren maakt een begrenzer een eind aan de pret. De 8-traps automaat kan alles goed bijhouden en dat kan niet van elke transmissie van het Daimler concern worden gezegd. Alleen in extreme circuitsituaties is er sprake van een lichte vertraging.

De CLA 45 (S) accelereert fractioneel (0,1 seconde) langzamer naar 100 km/u dan de soortgelijke uitvoering van de A klasse, maar is wel zuiniger, waarschijnlijk vanwege de betere stroomlijn. Het gaat evenwel om marginale verschillen. Van het extra gewicht van de CLA had ik op het circuit geen last; waarschijnlijk vanwege de betere balans. Dus die 50 kilo meer zijn bij stevig bochtenwerk geen sta in de weg. Neem je ook het fractioneel lagere zwaartepunt mee en de stijvere carrosserie, dan zou de CLA theoretisch een betere sportauto moeten zijn dan de A 45 (S). Dat is niet echt het geval. De A klasse voelt aan als de norm, waarvan de CLA als carrosserievariant een afgeleide is. Maar betekent dit dat de 4-deurs coupé als ’45 (S)’ minder rij plezier biedt? Nee, daarvoor zijn de verschillen te gering.

Dit betekent dat jij gewoon de CLA moet / kan kopen als je hem mooier vindt of als je graag een van de cabine gescheiden kofferbak hebt van 460 liter (in plaats van 335 liter in de A klasse met een directe verbinding met het interieur). De Shooting Brake combineert in dit opzicht misschien wel het beste van 2 werelden met 505 liter stouw capaciteit. Daar staat wel een minder goede stroomlijn tegenover, evenals een forser gewicht. Plus een hogere prijs. De CLA is op zijn beurt ook weer ruim 4.000 euro duurder dan de A klasse.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De CLA 45 S heeft qua rij karakter opvallend veel gemeen met bijvoorbeeld de Nissan GT-R die afgerond minimaal 2,5 keer zo duur is. Dat is een compliment, maar maakt deze Mercedes-AMG niet perse voor iedereen begerenswaardig. De overvloed aan instelopties is soms irritant en doet je verlangen naar het ééndimensionale karakter van de BMW M2. Die biedt alle lusten van een achterwiel aangedreven auto zonder de poeha van de CLA 45 S. Maar goed, dat alternatief uit München is amper geschikt als gezinswagen. De Mercedes-AMG is dat wel en bovendien absurd snel. Dat maakt hem uniek.  

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.