Audi maakt motorengamma vernieuwde Q7 bekend

0

Het zit Audi de laatste tijd verkooptechnisch nogal tegen, waardoor de aansluiting bij BMW en Mercedes in de registratiestatistieken gevaar loopt. De aanval is (dan) altijd de beste verdediging en dus zorgt de Volkswagen dochter uit Ingolstadt de laatste tijd voor flink wat nieuws. Zo meldde Audi dat zij haar gamma gaat uitbreiden met de Q3 Sportback en de A1 City Carver. Ook de vernieuwde Q7 kan binnenkort worden besteld.

De Q7 staat vanaf september weer helemaal fris en geschoren bij Audi in de showroom. Er is één benzineversie in het gamma en er zijn twee diesels. Bestel je de 55 TFSI uitvoering, dan krijg je een Q7 met een 3,0 liter V6 turbobenzinemotor van 340 pk en 500 Nm. Die sprint in 5,9 seconden naar 100 km/u. Bij 250 km/u grijpt de begrenzer in.


De dieselversies van de eind juni voorgestelde, vernieuwde Q7 luisteren naar de namen 45 TDI en 50 TDI. Zij hebben allebei een 3,0 liter V6 onder de kap. In de 45 TDI levert die 231 pk, terwijl de 50 TDI een vermogen van 286 pk heeft. Het maximum koppel bedraagt 500 Nm en 600 Nm. De sprinttijden zijn respectievelijk 7,1 en 6,3 seconden. Voor de 45 TDI geeft Audi een topsnelheid van 229 km/u op. De 50 TDI versnelt door tot de snelheidsmeter digitaal 241 km/h aangeeft.

Alle varianten van de Q7 beschikken over een 8-traps Tiptronic automaat. Verbruikscijfers zijn nog niet vastgesteld. Alle motorvarianten van de Q7 zijn voorzien van milde hybride techniek. Een starter/generator is in staat om tijdens het uitrollen en remmen opgewekte energie op te slaan in een kleine accu. In de vorm van stroom kan die vervolgens onder meer gebruikt worden om de Q7 tussen snelheden van 55 en 160 km/h te laten uitrollen met de motor uit terwijl alle andere functies acties blijven.

Later introduceert Audi nog een stekker hybride versie met de 3.0 TFSI V6 motor als basisunit en de 435 pk / 900 Nm sterke SQ7 TDI. Daarmee sprint de Q7 in 4,8 tellen naar 100 km/u. Afhankelijk van de hoeveelheid toeters en bellen zou het dieselverbruik dankzij hybride techniek beperkt moeten blijven tot 7,4 à 7,6 liter per 100 km. In de wandelgangen wordt ook over een nog sterkere RS Q7 gesproken.

Reageren is niet mogelijk.