Bentley Flying Spur schittert op Goodwood

0

Het Goodwood Festival of Speed is, zoals de naam al aangeeft, eigenlijk het domein van supersportwagens, maar andere dure en exclusieve auto’s zijn ook meer dan welkom. Zoals de nieuwe Bentley Flying Spur bijvoorbeeld. Met 635 pk ook geen langzame jongen trouwens. De limousine schitterde in de zon op het beroemde publieksevenement.

Er kon zelfs een stukje worden meegereden met Andrew Unsworth achter het stuur, namens Bentley de eerste man op het gebied van voertuigdynamiek. Tijdens de heuvelklim konden zowel het stabiliteit controle systeem als de tractie controle vol aan de bak. Maar kan een limousine met W12 motor zich überhaupt wel thuis voelen in een dergelijke omgeving waar sportiviteit centraal staat? Jawel, want de nieuwe Flying Spur beschikt over de juiste genen: hij is gebaseerd op de MSB architectuur van de Porsche Panamera. Het oude model moest het nog doen met de techniek met de inmiddels op de eeuwige jachtvelden belandde Volkswagen Phaeton en dat zorgde in dynamisch opzicht voor serieuze beperkingen.

Het nieuwe MSB onderstel betekent ook dat de limousine uit Crewe er optisch erg op vooruit is gegaan. Het enorme motorblok hangt immers niet langer half voor de vooras, maar is daarachter geplaatst. Dit betekent veel sportievere carrosserie proporties. Op de statische persfoto’s die Bentley vorige maand van de nieuwe Flying Spur verspreid had, was dat nog niet goed te zien, maar op dit live beeldmateriaal wel. Ook het publiek in Goodwood reageerde erg enthousiast op de limousine. Er viel zelfs applaus te horen. Het is duidelijk dat deze nieuwe Bentley veel sierlijkere koetswerkverhoudingen heeft en enorm aan aantrekkingskracht heeft gewonnen.

De auto’s die deelnemen aan de heuvelklim in Goodwood zijn allemaal bovengemiddeld snel, maar niet perse foutloos. Dit betekende dat er in de loop van de dag nogal wat oliesporen op het wegdek terecht kwamen, met bij sommige deelnemende voertuigen een listig weggedrag tot gevolg. Maar de Flying Spur bleef er dankzij zijn vierwielaandrijving en verfijnde tractie controle systeem stoïcijns onder en had geen moeite om zijn volle vermogen te gebruiken. Van spinnende wielen was geen sprake. De Bentley voelde zich dus helemaal thuis op het Festival of Speed, ook vanwege de passende motor brul van zijn 12 cilinder.

Unsworth stond voor de uitdaging om de spagaat tussen enerzijds het creëren van een sportieve, begerenswaardige “driver’s car” en anderzijds het comfort dat de cliëntèle van Bentley verwacht als zij rondgereden worden door een chauffeur perfect uit te voeren. In het drukke Goodwood viel ook de moeiteloze wendbaarheid van de nieuwe Flying Spur op. Dat heeft de limousine te danken aan zijn nieuwe vierwiel besturing; een primeur voor het Britse merk. De heuvelklim werd gedaan in de Sport modus.

De Flying Spur is dan dankzij zijn monumentale motorkoppel theoretisch in staat om in 3,8 seconden naar 100 km/u te sprinten, zonder dat de W12 in de stress schiet. De 8-traps automaat wisselt dan soepel en snel van verzet, terwijl geluiden tot een minimum beperkt blijven. In Sport modus helde de Bentley bovendien amper over. Theoretisch had Unsworth de rolneiging compleet kunnen elimineren omdat zoiets dankzij de luchtvering een koud kunstje is, maar op de limiet blijft de carrosserie bewust niet helemaal vlak om zo een natuurlijker gevoel te creëren als de Flying Spur een bocht neemt. Ook kan op deze manier beter aan de bestuurder gecommuniceerd worden dat de grens bereikt is.

Het zal dan ook niet verbazen dat de tijd waarin de Flying Spur met zijn machtige 900 Nm aan koppel de heuvelklim wist te doen op het verre van ideale wegdek voor een limousine exceptioneel was en menig deelnemende supersportwagen het schaamrood op de kaken bezorgde. Tegelijkertijd kan er optimaal worden genoten van het hoge comfort en stabiliteit niveau dat de Bentley mede dankzij zijn lange wielbasis van 3.194 mm biedt.

Het merk viert dit jaar zijn eeuwfeest, maar de manier waarop de auto’s van dit merk extreme verfijning weten te combineren met top prestaties is nog steeds heel bijzonder. En om dat te ervaren, hoef je niet zo’n ervaren rijder als Unsworth te zijn, die 3 jaar aan deze derde generatie Flying Spur gewerkt heeft. Zelfs minder getalenteerde bestuurders zullen ervaren dat deze Bentley een briljante allrounder is. Combineer dit talent met de prachtige styling van de nieuwe Flying Spur en zijn enorme uitstraling, en ineens is de verwachte prijs van minimaal 315.000 euro niet langer excessief maar krijg je van de Britten ‘value for money’.

 

Reageren is niet mogelijk.