BMW valt met de Urban X de Audi Q2 aan

0

Het is de tweede poging van BMW: het lanceren van een compacte cross-over, ook wel een ‘Urban SUV’ genoemd. Audi (Q2) en DS (3 Crossback) hebben al een dergelijk model in het gamma. Jaguar (B-Pace) en Volvo (XC20) overwegen een dergelijk model aan hun gamma toe te voegen. En de Europese comeback van Lancia zou ook met een dergelijk model kunnen plaatsvinden.

Eigenlijk had BMW al anderhalf jaar geleden een compacte cross-over willen lanceren. Maar het betreffende ontwerp liep kostentechnisch uit de klauwen, waardoor een prijsstelling onder het niveau van de X1 niet haalbaar bleek. BMW heeft er toen maar een X2 van gemaakt. Het verklaart waarom dit model ondanks een hoger cijfer korter is dan de X1, terwijl de X4 juist langer is dan zijn technische evenknie X3.

Nu probeert BMW het dus opnieuw. Momenteel vormt de 1-serie de basis van het gamma: een keurige auto, daar niet van, maar in basisuitvoering ook nogal een grijze mus. Bovendien willen steeds meer autoconsumenten een hoog model in plaats van een lage hatchback. Audi kan op die behoefte inspelen met de Q2. Die is als 30 TFSI vrijwel even duur als de soortgelijke motorversie van de A3 Sportback: 33.920 euro versus 33.400 euro.

Een soortgelijke prijsstelling streeft BMW ook na voor haar alternatief: op het niveau van de 18i uitvoering van de 1-serie, oftewel 33.914 euro. De X2 kost met dezelfde aandrijflijn 45.186 euro dus het is duidelijk dat dit ontwerp nooit de rol van ‘instap SUV’ had kunnen vervullen. Ook de X1 is als sDrive18i duidelijk duurder: 43.996 euro. Alles is er bij BMW op gericht om het prijsstelling doel dit keer wel te halen.

De naam is nog wel een dingetje. Want de lijn SUV modellen van BMW wordt aan de onderzijde reeds begrensd door de X1. En ‘X0’ dat voelt niet lekker. Dat cijfer (nul) zou misschien wel kunnen passen bij een volledig emissievrije SUV, maar de nieuweling krijgt zoals gezegd dezelfde technische basis als de 1-serie. En dan roept ‘nul’ vooral negatieven associaties op. Dus BMW gaat het model waarschijnlijk Urban X noemen. Dat opent direct de weg naar nog veel meer stedelijke cross-overs (Urban X2, Urban X3, etc.) maar dat terzijde.

Zal de BMW Urban X niet tot interne concurrentie met de Mini Countryman leiden? Die kost immers als Cooper, die dezelfde motor heeft als bovengenoemde ’18i’ modellen, 34.490 euro. Deze vraag kan dan ook onmogelijk met “nee” worden beantwoord. Maar op groepsniveau is dat niet erg. Bij het Volkswagen concern concurreren de Seat Tarraco, de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace ook direct met elkaar. Per saldo wordt de vanuit Wolfsburg geleide groep daar niet slechter van want door de gedeelde techniek kunnen schaalvoordelen worden gerealiseerd en dat maakt een relatief scherpe prijsstelling mogelijk. Daar profiteren zowel het Volkswagen concern (hogere verkopen) als de autoconsument (lagere tarieven) van.

BMW is wel beducht voor interne concurrentie met de X1. Daarom krijgt de Urban X waarschijnlijk niet dezelfde wielbasis van 2,67 meter (ook de 1-serie, de X2 en de Countryman) hebben deze as afstand), maar een kortere versie van circa 2,60 meter. Door de relatief hoge bouw, met daaruit volgend een hogere zitpositie, zal de Urban X achterin echter niet minder ruim zijn dan de 1-serie. Ter vergelijking: de Audi Q2 heeft een wielbasis van 2,59 meter en bij de DS 3 Crossback bedraagt de as afstand 2,56 meter.

Naast een 18i versie met 3 cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor van 140 pk zal de klant bij de Urban X ook kunnen kiezen uit andere aandrijfopties. Zelfs een 306 pk sterk topmodel, de xDriveM35i uitvoering met 4 cilinder 2,0 liter motor is denkbaar als concurrent voor de Audi SQ2. De X2 xDriveM35i is veel te duur om de rol van rivaal te kunnen spelen. Die kost namelijk 73.995 euro versus 61.110 euro voor de SQ2. Het dieselgamma zal zeer beperkt uitvallen want de oliegestookte 3 cilinder 1,5 liter motor is bij de BMW Groep met zijn laatste ronde bezig. De kosten/baten analyse voor het emissietechnisch up-to-date houden van deze krachtbron valt namelijk negatief uit. Dus reken alleen op een 18d versie met 4 cilinder 2,0 liter motor van 150 pk; optioneel te combineren met xDrive vierwielaandrijving.

Ter compensatie van het magere dieselgamma zal de Urban X direct vanaf de verkoopstart (die voor 2021 is voorzien) besteld kunnen worden in een tweetal stekker hybride uitvoeringen. Als topmodel de 225xe versie met 224 pk, maar er is ook een minder krachtige (en niet onbelangrijk: minder dure) ’20e’ uitvoering gepland met 184 pk. Daarnaast zullen de benzineversies gefaseerd worden uitgerust met milde hybride techniek op basis van een 48 volt systeem.

De Urban X moet zoals gezegd in 2021 verkoop klaar zijn. BMW heeft er haast mee, want de mondiale verkopen in het segment voor compacte SUV modellen stijgen gestaag. Ging het in 2016 nog om 4.450.000 eenheden, volgend jaar zal de grens van 7,5 miljoen exemplaren gepasseerd kunnen worden. Bovendien heeft BMW geen plannen om de 2-serie Active / Gran Tourer te vervangen. De klantengroep van deze modelreeks wil men in München enerzijds gaan opvangen met de Urban X en anderzijds met een 7-persoons versie van de volgende generatie X1. Die debuteert in oktober 2022.

Reageren is niet mogelijk.