Citroën werkt aan nieuw groot topmodel

0

Linda Jackson, de merkcheffin van Citroën, heeft bevestigd dat er een nieuw groot model op komst is. De spirituele opvolger van de C6 komt echter te laat om de honderdste verjaardag mee te vieren.

Toch is er ook zonder die nieuwe grote Citroën genoeg reden voor feest. Tussen 2014 en 2018 is de verkoop van het merk met 26 procent gestegen. Volgens Jackson (foto), die nu 5 jaar achter het stuur zit bij Citroën, is dat te danken aan een complete herdefiniëren van de doelgroep, de marketing en de klantbeleving. Die strategie vertaalt zich nu naar hogere verkoopcijfers. In de eerste 6 maanden van dit jaar wist Citroën namelijk met nog eens 6,5 procent te groeien in Europa.

Jackson heeft echter geen tijd om achterover te gaan lijnen. Op haar bureau ligt een lijstje met 3 nieuwe uitdagingen. Één daarvan is de ontwikkeling van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Daarmee zal onder andere de opvolger van de C4 leverbaar worden. Die zal oktober volgend jaar op de autosalon van Parijs gepresenteerd worden. Er zijn ook conventioneel aangedreven versies gepland. Daarmee wil Citroën de Skoda Scala gaan beconcurreren.

De tweede uitdaging is stedelijke mobiliteit, waarbij autonome rij technologieën een steeds grotere rol spelen. Specifiek hiervoor werd de eerder uitgebreid op Autointernationaal.nl besproken Ami One Concept ontwikkeld (foto boven). Citroën toont met dit ontwerp haar visie op (elektrische) stedelijke mobiliteit. Die moet met name voor jonge autoconsumenten betaalbaar blijven. De combinatie met autonome rij techniek is daardoor lastig vanwege de hoge meerkosten. Maar Jackson ziet daar juist een uitdaging in. Bij de Ami One Concept heeft zij daarom bewust gekozen voor een simplistisch design. Dat is eenvoudig en dus goedkoop om te produceren. Dat was volgens Jackson ook kenmerkend voor de 2CV, Dyane, Mehari, Ami modellen.

De derde uitdaging is om Citroën minder afhankelijk van de Europese markt te maken. In China zijn de verkopen de afgelopen anderhalf jaar tot vrijwel het nulpunt gedaald, maar van opgeven wil Jackson niet weten. Daarnaast is Citroën binnen PSA aangewezen om de Indiase afzetmarkt voor haar rekening te nemen (Rusland is aan Opel toegedeeld en Peugeot gaat een comeback in Noord Amerika maken). Met name voor de Chinese markt is een grote auto (met veel beenruimte achterin) onontbeerlijk. Die keert volgens Jackson dan ook zeker terug. Dat wordt volgens haar wederom geen traditionele sedan. Dergelijke auto’s wil zij niet meer bouwen.

 

Reageren is niet mogelijk.