In detail: de spectaculaire Bentley EXP 100 GT

0

Bentley geeft haar visie op de toekomst met de breed geschouderde EXP 100 GT conceptstudie. De elektrische Grand Tourer heeft een actieradius van 700 km.

Het Britse automerk bestaat 100 jaar en viert dat met deze EXP 100 GT. Het volledig elektrische showmodel toont de designtaal die wij na de decennium wisseling van Bentley kunnen verwachten. Met de vormgeving van de achtersteven wordt een hommage gebracht aan de R-Type Continental uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, terwijl de wijze waarop de koplampen de grille ‘overlappen’ een verwijzing is naar de kijkers van de legendarische Blowers uit de jaren twintig die voor de grille waren geplaatst.


Volgens Bentley wordt met de EXP 100 GT een belangrijke stap richting een emissievrije toekomst. De conceptstudie is uitgerust met 4 elektromotoren die gezamenlijk goed zijn voor 1.500 Nm aan koppel. De EXP 100 GT kan daarmee volgens Bentley in minder dan 2,5 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 300 km/u. Bentley claimt dat de batterij in de EXP 100 GT vijf keer efficiënter is dan de huidige generatie accusets. De actieradius bedraagt daardoor liefst 700 km, terwijl voor 80 procent opladen niet meer dan in 15 minuten in beslag neemt.

In het interieur is het vooral leer en hout dat de klok slaat. Zo worden er 5.000 jaar oude bomen in het cabine verwerkt. Bentley haast zich te zeggen dat dit reuze duurzaam is want het zogeheten Copper Infused Riverwood wordt namelijk gewonnen uit natuurlijk afgestorven bomen die geconserveerd gebleven zijn in veenmoerassen, meren en rivieren. Bentley gebruikt daarnaast een laksoort waarvan het pigment is verkregen uit rijstkaf. Voor de afwerking van het interieur zijn verder een wollen tapijt, katoen en glaswerk gebruikt.

In het panoramadak vangen prisma’s het buitenlicht op, bundelen het en verstrooien het vervolgens in het interieur met behulp van glasvezeltechnologie. Zo wordt de verlichte geest achter het stuur nog wat extra verlicht. Maar daardoor zit je dus wel pontificaal in beeld van de buitenwereld. De lichtgevende asbak in het midden van het dashboard is een kristal uit Cumbria, een graafschap in het noordwesten van Engeland. Desgewenst kan de Grand Tourer geheel autonoom rijden; het aanwezige stuurwiel is dus eigenlijk overbodig. De kunstmatige intelligentie is verder in staat om bewegingen van de hoofden en de ogen van de inzittenden te volgen. Ook het bijhouden van de bloeddruk zou mogelijk zijn.

De liefst 5,8 meter lange en 2,4 meter brede carrosserie (in 2035 zijn alle parkeerproblemen volgens het Britse merk blijkbaar de wereld uit) is vervaardigd van aluminium en koolstofvezel. Het gewicht valt zodoende voor Bentley begrippen mee: ‘slechts’ 1.900 kilo. De portieren zijn liefst 2 meter lang en scharnieren schuin omhoog.

De Grand Tourer is voorzien van 2 stoelen, die bij het naar voren schuiven nog eens 2 andere stoelen achter zich doen uitklappen. De cabine zit bomvol koperen elementen. Dit metaal gebruikt Bentley standaard voor haar geëlektrificeerde conceptmodellen.

De grille, de Flying B op de neus en de lijn die vanuit dat beeldje doorloopt over de motorkap, lichten op zodra de eigenaar de auto benadert. Aan de achterzijde past Bentley OLED techniek toe rond de lichtunits; displays waarop diverse visuele effecten kunnen worden getoond.

De velgen zijn voorzien van actieve aërodynamica en van ‘slimme’ banden waarvan het loopvlak zich volgens Bentley aanpast aan de weersomstandigheden. De Britten noemen dit ‘Active Aero Wheels’.

De EXP 100 GT is ook voorzien van de zogeheten Bentley Personal Assistant die de vorm van een verlicht kristal heeft. Via handgebaren kan de assistent 5 comfort standen (Enhance, Cocoon, Capture, Re-Live en Customise) selecteren die het reizen met de Bentley zo aangenaam mogelijk moet maken. zetten. In die eerste modus zou je als inzittende veel input van buitenaf moeten krijgen. Alsof je open rijdt, maar dan onder het glazen dak van de EXP 100 GT. In Cocoon worden de ruiten getint en wordt de lucht extra gefilterd door een systeem dat zich in de kofferruimte bevindt.

De lucht wordt via ‘bewegende’ ventilatieroosters het interieur in gepompt, hetgeen de suggestie moet wekken dat de auto leeft. Het CO2 niveau wordt gecontroleerd en indien nodig wordt er meer frisse lucht het interieur in gestuurd. In de Capture modus worden zowel beelden buiten als in de auto opgenomen; momenten die je in de Re-Live stand kunt terugkijken. De Customise modus maakt het mogelijk zelf een combinatie van bovenstaande comfort modi te kiezen.

Het is nog maar de vraag welke elementen wij de komende jaren van dit spectaculaire verjaardagscadeau terugzien in toekomstige productiemodellen van Bentley. Volgens het Britse merk is de EXP 100 GT een voorbode voor een Grand Tourer die in 2035 op de markt kan komen. Een inhoudsloze voorspelling, want niemand kan zo ver vooruit kijken. Maar goed, het is het feest van Bentley dus die kan zeggen wat zij wil. Net zo min dat je als verjaardagsgast beter niet kan benoemen dat dit studiemodel nogal doet denken aan de Mercedes-Maybach Vision 6.

Comments are closed.