In detail: de nieuwe Lotus Evija

0

Lotus gaat, na zich sinds mensenheugenis geconcentreerd te hebben op speciale edities van de Elise, Exige en Evora, een elektrische hypersportwagen voor de 21ste eeuw bouwen. En hoe. De elektrische hyper sportwagen luistert naar de naam Evija en is een volledig nieuw model. Lotus is hier voor het eerst in jaren dankzij een kapitaalsinjectie van haar nieuwe eigenaar, het Chinese Geely concern.

De Evija wordt 2.000 pk Daarmee moet het de krachtigste auto worden die ooit in serieproductie is gegaan. De in Hethel te bouwen hyper sportwagen beschikt over 4 elektromotoren die gevoed worden door centraal gemonteerde lithium/ion batterijen set. Hun gecombineerde maximum koppel piekt bij 1.700 Nm. Dat volstaat samen met de 2.000 pk om de Evija in minder dan 3 seconden naar 96 km/u (60 mijl) te stuwen en om de Lotus een topsnelheid van meer dan 320 km/u te bezorgen.

Met het niet nader omschreven accupakket van 70 kWh, dat achter de voorstoelen geplaatst is, is volgens Lotus een rij bereik van 400 kilometer mogelijk. In 9 minuten is de Evija weer volledig opgeladen, tenminste als je een installatie bezoekt die 800 kW aankan. Om de batterijen ook op het circuit op hun ideale temperatuur te houden, maakt Lotus gebruik van 4 speciale radiatoren. In Track modus kan de Evija zich 7 minuten lang op vol vermogen uitleven.

Lotus heeft een reputatie hoog te houden met lekker lichte sportwagens. Het gewicht van de batterijen (600 kilo) van de Evija zou hier roet in het eten kunnen gooien, maar dat valt mee: de hyper sportwagen weegt niet meer dan 1.680 kilo. Het relatief lage gewicht is onder andere te danken aan de volledig van koolstofvezel vervaardigde en slechts 129 kilogram wegende monocoque.

Het ietwat generisch ogende koetswerk van de Evija, dat vooralsnog alleen in digitale vorm bestaat, combineert vleugeldeuren met actieve aërodynamica, inclusief een DRS module en verschillende Venturi kanalen. De gewichtsverdeling komt volgens Lotus overeen met die van een supersportwagen met een middenmotor. De Evija is 4,46 meter lang en 2 meter breed. Hij is slechts 1,22 meter hoog en de grondspeling bedraagt niet meer dan 10,5 centimeter.

De carrosserie van de Evija beschikt over tal van koelsleuven en luchtopeningen. 2 tunnels klieven de auto van achteren bezien in stukken. Zij zijn optisch omringd door de achterlicht units. Het achteruit rij licht is in de ‘T’ verwerkt van de op de kont van de Evija geschreven merknaam. Reguliere buitenspiegels ontbreken zoals gezegd. In plaats daarvan beschikt de Evija over nabij de voor schermen geplaatste camera’s op stokjes. Voor zowel het groot licht als het dim licht maakt de Evija gebruik van lasertechniek.

Lotus maakt voor de vierwiel aangedreven Evija (een naam die je uitspreekt als ‘Elijah’ in Elijah Wood, maar dan met een ‘V’), die aanvankelijk als ‘Type 130’ werd aangekondigd, gebruik van een door de autosport geïnspireerd onderstel met adaptieve dempers. Achter de van lichtgewicht magnesium vervaardigde velgen (vóór 20 inch groot, achter 21 inch) bevinden zich koolstof keramische schijven van AP Racing. De banden zijn van het Pirelli Trofeo R type.

Hoewel Lotus zich focuste om het reduceren van het gewicht en het optimaliseren van het prestatiepotentieel, zou de Evija geen elektrisch circuitmonster zijn. Eerder een concurrent voor de Bugatti Chiron en de McLaren Speedtail. Dat zie je onder meer aan het luxueus uitgevoerde interieur, dat een futuristisch gelijnde hightech cockpit combineert met een zwevend dashboard, een digitaal instrumentarium en een F1-achtig sportstuurtje. De middenconsole is evenwel heel minimalistisch uitgevoerd.

De Evija is in de standen Range, City, Tour, Sport en Track in te stellen. De deuren laten zich alleen met de afstandsbediening openen en zijn middels een toets in een knoppeneiland op het hemeltje weer te sluiten. Tussen de stoelen is, zoals Lotyus het zelf omschrijft, een diagonale “ski helling” geplaatst. Op dit schuin geplaatste paneel zijn aanraakknoppen met haptische feedback geplaatst waarmee diverse zaken in te stellen zijn.

Lotus wil 130 exemplaren van de Evija (staat voor ‘de levende’; conform de merktraditie begint de naam met de letter ‘E’) gaan bouwen. Dat gebeurt met de hand. Elk exemplaar zal in Nederland circa 1,9 miljoen euro gaan kosten. De eerste exemplaren worden in de loop van volgend jaar afgeleverd. Wie een aanbetaling van pak 250.000 Britse pond doet, is verzekerd van een productieplek. Lotus laat weten dat de Evija het topmodel wordt van het op termijn volledig nieuwe gamma; mogelijk gemaakt dankzij Geely.

Reageren is niet mogelijk.