Ingetogen en aangenaam: test vernieuwde Skoda Superb

0

Waarom de korte test?

In navolging van de Passat van moederbedrijf Volkswagen heeft ook de Skoda Superb een facelift ondergaan. Naast een cosmetische opfrisbeurt is er ook sprake van een technische update. Kan de Tsjech hiermee zijn populariteit behouden tot de compleet nieuwe opvolger in 2022 klaar is?

Wat voor auto is het?

De Superb is een échte Skoda in die zin dat je ook bij deze Tsjech veel interieurruimte (en een grote kofferbak) krijgt voor relatief weinig geld. Het gevaar voor D segment modellen is dan om een lieveling van taxibedrijven te worden, met alle imagoconsequenties van dien, maar dat valt in Nederland wel mee. Dat komt enerzijds door niet ongeestige reclamecampagnes van Skoda en anderzijds doordat leaserijders er een comfortabele auto van de zaak in zagen die minstens zo ruim is als de vierwieler van hun baas. Met name de no-nonsense dieselvarianten waren populair.

Maar in de eerste helft van dit jaar is het aantal kentekenregistraties van de Superb met bijna een kwart gedaald naar 916 stuks. Komt dat doordat Nederland met een steeds grotere boog om diesel modellen heen loopt (en er nog geen stekker hybride alternatief beschikbaar was)? Of ligt het aan het feit dat ook deze Skoda het slachtoffer is geworden van de SUV gekte en dus interne concurrentie heeft gekregen van de Kodiaq? Ook zijn er kraakverse aanbiedingen in het D segment, zoals de Peugeot 508 (684 registraties in de eerste 6 maanden van dit jaar), de Tesla Model 3 (6.063 leveringen dankzij een veel lagere bijtelling) en de herintredende Toyota Camry (ook heel ruim en bovendien voorzien van effectieve, brandstofverbruik verlagende hybride techniek waarvoor je niet hoeft te stekkeren). Hoe het ook zij, de facelift van de Superb komt dus geen moment te vroeg.

Optisch is de modeljaar 2020 uitvoering van de Superb herkenbaar aan de nieuwe en iets grotere grille, de hertekende bumpers, iets scherper gesneden koplampen met optioneel LED techniek met een Matrix functie en aan de merknaam die nu in letters op de kofferklep staat. Het zijn subtiele aanpassingen, maar ze doen de Skoda wel wat moderner ogen. De strakke lijnen van de derde generatie Superb waren sowieso al vrij tijdloos, dus radicale wijzigingen à la de frontpartij van de BMW 7-serie waren ook niet nodig.

Binnenin is de facelift van hetzelfde laken en pak met alleen wat nieuwe materialen, een moderner infomediasysteem en sfeerverlichting als ‘belangrijke’ wijzigingen. De Superb scoort dus onverminderd met zijn royale binnenruimte. Qua bewegingsvrijheid voor de benen van de achterpassagiers behoort deze Skoda nog steeds tot de top en ook zijn kofferbak (625 à 1.760 liter voor de liftback, 660 à 1.950 liter voor de Combi) mag gezien worden.

De technische update van de Superb komt tot uiting in de aanwezigheid van allerlei moderne rij hulpsystemen. De adaptieve cruisecontrole kan nu ook verkeersborden lezen om de juiste snelheid te bepalen, terwijl de sensoren rondom de Skoda zwakke en andere deelnemers aan het verkeer tot op een afstand van 70 meter herkennen en indien nodig de Tsjech afremmen.

Motorisch nieuws komt in de vorm van enerzijds een 218 pk sterke stekker hybride versie met een elektrische actieradius van 55 kilometer (iV genaamd; komt echter pas begin 2020) en anderzijds een herziene 2.0 TDI Evo dieseluitvoering met 150 pk. Die kenmerkt zich door lagere emissiewaarden dan zijn voorganger, al houdt Skoda de concrete uitstootcijfers nog even onder de pet. De opschoningkuur is te danken aan aanpassingen aan het injectiesysteem, de turbo, de krukas en het koelingsysteem.

Is het wat?

In Nederland wordt echter het meeste verwacht van de 1.5 TSI benzine uitvoering. De vernieuwde Superb kon (ook) in deze motorvariant met handbak worden getest. Het betreft feitelijk de instapversie van de Skoda en om die nu vol in de schijnwerpers te zetten, past natuurlijk wel bij het ‘value-for-money’ imago van het merk. De 1.5 TSI levert 150 pk en 250 Nm en dat is voldoende om de 1.472 kilo zware Superb vlot voort te bewegen. Alleen als de motor weinig toeren maakt, komt het 4 cilinder turboblok wat kracht tekort om soepel op gang te komen. Terugschakelen is dan het devies. De 6 versnellingsbak laat zich gelukkig probleemloos bedienen: de slagen zijn exact en vergen weinig kracht. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling behoort overigens tot de optiemogelijkheden. Een dergelijke DSG transmissie is standaard op de 2.0 TSI.

Er kon ook worden gereden met de 2.0 TDI uitvoering van de Superb, zowel de 190 pk versie als de 150 pk sterke Evo variant. De dieselmotor kwijt zich makkelijk van zijn taak, maar zonder de sprankel die 190 pk doet hopen. De DSG automaat doet zijn werk discreet. Je kan kiezen uit verschillende rij modi waarmee de reactiesnelheid van de transmissie, de gaspedaal respons en de stuurbekrachtiging kan worden beïnvloed. Het nieuwe blok van de 150 pk Evo variant is romiger en meer gepolijst, en vrij van onaangename trillingen. Hij is zeker niet minder levendig dan de 190 pk versie. Een aanrader dus, temeer omdat de boordcomputer na 400 testkilometers een gemiddeld verbruik opgaf van 5,2 liter per 100 km.


Aan de onderstel afstelling hebben de ingenieurs van Skoda niet noemenswaardig zitten sleutelen. Dit betekent dat de Superb nog altijd over een op comfort gerichte afstelling beschikt. Oneffenheden in het wegdek worden door de Skoda moeiteloos weg gefilterd. Ook rol geluiden dringen de cabine amper binnen. Rijders die denken het stuur van een dynamisch rijdende auto in handen te hebben, zullen snel van een koude kermis thuiskomen omdat de besturing nogal indirect is en de Skoda sowieso liever rechtdoor wil. Naast het hoge comfortniveau blijft het ruimteaanbod dus de grootste troef van de Superb. Hij biedt royaal plek aan 4 grote volwassenen en al hun bagage voor een weken durende vakantiereis.

Onderweg zullen zij niet snel klagen dankzij de comfortabele stoelen en het (optionele) panoramadak dat het interieur een prettig lichte sfeer geeft. De werkplek van de bestuurder is (ook) meer richting raffinement geëvolueerd met chromen accenten, ambiance verlichting, contraststiksels, een groter opbergvak voor de telefoon en inductielading. Er zijn 3 infomedia systemen leverbaar, waarvan 2 met navigatie. Ze zijn allemaal voorzien van SmartLink voor Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink.

Een optionele Virtual Cockpit wijzigt de uitstraling van het instrumentarium van ‘klassiek’ in ‘hoog modern’. Als je op zoek gaat, kan je nog wel wat hard plastic tegenkomen waarmee de Superb zich in negatieve zin onderscheidt van de hiërarchisch hoger gepositioneerde Volkswagen Passat, maar dat materiaal zit niet in het zicht. Als vanouds beschikt de Skoda over verschillende ‘Simply Clever’ gadgets die het dagelijkse leven aangenamer maken (paraplu’s in de deuren, een ‘space organiser’ onder de kofferbodem, 230V stopcontact en USB poorten).

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Nederlandse prijzen van de vernieuwde Superb zijn nog niet bekend, maar een spectaculaire stijging van de tarieven is niet te verwachten. Dit betekent dat de Skoda te koop zal zijn voor circa 38 mille. Voor de iets praktischere Combi komt daar ongeveer 1.500 euro bij. Voor dat bedrag krijgt je dan de 1.5 TSI met handbak in Ambition tenue. Voor meer geld kan je een luxueuzere Style, Sportline of Laurin&Klement uitvoering van het Tsjechische vlaggenschip krijgen.

Skoda heeft bij de update van de Superb gekozen voor evolutie in plaats van revolutie en dat lijkt voldoende om de Tsjech zijn populariteit grotendeels te laten behouden. Hij blijft erg ruim, comfortabel en het design oogt nog steeds strak. Maar SUV modellen zullen aan zijn stoelpoten blijven zagen en voor de zakelijk rijder is er ook sprake van verleiding door elektrische auto's. De geplande verhoging van de bijtelling naar 8 procent en de instelling van een prijslimiet van 40.000 euro voor dit lagere percentage kan evenwel gunstig uitpakken voor de nuchtere Superb. Met name de nieuwe 2.0 TDI Evo variant liet zich tijdens de test kennen als aangenaam in gebruik en comfortabel. En de Superb is sowieso nog steeds een goed afgewerkte, degelijk uitgeruste en elegante auto.

  • 9
  • User Ratings (13 Votes)
    4.4

Comments are closed.