Lamborghini kijkt dankzij Urus terug op record semester

0

Lamborghini meldt dat het in de eerste 6 maanden van dit jaar 4.553 auto’s heeft verkocht. Dat is een opmerkelijk hoog aantal, want het exclusieve Italiaanse merk uit Sant’Agata Bolognese heeft daarmee in 6 maanden tijd meer auto’s verkocht dan in heel 2017.

Ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2018 is er sprake van een afzetstijging van 96 procent. Ging het in 2018 dan zo slecht? Welnee: Lamborghini bracht vorig jaar 5.750 auto’s aan de man, oftewel 50 procent meer dan in 2017. Het huidige verkoopsucces heeft alles te maken met, je raadt het al, de Urus.

Van de 4.553 verkochte auto’s in het eerste semester waren er 2.693 stuks van dit SUV type. Daarmee was de Urus goed voor 60 procent van de Lamborghini verkopen. Het resultaat bewijst dat er een gezonde afzetmarkt is voor zulke extreme SUV modellen. De Huracán ging in de eerste 6 maanden van dit jaar 1.211 keer over de toonbank. Het aantal verkochte exemplaren van de Aventador kwam uit op 649. Met dank aan de extreme SVJ, die dit jaar ook als Roadster beschikbaar kwam. Het Huracán werd ververst met de Performante (Spyder) en de Evo.

In de Verenigde Staten zag Lamborghini zijn verkopen met 128 procent toenemen tot 1.543 exemplaren. In Azië verdubbelde de verkoop ook en wel tot 1.184 stuks. In de marktregio Europa, het Midden-Oosten en Afrika steeg de afzet met 67 procent tot 1.826 auto’s. Dicht bij huis werden de meeste verkopen gerealiseerd in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In Nederland werden er in de eerste 6 maanden van dit jaar 29 auto’s door Lamborghini op kenteken gezet. Vorig jaar eindigde de verkoopteller in hetzelfde tijdvak op slechts 10 exemplaren. De Urus trok bij ons 23 klanten en was dus goed voor een verkoopaandeel van liefst 79 procent.

Lamborghini CEO Stefano Domenicali (foto) zegt te verwachten dat, hoe kan het ook anders, heel 2019 een topjaar gaat worden. Dat zal dan voor de 6de keer op rij worden dat het merk een recordverkoop weet te realiseren. Toch ambieert Domenicali geen grenzeloze groei. Hij laat weten dat een tweede SUV de verkoopcijfers van Lamborghini op korte termijn opnieuw een enorme boost kan geven, maar dat een dergelijke uitbreiding van het gamma op lange termijn negatief zal uitpakken voor het merk.

De komende jaren zal het sportwagengamma worden vernieuwd. De opvolger van de Aventador gaat wederom een atmosferische V12 krijgen. Maar Lamborghini gaat mee met zijn tijd, want naast die 12 cilinder wordt die sportwagen ter assistentie ook aangedreven door een elektromotor. De opvolger van de Aventador krijgt dus hybride techniek. Domenicali laat weten dat er ook gebroed wordt op een 2+2-persoons sportwagen. Die krijgt de motor voorin. Verder bekijkt Lamborghini momenteel of er een businesscase is voor de bizarre Sterrato, de terreinlook versie van de Huracán.

Reageren is niet mogelijk.