Mazda 2 bijgepunt

0

Mazda geeft in Japan een vernieuwde versie van haar benjamin gepresenteerd. Het ietwat ondergeschoven kindje uit het gamma komt in bijgepunte vorm begin volgend jaar naar Europa. Kenmerken van de vernieuwde Mazda 2 zijn meer chroom in de voor de neuspartij, opgewaardeerde veiligheidssystemen en milde hybride techniek. Voorheen noemde Mazda haar uit 2014 stammende instapmodel in Japan ‘Demio’; een naam die wij nog van vroeger kennen. Maar de vernieuwde editie zal aldaar ook als ‘2’ verkocht gaan worden. Na bijna 25 jaar komt er daarmee een eind aan de modelnaam Demio.

De bijgepunte versie kan worden herkend aan een neuspartij in Mazda 6 stijl. De nieuwe grille beschikt dankzij gaaswerk in plaats van horizontale lamellen nu over een optische dieptewerking. Verder zijn de koplampen vergroot en scherper gesneden. Ook is er een chromen strip die van lichtunit tot lichtunit loopt via de onderzijde van de grille. Net zoals bij de Mazda 6 is de bumper aan de onderzijde voorzien van 2 subtiele chromen lijntjes. Die vervangen de mistlichten die voortaan zijn geïntegreerd in de standaard met LED techniek uitgeruste koplampen. Tegen meerprijs levert Mazda adaptieve exemplaren.

Aan de achterzijde moet je 2 keer kijken om te zien dat het hier om een facelift gaat. Een haaienvin antenne op het dak geeft dat weg, net zoals de hertekende bumper die over minder zichtbaar plastic beschikt. Ook hier zien we weer 2 subtiele chromen streepjes aan de onderzijde. Een nieuw licht signatuur maakt reflectoren in de bumper overbodig. Het scheelt Mazda ongetwijfeld weer een paar yen aan productiekosten. De facelift is natuurlijk niet compleet zonder een vers design voor de velgen.

Binnenin gaat de vernieuwde Mazda 2 visueel vrijwel ongewijzigd door het leven. Toch zegt het Japanse merk dat het nieuwe kunststoffen toepast en, belangrijker, dat zij voortaan meer isolatiemateriaal heeft gestopt in haar instapper, waardoor die tijdens het rijden nu een stukje stiller moet zijn. Kleine (al dan niet optionele) zaken zoals een automatisch dimmende binnenspiegel en een verwarmbaar stuurwiel maken de update af, samen met de montage van een infomedia systeem dat voortaan overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto.

Op veiligheidsvlak wordt de uitrusting uitgebreid met een rijstrookassistent, een 360 graden camera en verkeersborden herkenning. Het zogeheten DJ platform onder deze Mazda 2 lieten de Japanners ook niet ongewijzigd. Door de componenten iets anders af te stellen, zou het model een stukje comfortabeler moeten rijden. De atmosferische 1,5 liter benzinemotor krijgt milde hybride techniek om het verbruik en de uitstoot wat te temperen. Men zal straks kunnen kiezen uit een 75 pk en een 90 pk variant. De laatste is ook combineerbaar met een 6-traps automaat.

Reageren is niet mogelijk.