McLaren GT voor het eerst live te zien op Goodwood

0

Anders dan andere fabrikanten van exclusieve (sportieve) auto’s moet McLaren niks hebben van de SUV. In de vorm van de nieuwe GT denkt het Britse merk een prima alternatief in huis te hebben. Deze McLaren is namelijk ook bedoeld voor autoconsumenten die een meer relaxt vervoermiddel zoeken.

De 252.000 euro kostende GT is een belangrijk model voor McLaren. De Britten betreden er een nieuw segment mee. Voor de GT is een sleutelrol weggelegd bij de geplande verhoging van de verkopen met 25 procent. Hij moet voor McLaren nieuwe klanten binnenhalen door ‘rauwe snelheid’ in te ruilen voor meer verfijning en de mogelijkheid om een set golfclubs te vervoeren. De GT vormt daarmee een contrast met de circa 25 modellen (en derivaten) due het merk in het verleden gelanceerd heeft.

Met het nieuwe model wil McLaren gaan concurreren voor wie het circuit ook niet de natuurlijke leefomgeving is, zoals de softere versies van de Porsche 911, de Aston Martin DB11 en de Bentley Continental GT. Chief Financial Officer Paul Buddin denkt hiermee meer succes te hebben dan net als veel concurrenten óók in de SUV vijver gaan vissen. Dat marktsegment is volgens hem namelijk wel erg ver verwijderd van de racegeschiedenis van McLaren, zo laat hij tijdens een interview op het Goodwood Festival of Speed weten, waar de GT voor het eerst al rijdend voor het publiek te zien is.

“De GT is een auto die mensen zal aanspreken die op zoek zijn naar een luxe gevoel, een gemakkelijke bediening en voldoende ruimte voor bagage”, aldus Buddin. Tegelijkertijd kan de klant nog steeds rekenen op supersportwagen prestaties, want met zijn midscheeps achter geplaatste 4,0 liter motor zit de nieuwe McLaren in 3,2 seconden op 100 km/u en gooit hij pas bij 320 km/u de handdoek in de ring.

Met de nieuwe GT kan je volgens Buddin dagelijks naar je werk rijden, zonder dat je bij het uitstappen het gevoel hebt dat jij zojuist deel hebt genomen aan een race op Le Mans. Dat klinkt niet onaantrekkelijk, maar zal de beoogde doelgroep dat ook zo ervaren? Feit is dat die massaal voor een SUV lijken te gaan. Porsche verrichtte met de Cayenne en de Macan veel pionierswerk en bij Bentley (Bentayga), Lamborghini (Urus) en Rolls-Royce (Cullinan) hebben de verkopen een boost gekregen sinds de lancering van een dergelijk model. Binnenkort volgt Aston Martin met de DBX en Ferrari heeft bekendgemaakt dat zij in 2022 op de SUV zal springen met de Purosangue. McLaren wordt op deze manier met haar GT alternatief een roepende in de woestijn.

Vooralsnog houdt McLaren in ieder geval voet bij stuk. De kans is reëel dat het merk in de toekomst meer GT varianten aan haar gamma zal toevoegen. In de periode tot 2025 zullen namelijk 18 nieuwe modellen worden gelanceerd, waarmee de verkopen moeten stijgen naar 6.000 auto’s op jaarbasis. Dat klinkt als een wild expansieplan, maar de kosten zullen volgens Buddin in de hand worden gehouden door dezelfde carbon basisarchitectuur te gebruiken en door te blijven werken met slechts 2 motortypes. Het verschil tussen al die McLaren modellen zit hem in het design en in technologische variaties op hetzelfde thema.

McLaren belooft dat haar complete gamma in 2025 zal beschikken over een hybride aandrijflijn. Ook wordt er nu voorzichtig geëxperimenteerd met een volledig elektrische sportwagen, ondanks zorgen dat klanten alles zonder het geluid van een verbrandingsmotor zullen afwijzen. Buddin zegt dat McLaren de traditionele merkfans serieus wil blijven nemen, maar dat zij niet ontkomt aan de ontwikkeling van een emissievrije sportwagen. Het is nu zaak de bestuurder daarvan net zo veel sensaties te bieden als wanneer hij in een bolide zou rijden met vibrerende en ronkende verbrandingsmotor.

Op de korte termijn is het afwachten of de McLaren GT in de smaak zal vallen als ‘Grand Tourer’ bij het publiek. Zij konden het model zoals gezegd bekijken op het Goodwood Festival of Speed en natuurlijk reed de nieuweling over de beroemde oprijlaan van Lord March, eigenaar van Goodwood Estate. De GT ziet er overduidelijk anders uit dan andere recente modellen uit Woking, maar blijft wel trouw aan de designstijl van McLaren. Wat de GT geschikter maakt voor vakanties is een bagageruimte van 570 liter, een bodemspeling van 110 mm (handig als je steden bezoekt) en op maat gemaakte stoelen met verbeterde ondersteuning voor de bestuurder en passagier. Om lange afstanden aangenaam te maken, voorziet McLaren de GT tevens van van zachtere veren, bussen en stabilisatorstangen. Daarnaast zijn de adaptieve dempers opnieuw afgesteld. Voor de aandrijving zorgt de vertrouwde 4,0 liter V8 motor met 2 turbo’s. Deze krachtbron werd voor het eerst gebruikt in de 720S, maar in de GT produceert de 8 cilinder 620 pk en 630 Nm.

Reageren is niet mogelijk.