Mercedes-Benz: grootste premium merk heeft grote problemen

0

Mercedes-Benz heeft in de eerste jaarhelft 1.134.729 auto’s verkocht. Dat is 4,6 procent minder dan in dezelfde periode van 2018. Toch blijft Mercedes-Benz met aartsrivaal BMW net voor, want die premium speler wist in de eerste 6 maanden van het jaar 1.075.959 auto’s te verkopen.

Het verschil is echter wel kleiner geworden, want BMW wist haar afzet met 1,6 procent op te voeren. Mercedes-Benz wijt de daling aan de overgang naar nieuwe SUV modellen. Met name de jongste GLE komt minder vlot uit de verkoop startblokken dan gehoopt. Daardoor is de voorsprong op BMW afgerond 70.000 auto’s kleiner geworden. Audi vormt evenwel geen bedreiging. Dit premium merk wist in de eerste jaarhelft 4,5 procent minder auto’s aan de man te brengen en zag de registratieteller eindigen op slechts 906.200 exemplaren.

Verkoop en marketing directeur Britta Seeger (foto) denkt dat Mercedes-Benz dankzij nieuwe modellen, waaronder ook de kersverse GLS, in de tweede jaarhelft in verkoopopzicht meer spierballen zal kunnen tonen. Ook de GLC is immers recentelijk vernieuwd, terwijl bij de ‘niet SUV modellen’ de tweede generatie CLA een belangrijke troef is. “Na een moeilijk semester blijft Mercedes-Benz ook komend halfjaar aan de top van het premium segment”, zo voorspelt Seeger.

Mercedes-Benz wist in de afgelopen 6 maanden niet alleen in ons land meer auto’s te verkopen (de afzet steeg van 8.454 naar 8.929 exemplaren), maar ook in Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Rusland. Voor heel Europa kwam echter toch een min van 1,8 procent uit de bus. Op de belangrijke Duitse thuismarkt leverde Mercedes-Benz namelijk 0,9 procent van zijn afzet in en in juni zelfs 15,2 procent. Hierdoor is het merk in de statistieken terug gezakt van de 2de naar de 5de plek, achter Volkswagen, BMW, Ford en Audi. De daling is vooral te wijten aan 22,2 procent lagere verkopen voor de E klasse.

In China kon ondanks een dalende totaalmarkt een plusje van 1,3 procent werden geboekt. Toch kon dit niet verhinderen dat de hele Azië-Pacific regio ruim 3 procent lager uitkwam. Ook in Noord-Amerika liepen de verkopen van Mercedes-Benz terug en wel met iets meer dan 4 procent.

Financiële zorgen

Het moederbedrijf van Mercedes-Benz, Daimler, zit nog veel zwaarder in de financiële penarie dan eerder werd gedacht. Het Duitse autoconcern moet nog eens miljarden euro’s extra afschrijven vanwege gesjoemel met de software van dieselmotoren, nieuwe terugroepacties in verband met de gevaarlijke Takata airbags en andere tegenvallers, waaronder het floppen van de X klasse.

Het tweede kwartaal werd hierdoor afgesloten met een operationeel verlies van 1,6 miljard euro, terwijl een jaar geleden door Daimler nog 2,6 miljard euro winst werd gerealiseerd. Voor heel 2019 heeft de nieuwe topman Ola Källenius (foto) de toch al sombere verwachtingen verder naar beneden bijgesteld.

Voor de verliezen is niet alleen de personenwagendivisie van Mercedes-Benz verantwoordelijk (dit bedrijfsonderdeel kwam 700 miljoen euro in het rood uit), maar vooral de bestelwagentak. Die leed zelfs 2 miljard euro verlies. De truckdivisie wist de schade evenwel enigszins te beperken dankzij een winst van 700 miljoen euro. Dat de personenauto tak verlies leed, komt zoals gezegd de terugroepacties vanwege de exploderende airbags van Takata. Daimler is het eerste autoconcern dat meldt dat die ingreep veel omvangrijkere proporties aan heeft genomen dan aanvankelijk werd voorzien. De kosten kunnen niet meer verhaald worden op het Japanse bedrijf zelf, omdat Takata inmiddels failliet is. Daimler neemt met het oog op de grotere omvang van de terugroepactie een extra voorziening van 1 miljard euro. “Nieuwe informatie leidt tot een aangepaste risicoanalyse”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Daarnaast zet Daimler extra geld opzij voor de gevolgen van de sjoemeldiesel affaire. Die is weliswaar minder omvangrijk dan bij het Volkswagen concern, maar desondanks is een extra voorziening genomen van 1,6 miljard euro. Dat heeft vooral te maken met juridische procedures. Het floppen van de X-klasse heeft geleid tot een extra afschrijving van 500 miljoen euro. Mercedes-Benz was aanvankelijk van plan om dit pick-up model ook in Argentinië te gaan bouwen, maar daar blijkt helemaal geen vraag te zijn naar een laadbak auto met premium status.

Bij al deze ellende komt ook nog eens dat Mercedes-Benz haar productie minder snel kan opvoeren dan gepland omdat de groei van de wereldwijde automarkt tegenvalt. Als gevolg van het lagere verkoopaantal zijn er ook minder inkomsten. Dit werkt rechtstreeks door in de bedrijfswinst. De personenwagendivisie van Mercedes-Benz rekent nu op een marge van hooguit 3 à 5 procent, terwijl eerst op 6 tot 8 procent werd gemikt. Voor de bestelwagentak is 2019 een verloren jaar. Voor dit bedrijfsonderdeel wordt gerekend op een negatieve marge van zelfs 15 à 17 procent.

 

X klasse

Buitenlandse media hebben inmiddels eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de dagen van de Mercedes-Benz X klasse geteld zijn. De door Nissan in het Spaanse Barcelona gebouwde pick-up beleefde 2,5 jaar geleden zijn debuut, maar zal binnenkort verdwijnen uit het gamma van het Duitse automerk.

Reden voor de snelle sanering van de X klasse zijn de tegenvallende verkopen. Sinds zijn marktdebuut begin 2017 is het model absoluut geen kaskraker gebleken voor Mercedes-Benz. Vorig jaar gingen er slechts een kleine 17.000 exemplaren over de toonbank in Europa, Australië en Zuid-Afrika. Plannen om de pick-up ook in Zuid Amerika op de markt te brengen, zijn inmiddels afgeblazen.

 

Ontevreden aandeelhouders

Degene die verantwoordelijk wordt gehouden voor de misère bij Daimler is voormalig topman Dieter Zetsche. De kans dat hij een nieuwe rol bij het autoconcern kan krijgen, lijkt daarmee verkeken.

Het idee was om Zetsche (foto) over ruim 2 jaar voorzitter zou worden van de Raad van Toezicht bij Daimler. Dat was zelfs afgesproken bij zijn afscheid als CEO in mei. Maar Zetsche wordt zoals gezegd als geen ander verantwoordelijk gehouden voor het kwartaalverlies van 1,6 miljard euro. Hoewel hij bij zijn feestelijke afscheid veel lof kreeg toebedeeld en ook altijd als een ‘ster’ onder de Duitse autobazen werd betiteld, blijkt zijn erfenis zwaar tegen te vallen.

Zetsche wordt vooral voor de voeten geworpen dat hij vlak na het bekend worden van de fraudesoftware bij Volkswagen trots riep “dat sjoemelinstallaties die de uitlaatgasemissie beïnvloeden bij Mercedes-Benz niet voorkomen” terwijl min of meer dezelfde apparatuur ‘zijn’ bedrijf nu miljarden dreigt te kosten. “Zetsche heeft dus gelogen want de Duitse verkeersdienst KBA heeft geen enkele twijfel meer dat ook bij Daimler illegaal gemanipuleerd werd” is het keiharde oordeel nu. De kans is levensgroot dat veel klanten Mercedes-Benz vanwege haar ‘clean diesel’ beloften nu voor de rechter gaan slepen. Bovendien had Zetsche moeten weten dat het Takata schandaal, dat al jarenlang doorettert, nog lang niet is afgehandeld. Voor één beleidsdaad krijgt hij wel de duimen van de aandeelhouders omhoog: de Duitse autofabrikanten gaan beboet worden wegens illegale onderlinge afspraken, maar omdat Daimler deze deal heeft verklikt, ontspringt dit bedrijf wel de dans. BMW is daarentegen wel genoodzaakt om hiervoor een voorziening te treffen.

 

De nieuwste diesels zijn wél schoon

De Mercedes-Benz C 220d is de eerste dieselauto die een feilloze score heeft gehaald bij de Clean Air Index, een Europese uitstoot test. Daardoor is de oliegestookte C klasse in principe net zo groen als een compleet elektrische auto zoals de Tesla Model 3, de BMW i3 en de Nissan Leaf.

Laat er geen twijfel over bestaan: de laatste decennia zijn er kanker veroorzakende diesels door onze strot geramd, met de sjoemeldiesel affaire als absoluut dieptepunt. De smerige motoren van toen worden nu gelukkig langzaam maar zeker verleden tijd, want autofabrikanten hangen vandaag de dag gigantische reinigingsfabrieken aan hun moderne diesels om de uitstoot nihil te laten zijn.

Het meest recente bewijs is de Mercedes-Benz C klasse met 2,0 liter dieselmotor. Die werd onderworpen aan de Clean Air Index, een Europese uitstoot test waar wordt gekeken naar schadelijke gassen, en kwam naar buiten met een puik rapport. Want de Duitser kreeg een 10 (op een schaal van 10); de eerste keer voor een oliegestookte personenwagen. Wat dat in mensentaal wil zeggen? Dat die verdomde NOx waar mensen het loodje door leggen eigenlijk niet meer voorkomen in de uitlaatgassen van de dieselmotor van Mercedes-Benz.

De autobranche doet er alles aan om moderne dieselmotoren zo groen te maken als elektrische exemplaren en, belangrijker nog, heeft daar ook de knowhow voor. Kennis die eigenlijk al jaren in het schap ligt bij de ingenieurs, maar waarvan de opperbazen zeiden dat die niet mocht worden geïmplementeerd uit vrees voor hogere kosten, die de auto’s vervolgens duurder zouden maken, met als risico verlies aan verkoop. Een beslissing waar de hele sector inmiddels de rekening voor gepresenteerd krijgt. Want door de groene technologie tegen te houden, verkeren fabrikanten van traditionele auto’s nu in een crisis.

Reageren is niet mogelijk.