Nieuwstelex

0

+++ De verbreding van de ringweg ( A27 ) rond Utrecht mag voorlopig niet doorgaan, zo beslist de Raad van State. Eerder gaf de minister van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu toestemming voor verdubbeling van het aantal rijstroken. Het verbreden van de ring van Utrecht moest zorgen voor een betere doorstroming op de A27 en A12, plus voor minder files. Tegen het besluit werden 32 beroepschriften ingediend, onder meer door omwonenden en milieustichtingen. Er werd bezwaar gemaakt tegen de gevolgen van stikstofneerslag op natuurgebieden in de omgeving en tegen het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Op basis van het PAS konden overheden toestemming geven voor activiteiten waarbij stikstof werd uitgestoten, zoals de aanleg van een weg. In mei oordeelde de Raad van State dat het PAS onvoldoende effectief is. Door deze uitspraak moesten honderden projecten van de Rijksoverheid opnieuw bekeken worden. De Raad van State verklaart de beroepen van de bezwaarmakers gegrond en vernietigt het besluit van de minister. De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet opnieuw naar de plannen kijken. Het oorspronkelijke idee was om de snelweg bij Amelisweerd te verbreden tot 2 keer 7 rijstroken. Voor deze verbreding moesten duizenden bomen worden gekapt. +++

+++ Andy Palmer, de topman van ASTON MARTIN , windt er geen doekjes om: de strategie van de Brexit is “lachwekkend”, het hele elektrische verhaal “belachelijk” en de 100 procent zelfrijdende auto “absurd”. De deelnemers van het Driving the Future evenement in Londen kregen forse kritiek van Palmer. De hofleverancier van James Bond veegt de experts op het gebied van toekomstige mobiliteit, maar meer nog Britse politici, de mantel uit. Palmer klaagt vooral over de permanente verandering van de agenda voor het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie en de bijbehorende Brexit onderhandelingen. Hij kondigde aan dat Aston Martin er van uit gaat dat er geen deal komt (een vechtscheiding dus), al zou de topman net als leiders van andere bedrijven die in Groot-Brittannië gevestigd zijn een ordelijk verloop van de exit inclusief een vrijhandelsakkoord verkiezen. Palmer geeft de voorkeur aan een vast traject in plaats van meerdere beslismomenten. Daardoor zou hij beter weten waar hij aan toe is. Bovendien heeft de Europese Unie, door zich te richten op een consensus, de onderhandelingen beter gevoerd dan zijn eigen land, waarvan de onderhandelingstactiek volgens hem “lachwekkend” is. Palmer heeft ook serieuze bedenkingen bij de evolutie van de auto. Hij neemt de politieke wereld op de korrel die personenwagens met een verbrandingsmotor uiterlijk 2050 wil verbieden (sommige landen willen hier al in 2030 of 2040 toe overgaan). “Wij kunnen politici moeilijk serieus nemen als zij 30 jaar te vroeg spreken”. Hij beargumenteert dat het politieke wereldje “zich zorgen maakt om aan de macht te komen en relatief kort aan de macht blijft, waardoor ze weten dat zij geen verantwoording zullen moeten afleggen op de langere termijn”. Vanuit zijn standpunt is de elektrische auto een oplossing, maar niet dé oplossing. Palmer is geïrriteerd wanneer dit als enige technologische mogelijkheid wordt gezien om de schadelijke uitstoot door de transportsector te beperken. “De waarheid is dat niemand op dit moment weet wat de juiste technologie wordt in de komende 20 à 30 jaar”. Ook een andere technologische evolutie lijkt hem niet te overtuigen: de zelf rijdende auto. Volgens hem zal ‘Level 5’ “nooit van mijn leven” realiteit worden (Palmer is zelf net 56 jaar geworden, red.). “Absurd”, vindt hij, zeker in gebieden die het zonder wegmarkeringen moeten doen. “Tenzij men zich in een geografisch beperkt gebied bevindt, zal men nooit de volledige autonome auto krijgen zoals veel fabrikanten en toekomst voorspellers hem beschrijven”. Rij hulpsystemen zullen breder toegepast gaan worden, maar op de middellange termijn blijft de auto volgens Palmer op ‘Level 3’ (waarbij de auto voor bepaalde taken de controle kan overnemen, maar niet zonder de bestuurder kan wanneer gezond verstand nodig is) steken. +++

+++ Miljoenen versleten BANDEN worden door boeren gebruikt, vooral om afdekzeilen mee vast te zetten. In Frankrijk worden ze nu allemaal verzameld om de magen van de koeien te beschermen. Dat zit namelijk zo: In de jaren zeventig raadde de overheid aan om oude banden te laten hergebruiken door de landbouwsector. Maar hierdoor kregen de runderen echter ongewild rubberdeeltjes en ijzerdraad van deze zeer versleten banden naar binnen als zij aan het grazen waren op de weilanden. Dat leidde tot blessures en schade aan de maag van de dieren. Bovendien is het een probleem voor de volksgezondheid. Naar schatting liggen er enkele miljoenen banden opgeslagen bij boerderijen. Om de ‘runder ziekte’ te bestrijden, heeft de Franse staat aan de bandensector gevraagd om alle banden te verzamelen. Deze operatie heeft als doel om 15.000 ton of 2,4 miljoen banden per jaar op te halen en te recycleren. Michelin heeft toegezegd om dat op eigen kosten te doen. Zo kunnen de Franse koeien rustig gras eten zonder rubber of ijzerdraad.

+++ In België is de tweedehands waarde van de BMW i8 in korte tijd fors gekelderd. De in 2013 gepresenteerde stekker hybride sportwagen kost bij onze zuiderburen even veel als een goed aangeklede Porsche 911. Een fiks bedrag, vooral omdat deze concurrent zijn waarde veel beter lijkt te behouden. Hoewel de 911 de uitzondering op de regel zou kunnen zijn dat sportwagens te kampen hebben met een forse afschrijving, is er met de i8 toch wat bijzonders aan de hand. Die werd in België met gunstige leasingtarieven de markt in gedrukt. Ondernemers, die met stekker hybride modellen konden profiteren van een voordelige fiscale afhandeling, namen ze gretig af, maar op de occasionmarkt is er slechts weinig animo voor een gebruikte i8. De tweedehands autokoper heeft blijkbaar liever een volbloed sportwagen. Of een bolide met een grotere bagageruimte. Voor Nederlanders die van plan zijn om hun eerstvolgende occasion (weer) uit België te halen, is dit echter goed nieuws, want de kans is groot dat zij voor een relatief beperkt budget een i8 met levenservaring kunnen aanschaffen. +++

+++ De herkeuring procedure voor een nieuw rijbewijs gaat straks sneller. Dat komt doordat er bij het CBR meer medische experts aan de slag gaan. Sommige mensen zitten er al maanden op te wachten: verlenging van hun rijbewijs na een herkeuring. Het CBR heeft het zo druk, dat het vaak niet lukt om de gezondheidsverklaringen op tijd te beoordelen. Het CBR gaat nu meer experts aantrekken om de trage procedure te versnellen. Het CBR noemt deze mensen “medisch adviseurs”. Zij kunnen beslissen of burgers medisch gezien nog geschikt zijn te rijden. Op aandringen van verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen zegt het CBR ervoor te zorgen dat op korte termijn het aantal experts kan worden uitgebreid, dat er efficiënter zal worden gewerkt en dat ook op de lange termijn alles in orde is. De problemen die burgers ondervinden bij het CBR komen vooral doordat het niet lukt de gezondheid verklaringen op tijd te beoordelen. Van Nieuwenhuizen kondigt aan alles scherp in de gaten te houden en erop toe te zien dat de voorgestelde maatregelen door het CBR worden uitgevoerd. Eerder riep ze de instelling al op orde op zaken te stellen. Het CBR krijgt steeds meer schadeclaims van ouderen die al maanden zitten te wachten omdat hun rijbewijs niet wordt verlengd. Ondertussen maken de wachtenden extra kosten voor hun vervoer. +++

+++ CHINA gaat ook de aankoop van hybride auto’s stimuleren. Dat is goed nieuws voor fabrikanten als Honda en Toyota. China staat voor grote uitdagingen in haar megasteden, zowel op het gebied van mobiliteit als qua CO2 en partikel uitstoot. Het beleid was er aanvankelijk op gericht om alleen volledig elektrische voertuigen te stimuleren. Veel autofabrikanten hebben hier dan ook miljarden in geïnvesteerd. Maar in een pragmatische bui heeft China nu besloten om niet alleen dit type voertuig te bevoordelen, maar ook hybride modellen. Bij het Aziatische land is het muntje gevallen dat een groot wagenpark aan hybride voertuigen beter is om de luchtkwaliteit te verbeteren dan slechts een handvol volledig elektrische auto’s, die vaak te duur zijn voor de gemiddelde burger. De beleidswijziging is goed nieuws voor Honda en Toyota, die met hun bestaande modellen gemakkelijk aan de nieuwe Chinese milieueisen kunnen voldoen. De 2 Japanse fabrikanten, en vooral Toyota, zijn namelijk meesters op het gebied van hybride voertuigen en hebben een flinke voorsprong op de concurrentie. China is één van de strengste landen geworden op het gebied van de milieuregelgeving voor auto’s. Dat is het gevolg van recordhoeveelheden luchtvervuiling in veel grote steden. Eerst ging alle aandacht dus uit naar volledig elektrische modellen, maar de politieke ommezwaai toont de realiteitszin aan bij de Chinese autoriteiten: je kan beter ook relatief milieuvriendelijke modellen omarmen die al op de markt zijn en die bovendien niet vereisen dat de autoconsument zijn bestedingsbedrag drastisch veranderd. +++

+++ CONTINENTAL zal op de IAA van Frankfurt in september, een nieuw 48 Volt systeem presenteren. Het prototype (op basis van de Ford Focus) met deze techniek is in staat om elektrisch te rijden tot een snelheid van 90 km/u, dus het is geen milde hybride. Bij het nieuwe 48 Volt systeem wordt gebruik gemaakt van een 41 pk sterke elektromotor. Die maakt een emissieloze topsnelheid van 90 km/u mogelijk. Voor veel autoritten is dit voldoende. De hybride module is watergekoeld en wordt tussen de verbrandingsmotor en de transmissie gemonteerd. Meer details volgen in september, op de IAA van Frankfurt. +++

+++ In 1979 werd de eerste DAKAR rally verreden. Het ging toen in de eerste plaats om het avontuur. Het evenement heette ook Paris – Dakar want dat was ook de route. Aanvankelijk ging de rally van start met slechts een beperkt aantal deelnemers en hoewel het niet de enige marathon competitie ter wereld was, bleek het mengelmoes van exotische Afrikaanse decors, avontuur en gevaar een gevoelige snaar te raken. Binnen de kortste keren kreeg het evenement wereldfaam. Fabrikanten van auto’s en motoren hadden snel in de smiezen dat winst hun imago en verkopen zou kunnen stimuleren. Dat de rally mensenlevens kostte, hoorde erbij. Inmiddels telt het evenement 28 fatale ongelukken. Vanwege veiligheid besognes van een andere aard verhuisde de Dakar rally in 2009 echter naar Zuid-Amerika. Het was voor de organisatie door de jaren heem steeds moeilijker geworden om zich een weg te banen door de groeiende onrust in Noord Afrika. Deelnemers werden ook wel eens beschoten. In 2008 moest de Dakar rally zelfs ter elfder ure afgelast worden. Dat was de druppel die de emmer deed overlopen en het evenement vertrok het jaar erop naar Argentinië. De rally trok daar een decennium lang veel toeschouwers. Maar in 2020 gaat het Dakar evenement van start in Saoedi-Arabië. Sterker nog: het lijkt erop dat de complete rally in dit land in het Midden Oosten verreden gaat worden. Aan woestijn hebben ze daar in elk geval geen gebrek. De organisatie kondigt tegelijk ook enkele wijzigingen aan het reglement aan. Zo zullen deelnemende auto’s tijdens lange ritten een verplichte pauze van een kwartier moeten nemen. Voor motoren was dat al langer het geval. De regels voor voertuigen in de productieklasse worden versoepeld om de prestatiekloof met de prototypes kleiner te maken. En o ja, brandstof zal in 2020 gratis zijn. Het is tenslotte Saoedi-Arabië. +++

+++ De DIGITALE RADIO is niet meer weg te denken uit de auto, maar die blijkt moderne nadelen met zich mee te brengen, zo ontdekten bewoners van het Belgische Maaseik. Na het plaatsen van een DAB+ digitale radio antenne is daar namelijk iets geks aan de hand met veel auto(sleutels) en garagedeuren. Volgens het BIPT, de Belgische telecom toezichthouder, is er een aanzienlijk probleem. Bewoners klagen dat hun elektrische garagedeuren niet meer open gaan en dat auto’s zelfs niet meer willen starten. De problemen hebben alles te maken met het digitale radiosignaal dat de mast uitzendt. De antenne opereert op een frequentie van 216,9 MHz, terwijl de meeste elektronische autosleutels en garagedeuren op 434 MHz draaien. Een techneut en/of rekenwonder zal het probleem misschien al kunnen identificeren; 434 MHz is (afgerond) precies 2 keer zoveel als de frequentie van de zendmast. Dit zorgt ervoor dat ontvangers van elektronische garagedeuren het radiosignaal, dat erg op het eigen signaal lijkt, ook als input beschouwen. Hierdoor wordt de werking van de elektronica verstoord. De woordvoerder van de telecom toezichthouder, David Erzeel, zegt dat het probleem dus niet aan de DAB+ antenne ligt, maar aan de goedkope technologie: “Soms zijn die toestellen te weinig gefilterd, waardoor ze andere signalen, die qua frequentie lijken op de signalen die ze zouden moeten binnenkrijgen, ook gaan oppikken. Daardoor geraakt de werking van zo’n toestel verstoord”. Het probleem is te verhelpen door handmatig een andere frequentie in te stellen of door een frequentiefilter te gebruiken. +++

+++ DODGE gaat haar toekomstige ‘muscle cars’ voorzien van volledig elektrische of hybride aandrijftechniek. Tim Kuniskis, het hoofd van de personenwagen divisie bij moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles, is er van overtuigd dat dergelijke technologie een sportief rij gedrag en indrukwekkende acceleratietijden niet in de weg hoeft te staan. Toch zal Dodge niet snel overgaan tot elektrificatie van haar ‘muscle cars’. Reden is dat de betreffende techniek vooralsnog te prijzig is. Dodge vindt het belangrijker dat haar modellen betaalbaar blijven; een hoger prestatieniveau is van secundair belang. Anders gezegd: de groene toekomst komt er ook voor Dodge, maar Kuniskis weet alleen nog niet wanneer. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES gaat de elektrische Fiat 500 in meerdere modelvarianten aanbieden. Gepland zijn een 3-deurs, een Giardiniera en een Cabriolet. Om zich te onderscheiden van de versies met een verbrandingsmotor, overweegt Fiat een speciale typeaanduiding. De bestaande, gewone, 500 komt binnenkort overigens ook in een hybride uitvoering op de markt. De Italianen werken daarnaast aan een tweede elektrisch model. Die zal worden gebaseerd op het Centoventi studiemodel en is bestemd voor het B segment (een klasse boven de 500). Beide modellen zullen in de Mirafiori fabriek gebouwd gaan worden. Er is ook sprake van een derde elektrisch model, maar daarvan zijn nog geen details bekend. Het modellenoffensief van Fiat komt geen moment te vroeg, want in eigen land is het marktaandeel lager dan ooit (24,8 % in de eerste jaarhelft). De positie op de Europese markt is al even bleekjes. De 3 genoemde elektrische modellen kunnen enige soelaas bieden, maar voor een renaissance van het marktaandeel van Fiat is meer nodig, bijvoorbeeld een fusie met Renault. Dat de grote roerganger John Elkann wegliep van de onderhandelingstafel was misschien wel stoer, maar niet perse wijs. Zonder een vergaand partnerschap met een andere autoproducent, waarmee de ontwikkelingskosten gedeeld kunnen worden, zal Fiat nooit een comeback kunnen maken. Het automerk is vanwege haar technologische achterstand op een doodlopend spoor beland. Een andere partner dan Renault lijkt niet in beeld te zijn. +++

+++ Al sinds 2014 waarschuwt de Europese Commissie voor het gevaar van remstof voor onze gezondheid. Nu trekt ook de Britse regering ten strijde, want volgens een nieuw onderzoek ontstaat bijna de helft van alle FIJN STOF in Europa door auto remmen en banden. Het wordt zonder twijfel het nieuwe hot topic voor de komende decennia. Want hoewel elektrische auto’s compleet CO2-neutraal zijn, produceren zij nog steeds fijn stof via hun banden en remmen. Dat is uiteraard niet anders bij modellen met een traditionele verbrandingsmotor. Volgens het genoemde onderzoek, een studie van het Britse overheidsorgaan Air Quality Expert Group, vinden de microplastics uit het fijn stof ook hun weg naar rivieren en zeeën. De minister voor milieuzaken, Thérèse Coffey en haar collega voor Transport, Michael Ellis willen dan ook nieuwe normen introduceren voor fabrikanten van banden, remmen en auto’s. Daarmee is het Verenigd Koninkrijk overigens niet uniek. Ook in de hoofdstad van Frankrijk, Parijs, worden er tests uitgevoerd met partikel filters voor remmen. Volkswagen liet begin dit jaar al weten bezig te zijn met tests voor filtersystemen op remmen. +++

+++ FORD slaat meerdere vliegen in één klap: zij overweegt om voor de Mondeo (die in Europa vooral als liftback of als Wagon wordt verkocht) en de S-Max plus Galaxy één opvolger te ontwikkelen: een cross-over. Het model moet in 2021 op de markt komen en zal worden gebaseerd op een opgerekte versie van het platform van de Focus. +++

+++ Met de auto op vakantie naar FRANKRIJK ? Pas op het strafpuntensysteem! In 2017 reden 104 Nederlanders in Frankrijk minimaal 50 kilometer te hard. Dit blijkt uit cijfers die zijn opgevraagd bij het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken. In Frankrijk betekent dit dat deze Nederlanders 6 strafpunten krijgen, waarmee zij veroordeeld kunnen worden tot een rij ontzegging van 3 jaar. +++

+++ Auto-ingenieurs, verenigd in Fisita, pleiten voor een GROENE AUTO . Modellen met een verbrandingsmotor zouden zo snel mogelijk van het toneel moeten verdwijnen. Volgens Paul Mascarenas, die lang voor Ford werkte, is er 10 tot 15 jaar nodig om het wagenpark volledig elektrisch te maken. Maar daarvoor dient het aanbod wel te worden verdubbeld. Daarnaast moeten meerdere hindernissen opgelost worden, zoals de laadinfrastructuur of de grondstoffen levering. “Vandaag weet men nog niet hoe deze beperkingen verholpen zullen worden”. Hij spreekt dan ook van “een grote uitdaging”. Hij denkt dat de transitie naar elektrisch rijden meer zal afhangen van de burgers en consumenten dan van eventuele politieke beslissingen. Toch lijkt de Europese politiek het zachtjes aan eens te worden over een drastische beperking van auto’s met een verbrandingsmotor. In 2040 moet het over en uit zijn met de verkoop daarvan. Maar zal dat volstaan? +++

+++ JAGUAR LAND ROVER krijgt van de Britse overheid een miljoenenlening. Van dit geld gaat de fabriek in Castle Bromwich omgevormd worden tot een fabriek voor elektrische auto’s. De lening is 500 miljoen pond (ongeveer €555 miljoen) groot. De eerste elektrische auto die in Castle Bromwich gebouwd gaat worden is de 9de generatie Jaguar XJ. Die zal niet meer met een verbrandingsmotor worden geleverd. Jaguar Land Rover maakte in juni bekend samen met BMW te zullen werken aan een nieuwe generatie elektromotoren. Voor de Britse autoproducent komt de lening als geroepen. Jaguar Land Rover heeft zwaar lijden onder de naderende Brexit, de groeivertraging in China en de afnemende vraag naar dieselauto’s. De toezegging van een overheidslening beschermt de banen van duizenden werknemers en zorgt voor een impuls van de Britse auto-industrie. Jaguar is momenteel redelijk goed bezig met de I-Pace, maar de productie van dit model is uitbesteed aan Magna Steyr in Oostenrijk. Dat gebeurde op een moment toen de bomen nog tot de hemel leken te groeien. Tegenwoordig kampt Jaguar Land Rover met onderbenutte fabrieken en is dus elk nieuwe model welkom, met name als die elektrisch en dus toekomstbestendig is. +++

+++ LAMBORGINI zal in augustus in Pebble Beach mogelijk een nieuwe supersportwagen presenteren, zo melden meerdere bronnen. Het gaat om een model die in een zeer beperkte oplage gebouwd zal worden. De auto zou Unico gaan heten (een verwijzing naar het unieke karakter van de auto) en rechtstreeks afgeleid zijn van het schitterende concept Terzo Millennio. Onder de motorkap ligt een atmosferische V12 die wordt bijgestaan door hybride techniek. Het model is ook de voorbode van de opvolger van de Aventador, die intussen op leeftijd begint te komen en eveneens een assisterende elektromotor krijgt. +++

+++ De Britse regering broedt op een wet die het VERPLICHT maakt om nieuwe huizen van een laadpunt voor elektrische voertuigen te voorzien. Dat draagt bij aan het behalen van haar “netto zero emissie streven” voor 2050. Met de wet manoeuvreert het Verenigd Koninkrijk zich in ‘Pole Position’ als het gaat om het verminderen van emissies, aangezien nog geen enkel ander Europees land die voorwaarde stelt. In 2018 zou bijna 33 % van de CO2-uitstoot in het Verenigd Koninkrijk veroorzaakt zijn door transport, waardoor het een speerpunt is geworden in de strijd om het land groener te maken. Volgens het Department of Transport komt er voor de installatie van een laadpaal omgerekend €976 per parkeerplaats bovenop de bouwkosten van een nieuwe woning. De verplichting van een laadpunt komt er ook als stimulans, want vorig jaar was slechts 2,7 % van alle verkochte auto’s in Groot-Brittannië een elektrische exemplaar. De wet heeft vooralsnog de status van een voorstel. Er volgt nu een fase van 12 weken consultatietijd. +++

+++ VOLKSWAGEN geeft geen vervolg aan de in 2014 geïntroduceerde Golf Sportsvan. Ooit werd deze opvolger van de Plus versie een enorm toekomstpotentieel toegedicht, waarbij men er in Wolfsburg rekening mee hield dan de verkopen die van de hatchback wel eens zouden kunnen overtreffen. Het heeft niet zo mogen zijn, vermoedelijk vanwege het MPV oftewel senioren stigma wat aan het model kleeft. In 2020 valt het doek voor de Golf Sportsvan. Volkswagen gaat niet alleen vanwege tegenvallende verkoopcijfers tot deze maatregel over, maar ook omdat zij haar gamma wil versimpelen. Het bespaarde geld zal worden aangewend voor de elektrificatie van de modellen van het merk. De klant zal er niet rouwig over zijn, want die koopt vandaag de dag liever een SUV, bijvoorbeeld de T-Cross. Die ziet er trouwens bijna net zo truttig uit. De volgende generatie Golf zal in december in de showrooms arriveren, maar de Sportsvan uitvoering zal daar dan dus niet bij zijn, zo bevestigt de verkoopdirecteur van Volkswagen, Jürgen Stackmann. In Wolfsburg wordt overigens wel gewerkt aan een opvolger voor de Touran. Die krijgt een frisse naam, een jeugdiger design (hoogstwaarschijnlijk een cross-over looks) en de techniek van de Golf. +++

Reageren is niet mogelijk.