+++ AUDI heeft geschiedenis geschreven met haar 5 cilinder motor. De legendarische Quattro was hiermee uitgerust, maar ook tal van andere modellen van het merk, waaronder de iconische RS2 Avant. Geholpen door een turbo kon de 5 cilinder zich meten met grotere motoren van de concurrentie. Vandaag de dag is de briljante motor te vinden in de RS3. Deze hete compacte middenklasser beschikt daarmee over een ‘unique selling point’ want de meeste concurrenten hebben enkel een 4 cilinder tot hun beschikking om dwars onder de kap te monteren. Daarmee is de Audi krachtbron met zijn kenmerkende roffel een verademing. Er gingen geruchten dat de dagen van de motor geteld zijn omdat hij niet zou kunnen voldoen aan de toekomstige Euro7 emissie-eisen, maar niets is minder waar. Oliver Hoffmann, de grote man van Audi Sport, laat weten dat de 2,5 liter grote 5 cilinder ook voor de volgende generatie snelle en compacte modellen van het merk gebruikt gaat worden. Het gaat hierbij niet alleen om de nieuwe RS3 (Sportback en Limousine), maar ook om toekomstige RS Q3 en RS Q3 Sportback. Om te zorgen dat de motor voldoet aan de genoemde emissie-eisen zal er gebruik gemaakt gaan worden van milde hybride techniek en cilinderuitschakeling. +++
+++ BMW breidt haar accuproductie in de Verenigde Staten fors uit. De betreffende batterijen zijn bestemd voor de stekker hybride modellen van het merk. Anders dan Volkswagen heeft BMW een heilig vertrouwen in dergelijke aandrijftechniek. BMW bouwt al sinds 2015 accu’s in haar fabriek in Spartanburg. Daar rollen ook de grotere SUV modellen (vanaf de X3) van de band. Omdat de Verenigde Staten een belangrijke afzetmarkt is voor deze auto’s van BMW, kan met de Amerikaanse fabriek aanzienlijk bespaard worden op de logistieke kosten. BMW levert de X5 reeds in stekker hybride uitvoering (de xDrive45e versie) en vanaf december komt daar de X3 xDrive30e bij. Dit heeft als logische consequentie dat ook de accuproductie capaciteit moet worden uitgebreid. Volgens BMW is er sprake van een verdubbeling van de output. De X3 zal overigens ook leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering, maar die zogeheten iX3 zal worden gebouwd in China. +++
+++ Dat er vaak lange levertijden zijn voor elektrische auto’s, ligt vaak niet zozeer aan de fabrikanten zelf, maar aan de toeleveranciers, die de benodigde accu’s niet in voldoende grote aantallen beschikbaar kunnen stellen. Toyota is nu nog amper actief met elektrische auto’s, maar is zich wel bewust van dit probleem. Omdat er bij dit merk diverse volledig emissievrije modellen in de pijplijn zitten, wil de fabrikant nu alvast voldoende productiecapaciteit creëren. Daarom heeft Toyota een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Chinese CATL (Contemporary Amperex Technology Limited). Dat zou een stabiele aanvoer van accupakketten moeten garanderen. Over de exacte productiecapaciteit worden geen uitspraken gedaan. Wel is duidelijk dat de beide partijen ook werken aan innovaties op het gebied van accutechniek en recycling. +++
+++ Sinds vorige week is de Chevrolet CORVETTE voorpaginanieuws in autoland. De nieuwe generatie met middenmotor maakt de tongen los. Moederconcern General Motors zou van deze media-aandacht willen profiteren door onder het Corvette label ook andere modellen te lanceren. Daarmee wordt het merk opgewaardeerd tot (sub)merk. Nieuw is dat overigens niet, want PSA deed min of meer hetzelfde met (de) DS. Ook Cupra en Genesis horen in dit rijtje thuis. In de Amerikaanse wandelgangen valt te vernemen dat er zowel een sportsedan als een SUV op de tekentafel staan. Of de geruchten nu kloppen of niet, de gedachte aan een sportieve lijn Corvette modellen is niet heel gek. Renault zou namelijk onder Alpine label ook een SUV op de markt willen brengen. En eerder adviseerde autogoeroe Bob Lutz al om van Corvette een apart merk te maken. Twee zielen, één gedachte … +++
+++ Duitse onderzoekers hebben een revolutionaire ELEKTROMOTOR ontwikkeld: een exemplaar dat kleiner, lichter en efficiënter is. Op zich is het rendement van een elektromotor al behoorlijk hoog: 90 % versus amper 40 % voor een verbrandingsmotor. Dat de huidige exemplaren niet de 100 % halen, komt doordat er energie verloren gaat als gevolg van het zogeheten Joule effect. Dat is de warmte die vrijkomt wanneer er stroom door de draden gaat. En precies dat hebben onderzoekers van het Fraunhoferinstituur en van het Karlsruhe Institute of Technology in Duitsland weten te reduceren door de koperdraden een rechthoekige vorm te geven. Daardoor kunnen ze strakker worden vastgezet met alle voordelen van dien. Ook is er geen koelende behuizing voor de draden. Het design van de motor werd ook onder de loep genomen met als doel om de warmte gemakkelijker te laten afvoeren, zodat er minder energie in koeling gestoken hoeft te worden. Het betekent dat de behuizing van de motor niet langer van aluminium vervaardigd hoeft te worden, maar dat plastic volstaat. Dat bespaart gewicht en zou de thermische traagheid verminderen en een hogere vermogensdichtheid bieden. Een extra voordeel zijn lagere productiekosten. +++
+++ De Europese Unie is bereid om HEFFINGEN op Amerikaanse auto’s te schrappen. Dat laat de Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier, weten. Met het voortstel om de invoerheffingen op Amerikaanse auto’s te schrappen, wil hij het voortslepende handelsconflict met Washington oplossen. “Daarmee zouden wij ook de beschuldiging uit de wereld helpen dat Amerikaanse importbelasting op personenwagens lager is dan de Europese”, aldus Altmaier. De Amerikaanse president Donald Trump heeft al meer dan eens uitgehaald naar de in zijn ogen oneerlijke handelsrelaties met de Europese Unie. Tot nu toe hanteren de Verenigde Staten een invoerbelasting van 2,5 % op auto’s uit de EU. Andersom is er sprake van een heffing van 10 %, maar daar staat tegenover dat de Amerikanen bij pick-ups een taks van 25 % hanteren. Na een gesprek met de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Robert Lighthizer verklaarde Altmaier dat een oplossing voor het geschil tegen het einde van het jaar tot de mogelijkheden behoort. +++
+++ HONDA komt met een platform dat speciaal is ontwikkeld voor auto’s met elektrische aandrijving. Het gaat om een schaalbaar onderstel dat voor alle voertuigtypes kan worden gebruikt; van sedan tot cross-over. De eerste modellen op basis van dit nieuwe platform moeten vanaf 2025 wereldwijd op de markt komen. “Deze nieuwe architectuur is ontworpen voor een soepel rijgedrag en een zeer efficiënte ruimtebenutting. Wij denken op deze manier aan de behoeftes te kunnen voldoen van klanten die houden van onze modellen uit het C en D segment”, aldus Ayumu Matsuo, die bij Honda verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van krachtbronnen. Er wordt gezorgd voor een 50:50 gewichtsverdeling, in de standaard configuratie is er achterwielaandrijving en het accupakket wordt precies in het midden van het platform geplaatst. Dat belooft veel goeds voor het rijgedrag van toekomstige Honda modellen. +++
+++ HYUNDAI werkt aan een vierwielaangedreven variant van de i30 N. Die zal worden gebaseerd op de 275 pk en 353 Nm sterke versie van de hete Koreaan met 2.0 T-GDI motor. Om het meergewicht van de vierwielaandrijving te compenseren, krijgt de nieuwe variant een uit koolstofvezel vervaardigde motorkap, lichtgewicht stoelen en extra lichte velgen. Ook zou er sprake zijn van aërodynamische verbeteringen. De onthulling wordt niet voor het laatste kwartaal van dit jaar verwacht. +++
+++ JAGUAR wil haar gamma aan SUV modellen uitbreiden. Het verkoopsucces van de E-Pace en de F-Pace smaakt namelijk naar meer. Van het laatste SUV model werden afgelopen jaar 23.520 exemplaren in Europa verkocht en nog eens 14.752 eenheden in de Verenigde Staten. Dat zet zoden aan de dijk bij Jaguar. Het SUV gamma zal worden uitgebreid met een kleiner model en een groter type. De laatste gaat waarschijnlijk J-Pace heten. Jaguar noemt de BMW X7 en Mercedes GLS als concurrenten, maar denkt niet dat er intern kannibalisatie van de Range Rover zal plaatsvinden. Dat zou kunnen kloppen aangezien de F-Pace bestaansrecht heeft naast de Velar. De grote SUV gaat gebouwd worden op het nieuwe MLA platform. Dit onderstel zal ook als basis dienen voor de nieuwe Range Rover. De MLA architectuur is geschikt voor zowel conventionele motoren als geëlektrificeerde aandrijflijnen. Jaguar werkt ook aan een opvolger voor de F-Type, een nieuwe editie van de XE (die ook de XF moet gaan aflossen) en een volledig elektrische vervanger voor de XJ. De kleine SUV van Jaguar krijgt ook een zustermodel van Land Rover. Beiden willen het leven van de Audi Q2 en Mini Countryman zuur gaan maken. +++
+++ Eigenaren van koopappartementen kunnen voortaan makkelijker samen een financiering krijgen om LAADPUNTEN voor elektrische auto’s te plaatsen in bijvoorbeeld de gezamenlijke parkeerkelder. Zij kunnen daarvoor per direct aankloppen bij het Nationaal Energie Bespaarfonds. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). Zij wil zo een drempel voor elektrisch rijden wegnemen. Verenigingen van eigenaren (VvE’s) met minstens 10 leden kunnen bij het fonds nu al relatief voordelig geld lenen voor energiebesparende maatregelen. Ook laadpalen gaan onder die regeling vallen. Van Veldhoven vindt het goed nieuws dat die mogelijkheid er komt. “Ik wil dat elektrisch rijden steeds aantrekkelijker en beter betaalbaar wordt voor elke automobilist. Het laden van je auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon”. Haar ministerie heeft eenmalig een bedrag van €2 miljoen beschikbaar gesteld. Dat geld komt uit een bestaand potje dat bestemd is voor klimaatbeleid. Daarnaast wordt gewerkt aan eenvoudigere regels rond het plaatsen van laadpalen door VvE’s. Het Nationaal Energie Bespaarfonds stimuleert particuliere woningeigenaren om te verduurzamen. Daarvoor is in totaal €600 miljoen beschikbaar. Het fonds is gefinancierd door de Rijksoverheid, Rabobank, ASN bank en de Council of Europe Development Bank (CEB). +++
+++ MERCEDES-AMG heeft de SL 63 uit haar gamma gehaald. De 630 pk en 1.000 Nm sterke ’65’ versie met 12 cilinder motor verdween begin dit jaar al uit de prijslijst. Nu valt dus ook het doek voor de SL 63 met 585 pk en 900 Nm sterke 5,5 liter V8 onder de kap. De sportwagen kan nog wel besteld worden als Mercedes-Benz SL 400 en SL 500. De eerste is voorzien van een 3,0 liter V6 die 367 pk en 500 Nm levert. Wie liever 2 cilinders extra heeft, kan opteren voor de 455 pk en 700 Nm sterke SL 500 met 4,7 liter grote V8 motor. De SL werd in 2012 gepresenteerd en onderging in 2016 een ingrijpende facelift. Het wordt dus zachtjesaan hoogtijd voor een opvolger. Die zit in de pijplijn, maar de ontwikkeling daarvan is uitbesteed aan de AMG divisie. Die heeft tegelijkertijd een nieuwe editie van de 2-deurs GT op de tekentafel staan. Het idee is dat hiermee geld kan worden bespaard zodat er voor de SL een interessante businesscase blijft ondanks lagere verkopen. +++
+++ Voor het eerst in jaren is het aantal geïmporteerde OCCASIONS gedaald. In het eerste semester van 2019 staken 106.590 exemplaren de grens over, hetgeen er 14.644 minder waren dan in dezelfde periode vorig jaar. De top5 importauto’s biedt geen verrassingen. Op 1 staat de Volkswagen Polo (5.386 exemplaren), gevolgd door de Volkswagen Golf (4.226), de Renault Captur (2.191), de Ford Fiesta (1.894) en de Nissan Qashqai (1.620). Uit de top 5 is de Opel Corsa verdwenen. Zijn plaats werd ingenomen door de Fiesta. De import van ‘lage’ modellen als de Renault Clio en Volkswagen Passat nam met bijna 40 procent af, maar hoge auto’s werden vaker onze kant op gehaald. Het gaat hierbij onder andere om de Peugeot 2008, de Opel Mokka X, de Mazda CX-5 en de Volvo XC90. Autobedrijven verkochten in de eerste helft van 2019 in totaal 609.413 gebruikte personenauto’s. Dat zijn 12.800 occasions meer (+2,1 %) dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de Volkswagen Polo, de Renault Captur, de Mini Hatch, de Nissan Qashqai en de Toyota Aygo gingen vaker over de toonbank. Modellen die minder in trek waren, zijn de Opel Astra, de Opel Zafira en de Peugeot 206. Hoewel de import van occasions in het eerste halfjaar dus is gedaald, nam de export juist toe. Er werden meer dan 150.000 gebruikte personenauto’s de grens over gestuurd. Dat is 19,6 % meer ten opzichte van vorig jaar. De belangrijkste exportbestemmingen zijn Polen, Libië, België en Oekraïne. De stijging heeft te maken met het feit dat voor veel leasewagens die nu na de contractbeëindiging op de markt komen, in Nederland onvoldoende belangstelling is. Het gaat daarbij onder andere om de Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 D6. +++
+++ Het Indiase TATA MOTORS heeft door de tegenvallende prestaties van dochter Jaguar Land Rover (JLR) wederom een fors kwartaalverlies in de boeken gezet. De Britse tak kampt al een tijdje met forse tegenwind door Brexit zorgen, de handelsoorlog en een teruglopende vraag naar dieselauto’s in Europa. Onder de streep kwam het verlies van Tata Motors uit op 37 miljard roepie; omgerekend zo’n €481 miljoen. Dat is flink meer dan de 19 miljard roepie die het bedrijf in dezelfde periode vorig jaar als verlies rapporteerde. De omzet van Tata Motors, dat in thuismarkt India tal van auto’s verkoopt die in Europa niet leverbaar zijn, ging daarnaast met bijna 8 % onderuit, tot een kleine 615 miljard roepie. Analisten hadden de zwaar tegenvallende cijfers niet zien aankomen. Zij gingen voor het afgelopen kwartaal in doorsnee uit van een verlies van ruim 20 miljard roepie. +++
+++ TOYOTA is druk bezig met het testen met een volledig nieuwe Yaris. De huidige generatie stamt uit 2011 en is dus hoognodig aan zijn pensioen toe. De nieuwe Yaris zal worden gebaseerd op het modulaire TNGA platform van Toyota, dat we al kennen van modellen als de C-HR, Corolla, Prius, RAV4 en Camry. Deze vierde generatie Yaris belooft daarbij een lekker rijdende auto te worden. Hij krijgt een iets lagere, maar vooral veel bredere carrosserie dan het huidige model. Dat zorgt voor een dynamischer voorkomen. De nieuwe Yaris wordt leverbaar in benzine en hybride vorm. Of er van de laatste net als bij de Corolla ook een Power variant komt, is nog niet bekend. +++
+++ Een noodkreet is het en niets minder. De hoogste ambtenaar van Rijkswaterstaat spreekt alle automobilisten van Nederland toe in de Telegraaf: “Laat onze WEG INSPECTEURS met rust! Niet schelden, niet spugen, en al helemaal niet aanvallen”. Weg inspecteurs van Rijkswaterstaat zijn het zat. De reden voor deze emotionele kreet zijn de kille cijfers van het eerste half jaar. Er waren 11 meldingen van fysiek geweld, 22 aanrijdingen en ruim 1600 bekeuringen voor rijden door een rood kruis. +++