Nieuwstelex

0

+++ De RS divisie van AUDI bestaat 25 jaar en dat heuglijke feit grijpt Audi Sport aan voor de introductie van flink wat gepeperde SUV modellen. De komende tijd kunnen wij niet alleen een RS Q8 verwachten, maar ook een RS Q3 Sportback. De kans is groot dat Audi daarbij kiest voor hybride aandrijflijnen. SUV modellen zijn sowieso al behoorlijk zwaar en dan maken de extra kilo’s als gevolg van het bijbehorende accupakket relatief niet zo veel uit. Overigens beschikt de recent geïntroduceerde SQ8 reeds over een vorm van elektrificatie, namelijk een 48 volt systeem. Die drijft ook de elektronische compressor aan. +++

+++ BENTLEY heeft geen plannen voor een extra SUV model naast de Bentayga. De Britse autobouwer concentreert zich liever op andere carrosserietypes. In de wandelgangen gingen er geruchten over een coupéachtige versie van de Bentayga en een uitvoering met een verlengde wielbasis. Maar die komen er dus niet. Opvallend, want het 100-jarige Britse merk leed vorig jaar nog verlies en dan is een extra goed lopende SUV altijd welkom zou je denken. De markt is voor dit soort auto’s namelijk nog lang niet verzadigd. Maar Adrian Hallmark, president en CEO van Bentley, laat weten dat de Bentayga meer dan genoeg is voor het merk. Hij concentreert zich liever op nieuwe aandrijfvarianten van dit SUV model. Een meer overtuigende stekkerhybride versie (met 8 in plaats van 6 cilinders) zou inderdaad welkom zijn. De Bentayga is momenteel goed voor bijna 50 % van de verkopen van Bentley. Het merk wil in 2025 een elektrische auto aan haar gamma toevoegen. Mogelijk wordt dat de tweede generatie Bentayga. Die krijgt dat zogeheten Solid State batterijen die een stuk efficiënter en krachtiger zijn dan de huidige lithium/ion exemplaren. Ondertussen is de huidige Bentayga hard op weg om uit te groeien tot de best verkopende Bentley aller tijden. +++

+++ BMW heeft de winst in het tweede kwartaal van dit jaar met een vijfde omlaag zien gaan als gevolg van hoge kosten voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ook werden de resultaten gedrukt door scherpe concurrentie, aanhoudende handelsspanningen en nadelige valuta-effecten. De operationele winst daalde van €2,7 miljard in het tweede kwartaal van vorig jaar tot €2,2 miljard. Dit is wel iets boven de verwachtingen van analisten. Over de eerste 6 maanden van het jaar bedroeg de winstdaling 48,8 % tot €2,79 miljard. De auto divisie deed het met een terugval van 69,5 % nog wat slechter. Hier kwam de winst uit op €1,16 miljard. In het afgelopen kwartaal bedroeg de totale daling op concernniveau 19,6 % en noteerde de autotak een 23,4 % lagere winst. BMW, dat ook eigenaar is van Mini en Rolls-Royce, herhaalde de eerdere verwachting dat de operationele winst dit jaar aanzienlijk lager uitpakt. Het concern verkocht in de eerste helft van het jaar 1.252.837 auto’s; hetgeen 0,8 % meer is dan een jaar eerder. Die groei is volledig toe te schrijven aan een aanhoudende vraag naar luxe personenwagens in Azië. In Europa en de Verenigde Staten daalde de autoverkoop licht. Het aantal is dus inclusief Mini en Rolls-Royce, waarbij die laatste er met sprongen op vooruitging. Met 2.534 exemplaren is er sprake van een groei van liefst 42,3 %; de stijging is uiteraard grotendeels te wijten is aan de komst van de Cullinan. Bij Mini daalden de verkopen in de eerste jaarhelft met 3,9 procent tot 174.344 stuks. Van het merk BMW gingen er 1.075.959 auto’s over de toonbank, hetgeen 1,6 % meer was dan vorig  jaar. Zoomen we in op het laatste kwartaal, dan zien we een groei van 1,5 %. Opnieuw is het Mini dat geconfronteerd werd met een verkoopdaling; ditmaal van 5,8 %, terwijl Rolls-Royce wederom enorm groeit en BMW met 2,7 % wist te plussen. Met name de X3, die ook in China wordt gebouwd, is momenteel niet aan te slepen. Aartsrivaal Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, moest onlangs om dezelfde reden zijn winstverwachting voor dit jaar verlagen. Naar verwachting brengt BMW in 2023, oftewel 2 jaar eerder dan gepland, 25 (deels)elektrische auto’s op de markt. Daarvan zou meer dan de helft volledig emissieloos moeten zijn. Het concern voorziet dat aan het eind van dit jaar er meer dan een half miljoen stekker hybride en volledige elektrische auto’s van het merk BMW rondrijden. In het tweede kwartaal waren de R&D kosten 5,9 % hoger dan vorig jaar, namelijk €1,4 miljard. Ook werd er 39 % meer geïnvesteerd in huisvesting en het moderniseren van fabrieken. Daarnaast zijn de productiekosten gestegen. Een akkefietje met de Europese Unie jaagt BMW eveneens op kosten. De autofabrikant uit München wordt er van beschuldigd dat zij samen met enkele Duitse collega’s afspraken heeft gemaakt over technieken om uitstoot terug te dringen, zodat er op dit vlak niet wordt geconcurreerd. Met het oog op de claim en bijbehorende juridische procedures heeft BMW hiervoor een bedrag van €1,4 miljard gereserveerd. Met het oog op deze kosten en om de tering naar de nering te zetten, zal er gesneden gaan worden in het modellen gamma. Diverse leuke, maar onvoldoende verkopende modellen gaan eruit. Het betreft de 2-deurs versies van de 8-serie (Coupé en Cabrio), de 2-serie Cabrio en de Z4. Op de middelste na allemaal kersverse modellen. Verbazingwekkend is het besluit echter niet. De Z4 wordt qua media aandacht volkomen overschaduwd door de technisch identieke Toyota Supra. De genoemde 8-serie varianten hebben een hoog ‘vlees noch vis’ gehalte: te zwaar om als sportwagen te kunnen doorgaan en te krap voor een Grand Tourer. BMW gaat van de volgende generatie 7-serie geen ‘korte’ versie meer aanbieden; de sedan wordt dan standaard geleverd als ‘L’. De 6-serie zal aan het einde van zijn levenscyclus ook bezoek ontvangen van Magere Hein. Het carrosserie concept van de X2 wordt veranderd: in plaats van een compacter alternatief voor de X1 zal de tweede generatie een echte coupéachtige SUV à la de X4 en X6 zijn. Dat is mogelijk omdat de onderkant van het gamma wordt uitgebreid met de Urban X. Dit hoge model vervangt medio 2021 de 2-serie Active Tourer. Gelukkig komen er ook nieuwe modellen bij. Zoals de X8. Dat wordt een “sportieve cross-over” die enkel als M of M Performance leverbaar wordt en standaard voorzien is van hybride aandrijving. Ook zijn er meer nieuwe elektrische auto’s gepland zoals de iX3, i4, een nieuwe i8, een i2 en de iNext. Die laatste zal in productievorm i6 (en i6S) gaan heten. +++

+++ De voorbereiding op een no-deal BREXIT heeft de Britse auto-industrie al €360 miljoen gekost. Volgens de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) wordt dat bedrag nog veel hoger, omdat nog niet alle fabrikanten maatregelen hebben getroffen. In de aanloop naar een mogelijke no-deal Brexit hebben fabrikanten extra voorraden aangelegd. Als het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie stapt zonder handelsovereenkomst, mogen goederen niet zomaar meer over de grens worden getransporteerd. De administratieve rompslomp wordt dan veel groter, onder meer omdat er importtarieven gaan gelden. Om de verwachte chaos in de havens te vermijden, hebben diverse fabrikanten tijdelijk alternatieve logistieke trajecten bedacht. De aanvoer van onderdelen mag immers niet stokken. Jaguar Land Rover heeft iedere dag ongeveer 25 miljoen onderdelen nodig, dus ook met een extra voorraad zal de productie van auto’s sterk gehinderd kunnen worden als een no-deal Brexit tot moeilijkheden leidt. Autofabrikanten voeren enorme druk uit op de Britse overheid om het niet tot een vechtscheiding met de Europese Unie te laten komen. BMW heeft gezegd de productie van Mini uit het Verenigd Koninkrijk weg te halen bij een no-deal Brexit. Ford, Nissan en Toyota dreigden eveneens al met vertrek. Honda heeft aangekondigd zijn fabriek in Swindon in 2021 te sluiten, al noemt het merk de aankomende Brexit niet als reden. Mike Hawes, directeur van de Britse belangenvereniging van autofabrikanten, noemt de Brexit “een regelrechte ramp”. Volgens hem wordt er een fortuin gestoken in noodmaatregelen. “Geld dat beter geïnvesteerd had kunnen worden in nieuwe technologieën”. In 2017 en 2018 werd er respectievelijk 647 en 374 miljoen pond geïnvesteerd in de Britse auto-industrie. In dit jaar tot nu toe slechts 90 miljoen pond. “Als het Verenigd Koninkrijk een overeenkomst sluit met de Europese Unie, dan is er een toekomst voor de Britse auto-industrie”, zegt Hawes. “Wij hebben vrijhandel nodig. Anders komt onze productie in gevaar en kunnen wij niet langer concurrerend zijn. Handelstarieven zijn dodelijk voor ons. Een no-deal Brexit is het slechtste wat er kan gebeuren”. In de eerste 6 maanden van dit jaar is de Britse autoproductie met 20,1 % gedaald. Dat komt onder meer door de tegenvallende situatie op de wereldwijde automarkt en het feit dat een aantal producenten in april hun fabrieken sloten als voorbereiding op de eerdere Brexit deadline. Tegen het einde van dit jaar zal de productie waarschijnlijk met 15 % gedaald zijn ten opzichte van 2018. +++

+++ DACIA komt met een nieuwe motorvariant voor de Duster. Het betreft de TCe 100 uitvoering met de 3 cilinder 1,0 liter turbomotor van de jongste Clio. Hij komt prijstechnisch naast de SCe 110 Bi-Fuel variant (€18.830) en onder de TCe 130 / TCe 150 (respectievelijk €20.030 en €23.530) in de prijslijst. De 3 cilinder 1,0 liter turbobenzinemotor is goed voor 100 pk / 160 Nm en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA)heeft in het tweede kwartaal goede zaken gedaan. Het bedrijf voerde zijn winst in die periode met 14 % op tot €793 miljoen. Vooral in Noord-Amerika zat het mee door de grote vraag naar de margerijke pick-up modellen van Ram en de succesvolle introductie van de Jeep Wrangler plus Gladiator. Met de andere auto’s van het Italiaans/Amerikaanse bedrijf ging het een stuk minder, waardoor de omzet met 3 % daalde tot €26,7 miljard. Het aantal afgeleverde auto’s lag fors lager. Het wegwerken van de voorraad bij de dealers in Noord-Amerika (80.000 voertuigen) speelde daarbij een belangrijke rol. In Europa schrapte het bedrijf een aantal modellen zoals de Alfa Romeo Mito en de Fiat Punto. Mede hierdoor daalde het marktaandeel. FCA houdt, na het naar eigen zeggen sterke tweede kwartaal, vertrouwen dat aan de verwachtingen over heel 2019 kan worden voldaan. +++

+++ Elektrische auto’s en brandgevoeligheid: dit lijkt hand in hand te gaan. Hoewel hierbij het vergrootglas op Tesla ligt, komt HYUNDAI er nu ook niet ongeschonden van af. In Canada is namelijk een Kona Electric geëxplodeerd. Boosdoener was vermoedelijk de lithium/ion batterij. Die zijn gevoelig voor zelfontbranding. Ook enkele exemplaren van de BMW i3 en Jaguar I-Pace hebben om deze reden vlam gevat. +++

+++ LEXUS test momenteel een van een brandstofcel voorziene versie van haar LS. Van de toplimousine werd in 2015 al een conceptstudie gepresenteerd met een dergelijke aandrijving. Nu werkt Lexus hard aan een productieversie. Het zou een logische uitbreiding zijn van het gamma. Moederbedrijf Toyota verkoopt momenteel al enige tijd de Mirai. Die is vanwege de dure techniek nogal prijzig. Maar bij de reeds niet bepaald goedkope LS kunnen de meerkosten relatief meevallen. De marktintroductie zal gecombineerd worden met een facelift voor de sedan. Die staat voor 2021 op de rol. +++

+++ MASERATI heeft een vierjarenplan bekendgemaakt en dat laat zien met welke modellen de Italianen gaan komen. Natuurlijk nder voorbehoud, want met de dochters van Fiat Chrysler Automobiles weet je het maar nooit. Volgend jaar krijgen de Levante, Ghibli en Quattroporte een facelift. Die zal worden gecombineerd met de introductie van hybride techniek en een upgrade van de interieurs. In 2020 zal er daarnaast een compleet nieuw model gelanceerd worden. Vermoedelijk is dit de productieversie van de langverwachte Alfieri sportwagen. Er wordt ook gewerkt aan een tweede SUV model. Die moet in 2021 klaar zijn. Maar het is onduidelijk of deze SUV onder of boven de Levante gepositioneerd zal worden. In 2022 moet de nieuwe generatie Quattroporte klaar zijn. Een jaar later is het de beurt aan de nieuwe Levante. Over een opvolger voor de Ghibli wordt niet gesproken. Dat is niet heel verrassend want Jaguar heeft geen plannen om de soortgelijk XF te gaan vervangen. Blijkbaar hebben die onvoldoende bestaansrecht naast de technologische suprematie van de Duitse E segment sedans. +++

+++ MERCEDES-AMG gaat dimmen. Niet qua motorvermogen (gelukkig), maar voor wat betreft het geluid van de roffelende motoren en het bijbehorende uitlaatkabaal. Auto’s moeten namelijk steeds stiller worden. Daarom geeft Bastian Bogenschutz, hoofd productie bij Mercedes-AMG, aan dat de komende bolides niet meer zo luid zullen zijn als het huidige repertoire. “Het komt door de Europese regeltjes”. Andere afzetmarkten zullen daar ook de gevolgen van ondervinden: “Wij zullen geen uitlaten voor specifieke markten ontwikkelen. Dat is te duur en te moeilijk”, aldus Bogenschutz. De eerste auto’s die Mercedes-AMG stiller heeft gemaakt zijn de A 45 S en de CLA 45 S. Die hebben ’s werelds krachtigste 2,0 liter onder de kap, maar het geluid dat zij produceren is dus minder sterk dan voorheen. Ook de volgende generatie Mercedes-AMG C 63 ontkomt niet aan een reductie van het akoestische genot. Daar staat tegenover dat deze sportsedan standaard vierwielaandrijving krijgt. De in 2021 te introduceren, nieuwe C 63 treedt daarmee in de voetsporen van de E klasse. Dit betekent dat hij ook een driftmodus krijgt. De Mercedes-AMG C 63 behoudt zijn 4,0 liter V8, maar krijgt meer vermogen dan de huidige generatie. Reken op 550 pk. Dat is voldoende om de nieuwe BMW M3 (die in Competition uitvoering 510 pk sterk is) in het defensief te kunnen drukken. De flinke bak vermogen, de aandrijving op alle wielen en de razendsnelle Speedshift transmissie zorgen voor een acceleratietijd ergens laag in de 3 seconden. Een handbak is evenwel uitgesloten. Mercedes-AMG werkt ook aan een C 53. Die krijgt net als de E 53 en de CLS 53 een milde vorm van elektrificatie. Qua vermogen kan er gerekend worden op ongeveer 440 pk. +++

+++ MG heeft in Groot-Brittannië al dik 1.000 orders voor elektrische ZS EV kunnen noteren. De elektrische B segment SUV is dus gewild. In Nederland gaan de orderboeken voor de ZS EV pas na de zomer open. MG heeft slechts 2 weken nodig gehad om de dik 1.000 orders te kunnen noteren. De levering van de ZS EV start in het Verenigd Koninkrijk in september. Of het in Nederland ook zo vlot zal gaan met het noteren van orders, is evenwel twijfelachtig. Bij ons zal de ZS EV alleen via internet besteld kunnen worden. In het Verenigd Koninkrijk beschikt MG over een uitgebreid fysiek dealernetwerk, met alle naamsbekendheid voordelen van dien. +++ 

+++ OPEL gaat de Combo Tour binnenkort ook leveren met een sterkere benzinemotor. Die voldoet gelijk aan de Euro 6d emissienorm. In de huidige prijslijst moet slechts 1 benzine motor: de 1.2 Turbo met 110 pk. Die krijgt binnenkort gezelschap van een 130 pk variant die standaard gekoppeld is aan een 8-traps automaat. De Combo Tour sprint met deze aandrijflijn in 12,3 seconden naar 100 km/u. De snelheidsmeter bedraagt 186 km/u. +++

+++ POLESTAR , de van Volvo afgesplitste tuner die zich bekeerd heeft tot elektrificatie, denkt pas over 5 à 7 jaar winst te kunnen maken. Het break even punt ligt bij 100.000 geproduceerde voertuigen per jaar en dat aantal zal het jonge automerk pas op zijn vroegst in 2024 bereiken. De eerste stap, na de stekkerhybride 1, is het in productie nemen van de volledig elektrische 2. Daarvan wil Polestar op jaarbasis 50.000 eenheden gaan produceren. In 2021 komt de 3. Dat wordt een SUV op basis van de volgende generatie Volvo XC90. +++

+++ In september trekt PORSCHE op de IAA autoshow van Frankfurt het doek van de Taycan. Er zijn al 30.000 aanbetalingen gedaan voor de volledig elektrische sportsedan. Volgens de personeelsdirecteur van Porsche, Andreas Haffner, is de doelstelling om in het eerste productiejaar 40.000 exemplaren van de Taycan te gaan bouwen. Het reserveren van de elektrische sportsedan gaat gepaard met een aanbetaling van 2.500 euro. Mocht er inderdaad 40.000 exemplaren van de Taycan in het eerste productiejaar verkocht gaan worden, dan overtreft hij de 911 in verkoopaantallen. Wereldwijd bracht Porsche daarvan 35.573 stuks in 2018 aan de man. Van de 718 werden er toen 24.750 exemplaren verkocht. Van de Macan (86.031 stuks in 2018) en de Cayenne (71.458 eenheden) verkoopt Porsche nog meer exemplaren. Maar dat kan veranderen als de Cross Turismo versie aan het gamma van de Taycan wordt toegevoegd. Dat is een opgehoogde terreinlook Shooting Brake uitvoering met grote achterklep en meer interieurruimte. Oftewel veel praktischer dan de sportsedan variant. Mocht de Macan van de troon gestoten worden als best verkopende Porsche model, dan kan die in 2022 revanche nemen. Dan zal de tweede generatie worden voorgesteld. Die zal uitsluitend in volledig elektrische vorm leverbaar worden. Porsche broedt ook een volledig elektrische opvolger van de 918 Spyder, al heeft die nog geen definitief groen licht gekregen. “Voor 2025 moet je er niet op rekenen”, aldus Haffner. Wel duidelijk is dat Porsche bij de ontwikkeling samen zal werken met Rimac. Die heeft reeds een volledig elektrische hypersportwagen op zijn naam staan. Porsche is voor 10 % aandeelhouder van Rimac. Dat de personeelsdirecteur over dit soort zaken uitspraken mag doen, komt omdat hij de fabriek medewerkers voor de productie van de Taycan moet regelen. Hij komt nu nog 500 man te kort. +++

+++ RENAULT stelt 35 exemplaren van de vernieuwde Zoé ter beschikking als ‘Design Ride’ oftewel gratis vervoersdienst tussen de vele (110) locaties van de Dutch Design Week. Tijdens dit evenement zal de elektrische Fransman ook zijn debuut in Nederland maken. De vernieuwde Zoé wordt vanaf eind 2019 leverbaar. Met ruim 150.000 orders voor de huidige modelreeks is de Renault gecumuleerd de bestverkochte elektrische auto in Europa. Het Franse merk heeft in dit segment een marktaandeel van bijna 25 %. Kapers op de kust zijn (als het om de verkoopaantallen gaat) de Tesla Model 3 en in het B segment de nieuwe Honda E, de Mini Cooper SE, de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. Maar met een actieradius van 390 kilometer (WLTP norm) denkt Renault zich met de vernieuwde Zoé goed staande te kunnen houden. Op een lager elektrisch niveau zal het Franse automerk volgend jaar starten met een hybride versie van de jongste Clio. Die heeft autosport genen. De Fransen hebben 8 jaar gesleuteld aan de hybride technologie. De aandrijflijn bestaat aan de ene kant uit een atmosferische 1,6 liter benzine van Nissan met partikel filter, goed voor 100 pk en draaiend volgens de Atkinson cyclus, en aan de andere kant van diens krukas een 50 pk sterke elektromotor, geleend van Infiniti. Daartussen zit een sequentiële 4-bak met, zoals in de rallysport, klauwkoppelingen maar dan gerobotiseerd en zonder synchronisatie ringen. Dat Renault zo lang over de ontwikkeling gedaan heeft (de kosten liepen daarbij overigens volledig uit de hand, reden waarom de introductie van de RS versie van de Clio is uitgesteld), komt doordat het erg lastig was om de omwentelingssnelheid van beide motoren op elkaar af te stemmen, met een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Die taak regelt een tweede elektromotor van 22 pk, die als starter/generator aan de 1.6 hangt en die 4 cilinder via de riem bliksemsnel op het juiste toerental kan brengen, voor (maar dat moeten we natuurlijk nog ondervinden) naadloze overgangen. Het is exact dezelfde hulpmotor als BMW toepast in de i8. De complexe constructie van 3 elektromotoren vraagt een uiterste precisie van de managementsoftware. De F1 afdeling van Renault werd er daarom gehaald om dit voor elkaar te krijgen. Zij hebben ervaring, want de auto’s van Ricciardo en collega’s hebben eveneens een hybride aandrijflijn. Dat volstond echter niet, met als gevolg dat de hybride Clio uiteindelijk zal rondrijden met nóg complexere software als hun broeders uit de Formule 1. Straatauto’s hebben immers nog veel meer noden dan race bolides, zoals specifieke regimes voor de koudestart, enzovoort. De Clio E-Tech, want zo gaat hij heten, heeft onder de koffervloer een batterij van 1,2 kWh, waarmee je in theorie 2 à 3 kilometer volledig elektrisch moet kunnen rijden met maximaal 80 km/u. Renault belooft een CO2-uitstoot van minder dan 100 gram/km (volgens de WLTP meetmethode) en een Nederlandse prijs van zo’n 28.500 euro. De vernieuwde Mégane en de tweede generatie Captur krijgen een krachtigere versie van dit systeem, met een batterij van 9,8 kWh, waarmee men 45 kilometer emissieloos moet kunnen afleggen. +++

Reageren is niet mogelijk.