Noors Tesla alternatief: Fresco Reverie

0

In geen enkel land zijn de modellen van Tesla (relatief gezien) zo populair als in Noorwegen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het land dat mondiaal het verst is met de transitie naar elektrisch rijden met een eigen alternatief komt: de Fresco Reverie.

Eén blik op de afbeeldingen van de Reverie maakt duidelijk dat de Tesla Model S als inspiratie heeft gediend voor het Noorse Fresco Motors. Inmiddels is het grootste gedeelte van de nieuwe auto’s die in het Scandinavische land worden verkocht elektrisch. Vooral Tesla doet in Noorwegen goede zaken. Het is aldaar het populairste merk. De Noren, die in zekere zin Tesla groot hebben gemaakt, willen nu ‘a bit of the action’.

Fresco Motors wil daar verandering in brengen met de Fresco Reverie: een elektrische liftback die qua formaat tussen de Tesla Model 3 en Model S in zit en door je wimpers kijkend eigenlijk dezelfde carrosserievorm heeft. Het is de bedoeling dat de Reverie in 2021 op de markt komt, maar voorlopig bestaat het Noorse alternatief alleen virtueel. Er is zelfs geen prototype. De naam kom van de utopist ingenieur Jacque Fresco. Ook associeerde men het met ‘fresh’ en ‘cool’.

Fresco Motors meldt vooralsnog alleen wat de afmetingen van de Reverie zijn: 4,81 meter lang en 2,23 meter breed (buitenspiegels meegerekend). Verder is het ontwerp 1,4 meter hoog en heeft hij een wielbasis van 2,74 meter. Daarmee is de Reverie 12 centimeter langer dan de Model 3, terwijl de wielbasis 13 centimeter korter is. In vergelijking met de Tesla Model S is de Fresco 9 centimeter korter. De maatvoering van de Noorse creatie is dus niet bijzonder, maar zijn prestaties zijn dat wel. De Reverie kan namelijk (op papier) een topsnelheid van 300 km/h bereiken en accelereert in 2 seconden naar 100 km/u. Over de actieradius doet Fresco geen mededelingen, behalve “dat die groot zal zijn”.

Met het oog op met name de concurrentie van Tesla wilde Fresco Motors zich, aangezien dat niet met het algehele design gebeurde, op een andere manier onderscheiden. De Reverie werd hiertoe voorzien van een modulair accupakket dat uit meerdere onderdelen bestaat. Al deze losse componenten zijn individueel te vervangen via een soort lade. Fresco Motors belooft dat kleine accupakketten op een simpele manier ‘plug-and-play’ gewisseld kunnen worden. Stops voor oplaadsessies zijn dan niet nodig. Het tweede bijzondere technische aspect van de Fresco is een versnellingsbak met 4 verzetten.

De hamvraag is (natuurlijk): wat gaat de Reverie kosten? Daarover doet Fresco Motors nog geen mededelingen. Toch zouden al 70 Noren een reservering gedaan hebben, zo meldt topman Espen Kvalvik (een drijvende kracht achter The Venus Project en The Zeitgeist Movement) trots. Toch is de vraag of de Reverie niet te veel als mosterd na de maaltijd komt. Niet alleen vanwege het feit dat Tesla inmiddels stevig in het zadel zit, maar ook omdat er in Noorwegen inmiddels zó veel elektrische auto’s zijn, dat de regering er hard over denkt om de fiscale voordelen af te schaffen. Omdat het in Nederland ook die kant op gaat, zeker voor wat betreft de duurdere elektrische auto’s, is het maar helemaal de vraag of Fresco Motors de Reverie ook bij ons gaat verkopen.

 

Reageren is niet mogelijk.