Prijs vergelijking Mini Cooper SE

0

Dit is hem dan: de volledig elektrische Mini Cooper SE, gebaseerd op de 3-deurs hatchback. Hij komt in maart 2020 naar Nederland, maar is nu al te reserveren.

Hier lees je alle informatie, inclusief de instapprijs: 34.900 euro. De Mini Cooper SE is daarmee iets voordeliger dan de Peugeot e-208 Allure (36.250 euro met 340 kilometer actieradius), terwijl de Edition basisversie van de Opel Corsa-e (30.999 euro met 330 kilometer range) aanzienlijke goedkoper is. De prijs van de Nissan Leaf 40 kWh begint bij 36.990 euro. Hij haalt 270 kilometer volgens de WLTP norm. De vanafprijs van de vernieuwde Renault Zoé met 52 kWh batterij en een actieradius van 390 kilometer is nog niet bekend.

MiniHondaNissan
HatchELeaf
Cooper SEAcenta
34.900 euro± 35.500 euro36.990 euro
32,6 kWh / 232 km35,5 kWh / 200 km40 kWh / 270 km
OpelPeugeotRenault
Corsa208Zoé Phase II
e Editione AllureLife
30.999 euro36.250 euro± 32.990 euro
52 kWh / 330 km50 kWh / 340 km52 kWh / 390 km

Mini positioneert de Cooper SE als een ‘lifestyle elektrische auto’, net als Honda gaat doen met de elektrische E. Dit model krijgt een 35,5 kWh lithium/ion batterij, een actieradius van ongeveer 200 kilometer en een draaicirkel van slechts 4,3 meter. De Honda E gaat in Nederland 35.500 euro kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl .

Veel techniek in de Mini Cooper SE is afkomstig van de BMW i3s. De elektrische aandrijflijn is zelfs identiek. En waarom ook niet? In de i3s heeft de techniek zich al ruimschoots bewezen. De verwantschap met de BMW betekent dat de Mini Cooper SE voorzien is van een 184 pk en 270 Nm sterke elektromotor. De acceleratie naar 100 km/u neemt 7,3 seconden in beslag.

De topsnelheid is uit efficiency overwegingen elektronisch begrensd op 150 km/u. Het gemiddelde stroomverbruik komt op papier uit op 13,2 tot 15,0 kWh per 100 km. Dankzij een T-vormig 32,6 kWh lithium/ion accupakket (geplaatst in de bodemsectie van de Mini) moet de Cooper SE volgeladen ongeveer 232 kilometer halen volgens de WLTP meetnorm. Dat is veel minder dan de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de vernieuwde Renault Zoé bieden. Maar goed, dat zijn dan ook misschien geen “lifestyle elektrische auto’s” (wat dat ook mag betekenen).

Belangrijk bij een elektrische auto zijn ook de oplaadtijden. Het accupakket weer ‘bijvullen’ kan via een normaal stopcontact, bij een openbaar laadpunt of middels een snellader. Optioneel levert Mini een zogeheten ‘Electric Wallbox’ om de auto thuis mee op te laden en een 3-fasen kabel om te gebruiken bij openbare laadstations. Met 11 kW laadvermogen duurt het 2,5 uur om de accu tot 80 procent op te laden. In 3,5 uur tijd is de batterijen set weer tjokvol. Bij een snel laadstation op gelijkstroom (de Mini Cooper SE kan tot 50 kW aan; de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208 het dubbele) is de batterij binnen 35 minuten voor 80 procent opgeladen. De laadaansluiting zit overigens boven het rechter achterwiel, op dezelfde plek als de tankdop bij de conventioneel aangedreven Mini Hatchback.

Doordat het accupakket zich in de bodem bevindt, tussen de voorstoelen en onder de achterbank, is er geen kostbare bagageruimte verloren gegaan. Het volume van de kofferbak bedraagt, net als bij de Mini 3-deurs hatchback met verbrandingsmotor, 211 liter. Klap de achterbankleuning neer, dan ontstaat er 731 liter aan bagage capaciteit.

Ten opzichte van de gewone 3-deurs Hatchback staat de Mini Cooper SE iets (18 millimeter) hoger op zijn poten. Noodgedwongen, want alleen zo kon het accupakket in de bodem worden geplaatst. Voordeel is wel dat het zwaartepunt van de Cooper SE uitvoering 30 millimeter lager ligt dan bij de Mini Cooper S. De elektrische versie moet daarom lekker sportief sturen en behoudt het merk karakteristieke kart gevoel. De Mini Cooper SE weegt 1.365 kilo. Daarmee is de elektrische versie ongeveer 145 kilogram zwaarder dan de 3-deurs Cooper S uitvoering met Steptronic automaat.

De bestuurder kan kiezen uit 4 rij modi, te weten Sport, Mid, Green en Green+. In de laatste 2 standen is de aandrijflijn gericht op maximale efficiëntie. In de Green+ modus worden extra comfortfuncties, zoals verwarming, airconditioning en stoelverwarming, beperkt of uitgeschakeld om de actieradius te vergroten. In standje Sport reageert de aandrijflijn het meest alert en stuurt de Mini Cooper SE het sportiefst. De stuureigenschappen van de instelling Mid zijn gericht op comfort. De Mini Cooper SE wordt standaard geleverd met 16 inch lichtmetalen velgen.

De elektrische Mini is te rijden volgens het ‘one pedal driving’ principe. Tijdens het uitrollen fungeert de elektromotor dan als generator die kinetische energie omzet in elektriciteit. Die wordt vervolgens weer teruggegeven aan de lithium/ion accu. De Mini remt hierbij sterk af op de elektromotor; uiteindelijk zelfs helemaal tot stilstand. Hoeveel remenergie wordt gerecupereerd om de auto af te remmen, kan worden ingesteld via het regelsysteem van de motor. Er zijn 2 standen. De keuze maak je via een tuimelschakelaar. De Mini Cooper SE staat automatisch altijd op de hoge recuperatie stand zodra de elektromotor start.

Standaard omvat de uitrusting van de Mini Cooper SE LED koplampen, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, verwarming met warmtepomp technologie, bij verwarming, een elektrische parkeerrem, Connected Navigation met 6,5 inch touch screen plus Apple CarPlay ondersteuning en een instrumentencluster achter het stuurwiel met 5,5 inch kleurendisplay. Om het interieur te verwarmen, gebruikt de warmtepomp restwarmte van de motor, de aandrijfbesturing, de hoogvoltage accu en de buitenlucht voordat er een beroep wordt gedaan op het airconditioningsysteem. Een warmtepomp is 75 procent zuiniger dan een conventionele elektrische verwarming. Het interieur is voor vertrek al te koelen of te verwarmen als de auto nog aan de lader staat. Dat scheelt onderweg weer stroom.

Elektrische auto’s zijn tegenwoordig verplicht om geluid te maken. De Mini Cooper SE is hiertoe standaard voorzien van akoestische voetgangersbescherming. Via een speakersysteem klinkt een opvallend geluid dat speciaal voor de elektrische Mini is ontwikkeld. De emissievrije Brit moet daardoor in het (stads)verkeer uit duizenden te herkennen zijn. Optische onderscheiding biedt de Cooper SE in de vorm van een dubbele band over de neus met links een E-logo. Die kleur (standaard grijs, geel meerprijs) komt op diverse plekken op en in de auto terug. De Cooper SE beschikt over een eigen klokkencluster. De startknop is geel en de pook is model-specifiek.

Mini gaat de Cooper SE in haar fabriek in Oxford bouwen. De aandrijflijn wordt geleverd door de BMW productiefaciliteiten in Dingolfing en Landshut. De levering start zoals gezegd in maart 2020. Een exemplaar reserveren is al mogelijk met een aanbetaling van 1.250 euro. De mate van (extra) uitrusting kan men straks bepalen via een aantal luxe niveaus: Trim S, Trim M, Trim L en Trim XL. Via Private Lease kost een Mini Cooper SE 499 euro per maand op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Via Operational Lease is men 499 euro kwijt op basis van 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar.

Reageren is niet mogelijk.