Waarom de BMW X7 pick-up nog niet zo’n gek idee is

0

BMW kreeg de lachers op zijn hand met deze tot pick-up omgebouwde X7. De transformatie is niet het werk van een of ander ongeleid projectiel, maar werd onder eigen regie uitgevoerd door een groep 12 stagiairs die op verschillende afdeling bij BMW werkten. Aanleiding was de Motorrad Days. Daarvoor moest een motorfiets vervoerd worden. Omdat BMW zelf geen model bouwt waarmee je dat kan doen, werd de zaag in een X7 gezet.

In de fabriek in München is sinds begin september 10 maanden lang gewerkt aan de pick-up versie van de X7. Dit betekent dat er al met het ombouwproject begonnen werd voordat de grote SUV zijn officiële debuut beleefde. Dat gebeurde pas in oktober vorig jaar. BMW offerde een prototype van de X7 op voor het project. Die is na zijn testcarrière toch onverkoopbaar.

Om er voor te zorgen dat de motorfiets in de laadbak past, werd de achterzijde van de X7 met 10 centimeter verlengd. Met de klep in open positie ontstaat er een 2 meter lang bed. In gesloten toestand is de laadbak 1,4 meter lang. De derde rij stoelen waarover de X7 beschikt, werd geofferd, maar de rest van de stoelen mochten blijven staan. De pick-up biedt met andere woorden plaats aan 5 personen. Hij weegt zowaar 200 kilo minder dan de gewone X7. Er werd tijdens de ombouwoperatie intensief gebruik gemaakt van met carbon versterkte kunststof (CFRP). Onder meer het dak, de achterdeuren en de laadklep werden van dit materiaal vervaardigd. De laadbak zelf werd bekleed met teak hout.

Motorisch wijzigde er niets. BMW stelde voor de opbouwoperatie de xDrive40i prototype uitvoering van de X7 beschikbaar. Die heeft een 3,0 liter 6 cilinder motor onder de kap die goed is voor 340 pk. De SUV accelereert daarmee in 6,1 seconden naar 100 km/u, maar de 200 kilo lichtere pick-up de sprintklus in iets meer dan 5 tellen moeten kunnen klaren. De X7 pick-up gaat niet in productie want het was zoals gezegd puur een samenwerking project van stagiairs. Eerder deden studenten bij Skoda al hetzelfde nummertje met de Skoda Mountiaq pick-up. De ombouwoperatie van de X7 tot pick-up werd door andere media omschreven als een (late) 1 april grap, maar BMW is niet van gisteren: als zij ooit een model met laadbak aan haar gamma zou willen toevoegen, dan dient deze SUV inderdaad het uitgangspunt te vormen. Dat zit zo:

Concurrent Mercedes-Benz heeft inmiddels laten zien hoe het NIET moet: een pick-up model van een inwisselbaar volumemerk (de Nissan Navara) als uitgangspunt nemen, daar kort door de bocht je eigen logo op plakken en die dan proberen te verkopen als premium product. Hoewel de betreffende X klasse pas anderhalf jaar oud is, is nu al duidelijk dat deze Mercedes-Benz de geschiedenis in zal gaan als een grote flop. Met name in Zuid Amerika, waar de Duitsers goede zaken dachten te doen met het model, blijken er amper kopers voor te zijn. Dat komt omdat het autopubliek aldaar het concept van een premium pick-up niet begrijpt. De X klasse zal daarom voortijdig van de markt gehaald worden en de investeringen die in deze auto zijn gedaan door Mercedes-Benz worden versneld afgeschreven. Dit is één van de redenen waarom moederbedrijf Daimler in het tweede kwartaal diep in de rode cijfers is beland.

Hoe moet het dan wel? Nou in ieder geval NOOIT jouw premium badge op een laagwaardiger product plakken. Dat is vragen om verkoopellende. Het Britse autokerkhof ligt vol met merken die hier aan ten gronde zijn gegaan (Humber, Riley, Singer, Sunbeam, Wolseley) en de door Alfa Romeo als Arna verkochtte Nissan Cherry geldt ook als een absoluut dieptepunt. Dus als je perse een pick-up wilt, ontwikkel die dan in vredesnaam in eigen beheer. BMW heeft aan dit criterium voldaan. Check.

Een tweede wet in autoland is dat je nieuwe techniek ‘top down’ moet introduceren, dus eerst bij de duurste modellen en dan pas, als er schaalvoordelen bij de inkoop en productie gerealiseerd kunnen worden, bij het goedkopere repertoire. Deze strategie dient ook gehanteerd te worden bij nieuwe carrosserieconcepten. De X6 van BMW zelf is daar een uitstekend voorbeeld van: eerst voorzichtig aftasten in het hogere segment of er een markt is voor een coupéachtige SUV. Als dat niet het geval is, dan val je er geen buil aan omdat het geplande productievolume beperkt is. Slaat een nieuw carrosserietype wel aan, dan kan je vervolgens goedkopere modellen die vormgegeven zijn volgens hetzelfde recept aan jouw menu toevoegen. BMW deed dit met de X4 en daarna de X2.

Mercedes-Benz weet eigenlijk zelf ook wel hoe het ‘moet’, want de 4-deurs coupé CLS kreeg na gebleken succes gezelschap van de CLA. En Renault introduceerde de Scénic pas toen zij wist dat zij met de MPV in de vorm van de Espace een hit in handen had. De eerste schreden van Audi in het SUV segment werden gezet met de kolossale (en dure) Q7. Pas daarna volgden goedkopere modellen, tot aan de Q2 toe. Dus dat BMW voor haar pick-up de X7 liet verzagen, en niet de X5, X3 of X1 is dus de enige juiste benaderingswijze. Check.

Overigens betekent het floppen van de Mercedes-Benz X klasse niet dat er geen markt is voor premium pick-ups. Je moet die alleen niet in Zuid Amerika zoeken, waar de economie zich van crisis naar crisis worstelt. Een premium product aanbieden doe je in een marktgebied waar voldoende rijke consumenten wonen. Zoals de Verenigde Staten. Ford verdient daar goud geld met de duurdere uitvoeringen van haar F-150 pick-up. General Motors voert in eigen land niet voor niets naast de Chevrolet Silverado ook de luxueuzere GMC Sierra. De nieuwe Jeep Gladiator kan je in zekere zin ook als een premium pick-up bestempelen: het is in ieder geval geen model dat de koper probeert te verleiden met een scherpe prijs:ruimte verhouding. Ram heeft vele succes met haar relatief hoogwaardige 1500/2500/3500 pick-up serie. En het is niet ondenkbaar dat er ooit een laadbak versie komt van de nieuwe Land Rover Defender 130. Dit merk opereert nadrukkelijk in het premium segment. Dus markttechnisch hoeft een pick-up van BMW geen bezopen idee te zijn. Check.

Is dit een pleidooi om deze X7 met laadbak alsnog in serieproductie te nemen? Nee, zo ver wil Autointernationaal.nl niet gaan. Maar in Noord Amerika, het Midden Oosten en tegenwoordig ook in China is een gezonde afzetmarkt voor dure, rijk gedecoreerde pick-ups waarmee je de show kan stelen. Dus als BMW daar vroeg of laat een graantje van mee zou willen pikken, dan is dat begrijpelijk. Begin dan met het tentoonstellen van een verder uitgewerkte versie van deze X7 met laadbak op de evenementen waar de rijken der aarde zich laten zien. Zijn de reacties positief, dan kan men in München een businesscase gaan maken. Is de uitkomst positief, dan hoeft BMW de pick-up nog steeds niet in eigen beheer te gaan bouwen. Valt het verkoopvolume uiteindelijk toch tegen, dan is het alleen maar een vervelende sta in de weg op de productielijn voor de volumemodellen. Dus geef de bouwopdracht bij een aantrekkelijke businesscase bijvoorbeeld aan Magna Steyr in Oostenrijk. Die produceerde voor BMW maar al te graag de eerste generatie X3. Toen deze SUV zich verkoopvolume technisch bewezen had, gingen de Duitsers het model vanaf de tweede editie in eigen beheer bouwen. Dit is de manier om het gamma uit te breiden tegen aanvaardbare risico’s.

En hoe zit het dan met de eventuele imagoschade van een pick-up voor BMW? In het geval van een X7 derivaat valt die volgens Autointernationaal.nl wel mee. Althans, de kans op imagoschade is zeker niet groter dan bij toevoeging van een 1-serie met voorwielaandrijving en 3 cilinder motor of een 7-persoons 2-serie Gran Tourer aan het gamma. Is de bouwkwaliteit onberispelijk en heeft marktonderzoek uitgewezen dat er een markt is voor een pick-up versie van de X7, dan is een dergelijke uitbreiding van het modellenpalet verantwoord. Het zal misschien wat wenkbrauwen doen fronsen, maar dat deden de Lamborghini Urus, de Porsche Cayenne en de Rolls-Royce Cullinan bij hun debuut ook. Inmiddels zijn dat enorme melkkoeien voor de betreffende autofabrikanten.

Nee, de BMW X7 pick-up is dus minder van de pot gerukt dat hij op het eerste gezicht lijkt.

 

Reageren is niet mogelijk.