Acura Type S Concept Live

0

Acura, het premium merk van Honda, heeft in de Verenigde Staten een ietwat stoffig imago. Eigenlijk worden de modellen van het Japanse luxelabel aldaar alleen gekocht door gepensioneerde grijze mussen die zichzelf een keertje op iets beters willen trakteren, maar niet al te veel fantasie hebben en die een broertje dood hebben aan avontuur. Precies hetzelfde publiek dat in de Verenigde Staten een Infiniti of een Lexus koopt.

Op de korte termijn is dat geen probleem, maar als er structureel geleund wordt op dit soort klanten, dan heb je als merk een probleem. Dat ziet zich dan genoodzaakt om over te gaan tot drastische maatregelen. Kijk maar eens naar welke capriolen Lexus op designgebied moet uithalen om zijn imago te verbeteren.

Acura had in het verleden snelle S varianten van zijn modellen in het gamma, zoals dat ook bij Honda het geval was (de Civic en Accord), maar die verdwenen alweer (ruim) 10 jaar geleden van de markt. Maar in een poging om het merk te verjongen komen die terug. Er wordt zelfs gewerkt aan een heuse sportsedan: de Acura TLX Type S. Die zal uiterlijk de nodige overeenkomsten hebben met deze Type S Concept.

Het is opvallend dat de Japanners geen mededelingen doen over de aandrijflijn van deze bloedmooie sedan. Of misschien is dat geen verrassing want die belooft klassiek te zijn: gewoon een kloeke benzinemotor. Acura meldt wel dat er achter de grote 21 inch velgen remmen van Brembo zitten en dat bepaalde carrosseriedelen van koolstofvezel zijn vervaardigd. Reken op een Amerikaanse marktintroductie van de productieversie van de Type S Concept in 2021. Volgens Acura dient het ontwerp van de auto als voorbode op de manier waarop het merk in de toekomst zijn sportieve modellen gaat vormgeven.

De Type S Concept debuteert op de Monterey Car Week. Hij zal te zien zijn op het Pebble Beach Concours d’Elegance. De speciale blauwe carrosseriekleur, Double Apex Blue Pearl genaamd, is een verwijzing naar de Acura TSX. Dat is een model die in Europa van 2002 tot 2008 verkocht werd als de Honda Accord Type S. Of dit keer de badge van het moedermerk wederom de neus van deze Acura zal sieren, is twijfelachtig. Een Europese carrière voor dit soort escapades wordt sterk bemoeilijkt door de alsmaar strenger wordende emissienormen op het Oude Continent. Dan zijn (grote) auto’s met louter een kloeke benzinemotor beslist in het nadeel.

Reageren is niet mogelijk.