Bugatti Centodieci Live

0

Bugatti presenteert de Centodieci: een hommage aan de EB110, een supersportwagen die van 1991 tot 1995 werd gebouwd. In totaal zijn er daar 139 stuks van gebouwd (106 exemplaren van de 560 pk sterke GT en 33 stuks van de Supersport met 612 pk). Van deze Centodieci produceert Bugatti slechts 10 exemplaren.

Centodieci is het Italiaanse woord voor ‘honderd en tien’. Oftewel ‘110’ en dat is niet zonder reden want het model is een eerbetoon aan de EB110 SuperSport die ooit Michael Schumacher betoverde. En aan de eigen 110de verjaardag natuurlijk. De Centodieci beleeft zijn publieksdebuut op Pebble Beach. De originele EB110 ontstond toen Bugatti nog eigendom was van Romano Artioli, die we ook nog kennen van de Lotus Elise.


Als donor voor de Centodieci dient de Chiron waarvan Bugatti 500 exemplaren bouwt. Aan de buitenkant van de nieuweling is daar niet veel meer van te zien. Uiterlijk lijkt de Centodieci veel meer op de legendarische EB110 SuperSport. Overeenkomsten met deze Bugatti zijn de 5 ronde cirkels achter het zijraam die fungeren als luchtinlaten om de motor te koelen.

Ook de kleine grille, in de vorm van een hoefijzer, verwijst naar de EB110, net als de horizontale lijnen in de voorbumper, de forse gefixeerde achterspoiler, het zwevende dak, het op de neus geplaatste Bugatti embleem, het op het front in zwart aangebrachte vlak (een verwijzing naar de T-vormige voorklep van de EB110). LED licht strips accentueren in combinatie met horizontale lijnen voor de ‘centrale’ lichtunits zorgen hun beperkte hoogte de breedte van de Centodieci. De achterzijde oogt hoog door een gefixeerde spoiler zoals de EB110 Supersport die ook had. De rode verlichtingselementen geven de Bugatti visuele breedte. De plaatsing van de lichtelementen lijken op het rooster van de EB110 GT, terwijl de hoofdverlichting achter de ronding van de EB110 units heeft overgenomen. Misschien springen de 4 uitlaat eindstukken nog meer in het oog: zijn zijn verdeeld over 2 elementen met 2 boven elkaar geplaatste buizen. Door dit ontwerp maken de uitlaat eindstukken optisch deel uit van de forse diffuser.

Kenmerkend voor de EB110 zijn de vlakke flanken, waarvoor de designers destijds inspiratie hadden opgedaan bij de Type 32 Tank. Op het hommagemodel is dat niet doorgevoerd. Van bovenaf bekeken, heeft de Centodieci de bekende ‘coke bottle’ vorm. Overigens openen de portieren op dezelfde wijze als die van de Chiron (en de Veyron, Divo plus) La Voire Noire en dus niet omhoog zoals bij de EB110.

De onpraktisch gedeelde zijramen zijn evenmin overgenomen. In plaats hiervan heeft de Centodieci conventionele, maar ter maximalisatie van de privacy extra donker getinte exemplaren. De A stijlen zijn zwart gekleurd. Dat moet het gevoel versterken dat de Centodieci een smal dak heeft, zoals de EB110 dat had. Aan de achterzijde zijn luchtinlaten gemaakt, waardoor de rijwind naar de motorruimte wordt geleid. Net als de EB110 heeft de Centodieci een ruit boven de W16 motor met aan weerszijden luchtroosters. De Veyron en Chiron hebben dit vanwege de warmteontwikkeling van de immense krachtbron niet.

De Centodieci krijgt het interieur van de Chiron inclusief de centrale C vorm. Achter de sportstoelen ligt de inmiddels overbekende 8,0 liter W16 motor met 4 turbo’s. Bij de Centodieci is die opgevoerd tot 1.600 pk. Aan koppel is er 1.600 Nm beschikbaar. Sprinten naar 100 km/u doet de Centodieci in 2,4 seconden! De pret stopt door ingrijpen van de begrenzer pas bij 380 km/u. De Chiron stoomt tot 420 km/u door. Vermogen en koppel worden wederom verdeeld over alle vier de wielen. De Centodieci is geen lichtgewicht, maar door het forse vermogen sleept elke pk desondanks slechts 1,13 kilo met zich mee want hij is 40 kilo lichter dan de Chiron. Desondanks weegt de speciale Bugatti bijna 2 ton.


De Franse fabrikant van hyper sportwagens vraagt een slordige 8 miljoen euro (exclusief belastingen) voor de nieuwe Centodieci, maar dan zal je van iemand zijn bestelformulier moeten kopen. Want alle 10 exemplaren van Bugatti’s nieuwste carrosseriebouw project zijn reeds vergeven aan bestaande klanten die reeds minimaal één sportwagen van het merk in de garage hebben staan (in ieder geval een Chiron).

Eerder dit jaar bracht men in Molsheim met de La Voiture Noire al een eerbetoon aan de iconische Atlantic. In 2021 moet de bouw van de Centodieci beginnen. De rechten op de naam Bugatti werden 3 jaar na het faillissement in 1995 gekocht door Volkswagen. In 2005 debuteerde de onder regie van Wolfsburg ontwikkelde Veyron die na een productierun van 450 exemplaren in 2016 werd opgevolgd door de Chiron. De Divo, La Voiture Noire en Centodieci maken geen deel uit van het geplande productievolume van 500 exemplaren van dit model.

Reageren is niet mogelijk.