In detail: de vernieuwde Audi A5 Coupé, A5 Cabriolet en A5 Sportback

0

Op de IAA van Frankfurt zal Audi uitpakken met veel nieuwe modellen. Onder andere de opgefriste Audi A5 Coupé, A5 Cabriolet en A5 Sportback maken hun opwachting op de Duitse autoshow.

De inmiddels 3 jaar oude A5 modellen hebben om te beginnen een nieuwe neus gekregen. De bekende Singleframe grille werd breder en vlakker. LED verlichting voor en achter is voortaan standaard (voor Matrix Laser techniek en de dynamische richtingaanwijzers moet nog steeds worden bijbetaald).

Tussen de grille en de motorkap brengt Audi luchtsleuven aan. Deze verwijzing naar de Audi Sport Quattro uit 1984 kennen wij ook reeds van de jongste A1, de bijgepunte R8 en de recent vernieuwde A4. Wat opvalt is dat die ‘Sport Quattro’ sleuven boven de nieuwe Audi grille steeds kleiner worden. Op de A1 zijn ze nog duidelijk zichtbaar, op de R8 al iets minder en op deze opgefriste A5 al nauwelijks meer.

Aan de zijkant vallen de hertekende dorpels op, die de A5 een slanker uitziend profiel moeten geven. Aan de achterkant is de auto juist optisch dikker gemaakt, met een nieuwe diffusor en trapeziumvormige uitlaatpijpen. De bumpers zijn iets anders gestileerd. Daardoor past de A5 weer in het familierijtje met onder andere de onlangs gemoderniseerde A4 en S4. Of het een mooie update is in vergelijking met het oude model is natuurlijk persoonlijk.

In het interieur voorziet Audi haar MMI infomedia systeem van een naar de bestuurder gedraaid touch screen, waardoor de fysieke draaiknop met pensioen kan. De intuïtieve bediening en de beleving ervan zou vergelijkbaar zijn met die van een moderne telefoon. Het TFT aanraak scherm van 10,1 inch maakt ook andere talloze bedieningsknoppen op de middenconsole overbodig.

Audi zegt gekozen te hebben voor een grafisch minimalistische weergave, terwijl ook de menustructuur en de spraakbediening geoptimaliseerd werden. Achter het vernieuwde MMI systeem wordt gebruik gemaakt van het krachtigere MIB3; de derde generatie van het modulaire infomedia platform. Audi nam ook het navigatiesysteem onder handen. Naast informatie van/over verkeersborden, verkeerswaarschuwingen is nu ook de dienst On-Street Parking. De ‘Virtual Cockpit’ (oftewel het digitale instrumentarium) en head-up display behoren niet tot de standaard uitrusting. De dubbele schermen zoals bij onder andere de A6 en A7 zien we nog niet op de A5. Daarvoor zal men moeten wachten op de compleet nieuwe generatie. Het scherm is nu identiek aan dat van de A4, die tevens recent van een facelift is voorzien.

Stembediening behoort zoals gezegd eveneens tot de mogelijkheden. De vernieuwde A5 reeks is bovendien voorbereid op Car-to-X informatie. In de toekomst gaan stoplichten communiceren met de auto en vertellen hoe lang het nog duurt voordat het licht op groen springt. Op die manier kan een ideale rijsnelheid worden berekend. De Audi zoekt daarvoor verbinding met de stadsinfrastructuur en ontvangt informatie vanuit de verkeerslichten centrale. Op het instrumentarium verschijnt een snelheidsadvies en wanneer de bestuurder stilstaat voor het rode licht krijgt hij informatie over de resterende tijd tot het volgende groene licht. Deze functie maakt deel uit van het Audi Connect pakket en wordt in fasen uitgerold in een aantal Europese steden.

Voor de A5 heeft Audi 5 krachtbronnen klaarstaan, waaronder de 40 TFSI met 190 pk als meest bereikbare benzine uitvoering. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-temp emissienorm. Het merendeel is uitgerust met brandstofbesparende milde hybride technologie met een 12 of 48 volt systeem. Deze techniek kan de motor onmerkbaar uitzetten en weer inschakelen. Niet heel veel, maar alle kleine beetjes helpen. Daardoor kan er per 100 kilometer tot 0,4 liter benzine of diesel worden bespaard. Een automaat is net als bij de vernieuwde A4 voortaan. Audi monteert, afhankelijk van de motor, een 7-traps S-tronic transmissie met dubbele koppeling of een klassieke 8-traps Tiptronic unit. De gekozen krachtbron bepaalt ook of je standaard voorwiel of Quattro vierwiel aandrijving krijgt.

Ook de sportieve S5 krijgt milde hybride technologie onder de kap. Naast een 48 Volt elektrisch systeem is er ook een elektrische compressor aanwezig die de turbo ondersteunt. De 3.0 TDI, een dieselmotor dus, is goed voor 347 pk / 700 Nm en reeds bekend van onder andere de vernieuwde S4. Geen TFSI op benzine meer dus. Ook deze Audi heeft het geweer van schouder veranderd.

De S5 TDI sprint in 5 seconden naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Om de sportieve missie van de S5 te ondersteunen, krijgt deze enkel als Coupé en Sportback te bestellen sportieve variant een specifiek sportonderstel. Voor de nodige tractie zorgt de Quattro vierwielaandrijving met Torsen koppeling, waarvan de levendigheid vergroot wordt dankzij de hulp van het actieve sport differentieel.

De vernieuwde Audi A5 arriveert begin volgend jaar in de Audi showrooms. Prijzen worden op een later tijdstip bekendgemaakt. Bij de introductie zullen de A5 Sportback en A5 Coupé te bestellen zijn als gelimiteerde Edition One uitvoering. Wat de uitrusting van deze extra luxueuze versie precies omvat, laat Audi nog niet weten.

Reageren is niet mogelijk.