Jaguar zet licht op groen voor I-Pace SVR

0

Volgens de baas van de Special Vehicle Operations divisie van Jaguar Land Rover is het niet de vraag óf er een SVR versie van de I-Pace gebouwd gaat worden, maar enkel wanneer hij in de showrooms arriveert.

Michael van der Sande heeft dat in een interview laten weten. Hij erkent echter dat er nog geen agenda bepaald is voor de introductie van de extra sportieve variant van de elektrische cross-over. Voor de korte termijn ligt de prioriteit bij modellen waarmee een groter verkoop volume gerealiseerd kan worden.

De SVO divisie bouwt reeds de eTrophy raceversie van de I-Pace waarmee Jaguar deelneemt aan de Formule E (zie tweede foto). “Daar hebben wij veel van geleerd”, aldus Van der Sande (zie foto onder). “Met name op het gebied van het batterij management, de koeling en de software. Die kennis gaan wij ook toepassen bij de straatversie”.

De I-Pace krijgt in SVR configuratie meer vermogen dan de huidige 400 pk. Daarmee kan de acceleratietijd (bij de reguliere uitvoering 4,8 seconden) aanzienlijk worden verkort. Jaguar denkt dat de I-Pace SVR een prima alternatief kan zijn voor de Performance uitvoeringen van Tesla. Daarnaast kunnen wij rekenen op onderstel aanpassingen en een sportievere styling.

De duurste I-Pace, de HSE uitvoering, kost 94.810 euro. Met de SVR versie wil Jaguar de kopersgroep bedienen die in de markt is voor een exclusievere elektrische auto en bereid is daarvoor extra te betalen. Daardoor kan het totale afzetpotentieel van de I-Pace worden vergroot. Jaguar verkocht in de eerste semester wereldwijd 9.000 exemplaren van haar elektrische cross-over. De SVO bouwde of modificeerde vorig jaar 6.000 auto’s.

Reageren is niet mogelijk.