Lotus scoort met de Evija

0

De introductie van de Evija leidde bij menigeen tot gefronste wenkbrauwen: slaat Lotus, wiens oprichter Colin Chapman als adagium ‘Simplify and add lightness’ had, de plank niet vreselijk mis met deze zware, hightech elektrische sportwagen? De bolide mag dan een vermogen van 2.000 pk hebben waarmee hij de snelste auto ter wereld kan worden, maar is dat waar het bij een Lotus om gaat?

Voor de beantwoording van deze vragen moeten wij bij de klant zijn. Die heeft namelijk altijd gelijk. Wat blijkt? De Evija blijkt een enorm succes en gaat als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. Dat bleek bij de presentatie van de Lotus tijdens de Monterey Car Week op de Pebble Beach Concours d’Elegance. Daar drommen mannen (en een handvol vrouwen) samen met bovengemiddeld veel benzine en geld in hun bloed.

De presentatie van de Evija tijdens de Monterey Car Week bleek een goede zet te zijn. De Lotus was namelijk één van de hoofdacts op de show. Het voordeel van het evenement op Pebble Beach is dat veel bezoekers ook potentiële klanten zijn, dit in tegenstelling tot veel autotentoonstellingen. Het gevolg was dat er tijdens de Monterey Car Week veel orders konden worden getekend. Op Pebble Beach stroomden zelfs zó boven verwachting veel bestellingen binnen dat Lotus inmiddels al bijna helemaal door haar voor de Amerikaanse markt gereserveerde productieoplage heen is. Concrete verkoopaantallen worden niet genoemd, maar de fabrikant spreekt van “sterke dubbele cijfers”.

De dikke orderportefeuille is een mooie opsteker voor Lotus, want het blijkt nu dat het merk onder leiding van Phil Popham wel degelijk op het juiste paard gewed heeft. “Dit is precies waar wij op gehoopt hadden”, zo laat hij weten. “De Evija is een exceptionele en zeer onderscheidende auto, ontworpen met als doel om Lotus terug op de kaart te zetten als een innovatief en technisch leidend bedrijf zoals het vroeger was”.

Voor alle afzetmarkten wereldwijd zullen in Hethel (sinds 1966 de thuisbasis van Lotus) niet meer dan 130 exemplaren van de 1,9 miljoen euro (zonder belastingen) kostende Evija gebouwd gaan worden (de modelnaam is afgeleid van het Hebreeuwse woord ‘chavvâh’ dat ‘ademen’ of ‘leven’ betekent. De 4 elektromotoren zijn samen goed voor 1.700 Nm aan koppel. De Evija kan in minder dan 3 seconden naar 100 km/u accelereren en heeft een topsnelheid van meer dan 320 km/u. Met het midscheeps geplaatste lithium / ion accupakket is een elektrische actieradius van 400 kilometer mogelijk.

Het is voor een autofabrikant sowieso altijd prettig om auto’s te bouwen die (voor het grootste gedeelte) al verkocht zijn. Na het debacle met de voormalige topman Dany Bahar, die een kleine 10 jaar geleden veel beloofde maar uiteindelijk een prutser en fraudeur bleek te zijn, is er nu alle reden voor stralende gezichten voor het eens zo geplaagde Britse merk dat vele hoogte en diepte punten heeft gekend. Andere sportwagen fabrikanten, die voor wat betreft volledig elektrische bolides de kat eigenlijk nog een paar jaar uit de boom wilden kijken (op Tesla na eigenlijk alle bekende spelers in dit segment), zullen zich nu op het achterhoofd krabben: blijkbaar wil de doelgroep van hypersportwagens niet langer wachten op emissieloos vervoer annex ‘speelgoed’.

 

Nieuw logo

Lotus wil met de volledige elektrische hypersportwagen Evija als visitekaartje een compleet nieuwe lijn van modellen (waaronder een SUV op basis van de volgende generatie Volvo XC60 …) op de markt gaan brengen. Bij deze renaissance van het jarenlang kwakkelende automerk hoort (natuurlijk) ook een opgefrist logo. Het nieuwe ontwerp is minder druk en oogt daardoor eenvoudiger en simpeler. Dat past goed bij het motto van het merk.

Het 3D effect is verdwenen en ‘Lotus’ staat niet meer gebogen afgebeeld. Lotus heeft de kleur uit zijn beeldmerk gehaald. Geen groen en zilver meer, maar voortaan alleen nog zwart en geel. In het embleem boven de merknaam zijn de initialen van oprichter Anthony Colin Bruce Chapman opgenomen. Met het nieuwe logo verwelkomen wij ondertussen evolutie nummer 8 van het allereerste ontwerp uit 1948.

De renaissance van Lotus (je kan haast van een comeback spreken) is mede mogelijk gemaakt door de diepe zakken van Geely, haar nieuwe Chinese eigenaar die ook Volvo en Polestar in het portfolio heeft. Nu de financiële mogelijkheden schier onbegrensd zijn, bereidt het merk zich voor op een stevig modellenoffensief met een nieuw logo in het vaandel. Het simpele lettertype zonder schreef doet sterk denken aan het originele ontwerp uit 1948. De nieuwe badge zal men niet alleen terugvinden op de Evija, maar ook op de SUV en hopelijk ook op de opvolgers van de Elise en de Exige.

Het vernieuwde logo wordt gelijktijdig met een nieuwe sponsordeal met voetbalclub Norwich City gepresenteerd. Het hoofdkantoor van Lotus in Hethel ligt in de buurt van Norwich. Het partnerschap gaat veel verder dan financiële sponsoring van het professionele voetbalteam. Lotus zal daarnaast ook ondersteuning bieden aan alle jeugdteams van de club Norwich City. Tevens worden het trainingscentrum en de academie van Norwich City omgedoopt tot The Lotus Training Center en The Lotus Academy.

Reageren is niet mogelijk.