Nieuwstelex

0

+++ Wie een tweedehands auto koopt van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats, kan van een koude kermis thuiskomen als de auto wordt gestolen of total loss raakt. Dit blijkt uit een onderzoek van de financiële vergelijkingssite Geld.nl . Veel mensen verwachten dat de autoverzekering het volledige bedrag vergoedt dat men voor de auto heeft betaald, maar dat geldt bij veel verzekeraars alleen als de auto gekocht is bij een officiële merkdealer of een bij de Bovag aangesloten bedrijf. Uit het onderzoek van Geld.nl blijkt dat 11 van de 21 onderzochte verzekeraars deze eis stellen voor de zogeheten AANSCHAFWAARDE REGELING . Daarnaast laten cijfers zien dat er jaarlijks ongeveer 700.000 auto’s tussen consumenten onderling worden verkocht. “Dit betekent dat er een grote groep mensen is die misschien niet het bedrag vergoed krijgen dat ze verwachten”, legt Amanda Bulthuis van Geld.nl uit. Verzekeraars die de aanschafwaarde niet vergoeden als de auto is gekocht van een particulier, geven aan dat de waardebepaling en de gegevens van een auto bij verkoop tussen particulieren minder betrouwbaar zijn. “Dat wil zeggen: transparantie over de waarde van de auto, staat van onderhoud, juiste kilometerstand, onderhoudsgegevens etc. Bij particuliere verkoop of via handelaren die niet bij de Bovag zijn aangesloten, kunnen we dit niet of minder goed achterhalen”, zegt een woordvoerder van Unigarant, dat ook de autoverzekering van ANWB verzorgt. Als de aanschafwaarde regeling niet geldt, krijgt men meestal de vervangingswaarde vergoed bij diefstal of total loss. De meeste verzekeraars bepalen die waarde op basis van Bovag informatie of de ANWB koerslijst. Hierin kijken ze wat dezelfde auto, met een gelijke kilometerstand, accessoires en hetzelfde bouwjaar, kost. Dit bedrag kan dus zomaar lager zijn dan wat jij ervoor hebt betaald. Overweeg jij een auto te kopen van een particulier? Kijk dan in elk geval goed naar de voorwaarden van je autoverzekering. Controleer niet alleen of de aanschafwaarde regeling geldt als je de auto via een particulier koopt, maar ook tot welke leeftijd en waarde van de auto dit het geval is. Dat verschilt namelijk ook per verzekeraar. +++

+++ AUDI gaat de RS6 Avant ook in Noord-Amerika verkopen. Dat is groter nieuws dan het lijkt. Amerikanen hebben namelijk de reputatie volledig uitgekeken te zijn op stationcars. Daarom werd(en) de vorige generatie(s) RS6 Avant niet aangeboden in de Verenigde Staten. Maar Audi staat nog steeds op een grote verkoopachterstand in dit land ten opzichte van BMW en Mercedes. Alle zeilen dienen nu bijgezet te worden om een inhaalslag te kunnen maken. En één van die doeken heet ‘RS6 Avant’. Mercedes-AMG verkoopt overigens ook de E 63 Estate op de Amerikaanse markt. De regionale divisie van Audi heeft hoge verwachtingen over de sportieve stationwagon. Daar zal de RS6 Avant bruter klinken dan in Europa omdat de akoestische regels in de Verenigde Staten minder streng zijn. +++

+++ BMW heeft een nieuwe CEO en dat zal het personeel weten ook. Oliver Zipse, de kersverse man aan de top, spoort werknemers er op aan om beter hun best te doen dan het personeel van de rivalen. Daarmee wil de CEO snel het verkoopgat dichten met Mercedes. Onder leiding van de vorige topman, Harald Krüger, verspeelde BMW haar marktleiderschap in het premium segment. Zipse wil die terugveroveren en doet daarvoor een beroep op het personeel. Hij spreekt dan ook klare taal: “In plaats van de schuld geven aan de economische situatie, het politiek landschap en aan specifieke individuen moet er een positieve komen. Die kan er voor zorgen dat wij ten volle onze kansen kunnen benutten. Hoe moeilijker de job, hoe innovatiever de oplossing”. Een klassiek gevalletje van ‘niet lullen, maar poetsen’. Zipse voegt er aan toe: “Wij hoeven niet op alle vlakken de beste te zijn, maar bij alle activiteiten die wij ontplooien, dienen wij wel veel beter te zijn dan de concurrentie. Niet alleen met onze auto’s en diensten, maar ook met onze processen, structuren en kosten”. Tussen de regels door kan je lezen dat Zipse het niet perse nodig vindt dat BMW in elke niche actief is. Dit kan betekenen dat het gamma ingekrompen gaat worden. +++

+++ Zuid-Korea heeft besloten om de Duitsers te laten boeten voor de sjoemel DIESEL affaire. Dat daarmee een buitenlandse concurrent van de nationale trots Hyundai / Kia in diskrediet gebracht wordt, is mooi meegenomen. Het Zuid Koreaanse ministerie van Milieu heeft namelijk aangekondigd dat het Volkswagen, Audi en Porsche voor de rechter wil slepen in verband met de sjoemel diesel affaire. Reden is dat het land werd misleid door de nepsoftware. Volgens Zuid-Korea rijden er 10.000 malafide voertuigen in Zuid Korea. Het ministerie schat dat de boetes 8,5 miljoen zullen bedragen, wat (laten we eerlijk zijn) niet veel is. Maar schadelijker is wellicht de negatieve publiciteit voor Volkswagen, Audi en Porsche die hiermee gepaard gaat. Dat komt Zuid Korea niet slecht uit, want importmerken, met name van Duitse origine, zijn in opmars. +++

+++ FORD heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij aan een elektrische SUV met stijlelementen van de Mustang werkt. Het model zal in november op de autoshow van Los Angeles worden gepresenteerd. De productie moet in 2020 starten. De ‘elektrische Mustang’, die wellicht Mach-E gaat heten, is onderdeel van de in 2017 gepresenteerde elektrificatieplannen van Ford. Naast dit model kunnen wij nog 15 andere (deels) emissievrije voertuigen verwachten. Ook een elektrische versie van de immens populaire F-150 pick-up behoort tot de plannen. Die zal zeer binnenkort worden onthuld. Voor de Europese markt komt Ford in 2023 met een compact elektrisch model. Die zal worden gebaseerd op het MEB platform van Volkswagen. +++

+++ De Chinese autofabrikant GEELY heeft zijn winst met 40 % zien afnemen tot 4 miljard Yuan (€511 miljoen). Het bedrijf verkocht in het eerste halfjaar 651.000 auto’s, hetgeen er 15 % minder waren dan in dezelfde periode van 2018. Geely zegt vooral last te hebben van de afgenomen vraag op de Chinese thuismarkt. In juli werden voor de 13de maand op rij aldaar minder auto’s verkocht. Ook moest Geely door aangescherpte emissie-eisen in China versneld voorraden afbouwen (lees: met kortingen strooien). De handelsoorlog tussen China en de VS maakt consumenten in eigen land ook zenuwachtig. Mede daardoor heeft Geely zijn verkoop verwachting neerwaarts bijgesteld: in plaats van 1,51 miljoen auto’s gaat de fabrikant nu uit van 1,36 miljoen eenheden. +++

+++ De cijfers voor de eerste helft van 2019 zijn bekend: Volkswagen is wederom ’s werelds GROOTSTE autofabrikant, vóór Toyota en de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. De verkoopcijfers voor het trio zijn respectievelijk 5.365 miljoen auto’s, 5.311 miljoen en 5.213 miljoen. Als deze resultaten worden vergeleken met 2018, dan zien we dat de afzet van de alliantie met 5,9 % is gedaald, terwijl Toyota met 2 % is gegroeid. De wereldmarkt is, ter vergelijking, met 7 % gekrompen. Volkswagen leed ook verlies, maar minder dramatisch dan de alliantie: -2,8 %. Het is duidelijk dat met name Renault flinke verliezen heeft geleden door de ineenstorting van de automarkten van Iran, Argentinië en Turkije. Nissan kreeg harde klappen op de Europese markt (-18 %) omdat haar modellen niet snel genoeg worden vernieuwd. De nieuwe Juke, en volgend jaar een verse X-Trail, moet daar verandering in brengen. +++

+++ Uit een analyse van ruim 700.000 klantcontracten van CarGarantie bleek eerder al dat de verzekeraar een duidelijke stijging van het aantal garantieclaims waarneemt, met name bij OCCASIONS . Het blijkt dat de kostendeclaraties die alleen frequenter plaatsvinden, maar dat het bedrag ook gestaag hoger wordt. CarGarantie weet wat de reden is: de steeds complexer wordende techniek. De veelheid aan assistentiesystemen neemt namelijk sterk toe. CarGarantie beheert liefst 2 miljoen contracten in 22 landen. Zij constateert dat bij occasions ongeveer éénderde van de reparaties plaatsvindt binnen 5.000 kilometer na aankoop. De motor is met 23 % de meest voorkomende oorzaak. Daarna volgen het brandstofsysteem (18 %; inclusief de turbo), de versnellingsbak (11 %) en de elektrische installatie (10%). CarGarantie geeft aan zo maar eventjes 80 % van de eigenaren van een occasion het eerste jaar een claim indient. +++

+++ OPEL gaat de bezem door het personeelsbestand van haar hoofdfabriek in Rüsselsheim halen. 600 mensen zullen daardoor hun baan verliezen. De filiaalchef van Opel, Michael Lohscheller, meldt dat de personeelsreductie nodig is omdat de bedrijfsvoering nog niet efficiënt genoeg is. +++

+++ PORSCHE komt met een nieuwe editie van de 911 GT3 met Touring Package; volgens velen de meest begerenswaardige versie van de sportwagen. Kort door de bocht is het model een GT3 zonder achterspoiler. Wie de bocht wat ruimer neemt, zal zien dat het gaat om een meer op straatgebruik gerichte versie van de hardcore 911. De nieuwe Touring Package versie blijft turboloos. Ook een handbak zal leverbaar blijven. +++

+++ SMART brengt het aantal Nederlandse verkooppunten fors terug. Reden is de sterk gedaalde verkoop in de eerste 7 maanden van dit jaar. De afzet is gedaald van 1.069 auto’s in 2018 naar 228 eenheden in 2019. Sinds begin dit jaar zijn de Smart ForTwo en ForFour in Nederland enkel nog in elektrische vorm te koop. Dat heeft het merk nogal wat potentiële klanten gekost. Bovendien gaat het verkopen en afleveren van een elektrische auto gepaard met speciale (lees: kostbaardere) eisen, waardoor het ook om deze reden bedrijfseconomisch wenselijk is om het aantal verkoopvestigingen drastisch in te krimpen. Dat zal worden gereduceerd van 40 naar 16. Het aantal servicepunten blijft gelijk. Smart komt op korte termijn met een facelift van de ForTwo en ForFour. In dit kader zal de actieradius worden vergroot. Die is nu niet meer competitief. +++

+++ TOYOTA werkt aan een facelift voor de C-HR . De cosmetische correcties zijn reeds voltooid want de vernieuwde editie kon deze week worden betrapt tijdens een fotosessie. De kans is groot dat de vernieuwde C-HR al volgende maand op de IAA van Frankfurt te zien zal zijn. Hij wordt dan ook leverbaar met de 180 pk sterke High Power hybride aandrijflijn van de Corolla. De showroomintroductie is gepland voor 2020. De facelift omvat een nieuwe lichtsignatuur voor de koplampen, een andere locatie voor de mistpitten en een hertekende nieuwe luchtinlaat. Aan de achterzijde zijn de aanpassingen minimaal. Dat geldt ook voor het dashboard, al zal Toyota wel voor nieuwe bekledingopties zorgen en meer chromen decoratie toepassen. +++

+++ Nederlandse VAKANTIEGANGERS staan deze zomer opvallend vaak met pech langs de weg in het buitenland. Halverwege het hoogseizoen heeft alarmcentrale Eurocross meer meldingen ontvangen dan vorig jaar, meldt het Nederlands Dagblad. Het gaat vooral om lekke banden, problemen met de motor en lege accu’s, zegt Angela Looyé van Eurocross. “Wij raden mensen aan voordat ze op vakantie gaan de auto een beurt te geven. Laat de bandenspanning even nakijken, controleer het oliepeil, de remmen, de accu, enzovoorts”. Het is daarnaast handig een creditcard op zak te hebben, zegt Looyé. “Soms is dat de enige manier om te betalen, dus belangrijk om in noodsituaties bij je te hebben”. Eurocross krijgt jaarlijks ongeveer 60.000 telefoontjes, waarvan iets minder dan de helft betrekking heeft op ’mobiliteitsproblemen’. De ANWB ziet vooralsnog geen flinke toename in het aantal meldingen, maar filelezer Heleen de Geest benadrukt dat de nog resterende zwarte zaterdagen daarin verandering kunnen brengen. +++

+++ VOLKSWAGEN wordt steeds meer een SUV specialist. Van de 3,49 miljoen personenauto’s die het merk in de eerste 7 maanden van dit jaar heeft afgeleverd, was 27,5 % een dergelijke type. Een jaar geleden lag het SUV verkooppercentage nog op 18,7. Het best verkochte hoge model is wereldwijd de Tiguan. Volkswagen zag haar verkopen vorige maand met 3,3 % krimpen naar 489.000 stuks. De grootste klap viel in Europa waar met 148.100 auto’s 8,8 % minder werd verkocht dan in juli 2018. Op de Duitse thuismarkt bedroeg de daling zelfs bijna 12 %. Verklaring voor de terugval is volgens Volkswagen het feit dat er in de zomer van 2018, vooruitlopend op de nieuwe WLTP regels, exceptioneel veel auto’s op kenteken werden afgezet. Daarvan is dit jaar geen sprake. In Noord Amerika daalden de verkopen echter ook, namelijk met ruim 4 % naar 48.200 stuks. Brazilië, voor Volkswagen een belangrijke afzetmarkt, liet door het economische herstel aldaar een plus zien van 13,5 % naar 34.000 auto’s. In China wist Volkswagen 228.000 auto’s te verkopen; bijna de helft van de totale afzet dus. Het in dit Aziatische land geboekte resultaat was 2 % hoger dan een jaar eerder. Daarmee deed Volkswagen het wel slechter dan de premium collega’s BMW en vooral Mercedes-Benz. Maar ook in China timmert ‘Wolfsburg’ aan de weg met SUV modellen. Het verkoopaandeel van dit soort auto’s bam in 1 jaar tijd toe van 13,9 % naar 28,8 %. +++

+++ YANDEX , de ‘Russische Google’, wil haar testvloot aan autonome voertuigen vertienvoudigen met 1.000 auto’s. Dat moet binnen 2 jaar gebeuren. Doel is om op grotere schaal techniek voor autonoom rijden te kunnen testen. Yandex wil tegen het einde van dit jaar 100 extra testauto’s operationeel hebben. Nu rijden er 90 voertuigen rond. 35 daarvan worden getest in hoofdstad Moskou. Volgens een woordvoerder zijn meer auto’s nodig om aanpassingen in de algoritmes sneller te kunnen controleren. Hoewel Yandex een relatief onbekend bedrijf is, doet de software die zij maakt volgens onderzoek van de HSBC bank niet onder voor de mondiale leiders in deze industrietak. Bovendien zijn de Russen bezig met een inhaalslag ten opzichte van Google’s Waymo. Yandex begon in 2016 met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het eerste voertuig werd in 2017 getest. +++

 

 

Reageren is niet mogelijk.