Pagani is nog lang niet klaar met de 12 cilinder motor

0

Als het aan Pagani ligt, is de V12 motor nog niet afgeschreven. De oprichter van het legendarische merk, Horacio Pagani, laat weten dat de 12 cilinder zeker nog tot 2026 in zijn sportauto’s gemonteerd gaat worden. Tegelijkertijd kondigt hij aan dat zijn bedrijf mogelijk nieuwe wegen in slaat.

Vorig jaar bevestigde Horacio Pagani dat zijn merk, net als veel concurrenten, werkt aan een elektrische hyper sportwagen. “Alle andere autofabrikanten ontwikkelen een dergelijk model. Dat kunnen wij niet negeren. Ons management is al een speciale elektrische divisie aan het oprichten”, zo zei hij in 2018 in een interview met het Amerikaanse tijdschrift Car and Driver. Die plannen zijn niet veranderd, maar Horacio Pagani laat nu weten dat zijn bedrijf nog minstens tot 2026 gebruik zal maken van V12 motoren.

Nu de Huayra zijn laatste ronde ingaat, met de BC Roadster waarschijnlijk als uitzwaai editie, werkt Pagani hard aan een opvolger van deze hypersportwagen. Intern wordt daarvoor de naam C10 gehanteerd. De introductie is gepland voor 2022. “Die auto zal dezelfde filosofie hebben: een traditionele verbrandingsmotor, namelijk een nieuwe versie van de dubbel geblazen V12 van AMG. Wij hebben een heel hechte relatie met Mercedes en de nieuwe 12 cilinder gaan wij gebruiken tot en met 2026”, zo verzekert Horacio Pagani. Hij heeft namelijk vanuit Duitsland de bevestiging gekregen dat homologatie tot dat jaar in kannen en kruiken is. Dat klinkt Autointernationaal.nl , net zoals een V12 zelf, als muziek in de oren.

Toch laat hij doorschemeren dat er in een nabije toekomst veel kan gaan veranderen bij zijn Italiaanse merk. De stap naar elektrificatie kan bijvoorbeeld niet los worden gezien van het veranderende klantenbestand. “Vroeger bestond dat vooral uit oudere autoverzamelaars uit Europa. Inmiddels is de gemiddelde leeftijd van onze klanten flink gedaald en zijn er veel jonge kopers uit Azië en Noord-Amerika bij gekomen. Die hebben belangstelling voor een volledig elektrische supersportwagen”, aldus Horacio Pagani (foto).

Horacio Pagani sluit niet uit dat hij in de toekomst ook een SUV gaat bouwen. Om het exclusieve merkimago niet aan te tasten, gaat die dan wel minimaal 3 miljoen euro kosten. “Wij weten niet of er een markt voor is. Maar als ons logo op de auto staat, moet die van de hoogste kwaliteit zijn. Voor minder geld kan het echt niet. We hebben dit idee al eens met onze belangrijkste klanten en verzamelaars besproken”. Pagani geeft aan dat het voor zo’n SUV gebruik gemaakt zal worden van de technologie van Mercedes-Benz, gezien de ervaring van deze fabrikant met dergelijke auto’s. “Dat is iets dat in mijn hoofd zit. Maar voordat dat realiteit wordt, moet er nog veel gebeuren”. Sportwagen puristen zullen even moeten slikken bij het idee van een SUV met Pagani logo, maar wel iets waar iedereen (behalve Koenigsegg en McLaren) open voor staat. Zelfs Ferrari gaat een dergelijk model verkopen en dat is vanuit zakelijk oogpunt volstrekt logisch. Porsche heeft in de afgelopen 20 jaar bovendien aangetoond dat de SUV op dynamisch vlak geen modderfiguur hoeft te slaan.

Overigens is het niet helemaal zeker of de Huayra BC Roadster echt de laatste versie van de modelreeks uit Modena zal zijn. Horacio Pagani kon eerder namelijk maar moeilijk afscheid nemen van diens voorganger, de Zonda, vanwege de aanhoudende vraag naar het geliefde model. Ook nu durft hij nog niet aan definitief afscheid te nemen van een model dat eigenlijk aan zijn pensioen toe is, in dit geval de Huayra. “Op dit moment is de BC Roadster de laatste versie. Maar ik luister ook naar privé-verzamelaars die misschien geïnteresseerd zijn in een uniek exemplaar of een gelimiteerde versie”. Het is dus heel goed mogelijk dat wij nog lang van de Huayra kunnen genieten.

Reageren is niet mogelijk.