Volkswagen zet licht op groen voor Arteon Shooting Brake

0

Volkswagen breidt het gamma van de Arteon uit met een nieuwe carrosserievariant. Het gaat om de Shootingbrake uitvoering. In mei 2020 start de verkoop.

Volgens concernchef Herbert Diess moet de Arteon Shootingbrake niet gezien worden als een stationwagon, maar als een 5-deurs Coupé met een minder schuine achterzijde, extra hoofdruimte voor de achterpassagiers en meer kofferbak capaciteit. Volkswagen gaat het model in haar fabriek in Emden bouwen, op dezelfde productielijn als de Passat en de gewone Arteon.

De Arteon Shooting Brake wordt met dezelfde motoren leverbaar als de liftback versie. Dit betekent een 1.5 TSI met 150 PS, een 190 of 272 pk sterke 2,0 liter versie (de krachtigste uitvoering wordt standaard gecombineerd met 4Motion vierwielaandrijving) en een 2.0 TDI met naar keuze 150 of 190 pk. In Nederland zal de Arteon Shooting Brake standaard geleverd worden met een DSG automaat.

Smaakmaker van het gamma wordt de R uitvoering. Die krijgt de nieuwe 333 pk versie van de 2.0 TSI motor onder de kap. Met deze krachtbron vervallen eerdere plannen om de Arteon te gaan leveren met een nieuw ontwikkelde 3,0 liter VR6 motor met dubbele turbo’s en 400 pk. Daarmee zou de Volkswagen, die als vlaggenschip van de ‘lage’ modellen kan worden beschouwd, natuurlijk nog meer gekruid worden, maar zowel de ontwikkelingskosten als het meerverbruik zijn te hoog. Dan maar 67 pk minder.

Volkswagen gaat de 333 pk motor ook leveren in de nieuwe Golf R. In de Arteon Shooting Brake R zal de krachtbron worden beteugeld door Torque Vectoring en een sport onderstel. Voor minder dan 75 mille zal de nieuweling niet te koop zijn.

Reageren is niet mogelijk.