Audi heeft de ultrasportieve RS4 Avant nog eens onder de loep genomen. Het resultaat is een aangescherpt uiterlijk en een nieuwe MMI Touch systeem dat de bediening eenvoudiger moet maken. De 2,9 liter dubbel geblazen V6 biedt onveranderd een vermogen van 450 pk en een koppel van 600 Nm.
De RS4 Avant heeft een nieuw front met een vlakke en brede Singleframe grille met driedimensionale honingraatstructuur in hoogglans zwart. Het luchtrooster heeft geen omlijsting. Daardoor is hij volgens Audi optisch uitermate strak in de bumper geïntegreerd. Aan de voorzijde vallen ook de grote luchtinlaten en de verticaal geplaatste ‘flaps’ op. De LED koplampen hebben eveneens een nieuw design gekregen. In combinatie met de optionele Matrix verlichting zijn de units donker uitgevoerd.
Andere typische RS elementen zijn de matzwarte dakrails en de diffusor achter met ovalen uitlaatpijpen aan weerszijden. De RS4 Avant heeft standaard 19 inch lichtmetalen velgen. Daarnaast zijn diverse 20 inch exemplaren leverbaar. In plaats van de geperforeerde stalen remschijven kunnen klanten ook kiezen voor keramische remmen met rode, blauwe of grijze remklauwen. De vernieuwde RS4 Avant is onder meer leverbaar in de nieuwe kleuren Turbo blauw en Tango rood metallic. Via Audi Exclusive zijn er vele extra mogelijkheden, waaronder Nogaro blauw, de tint die de voorvader van alle RS modellen sierde: de RS2 Avant uit 1994.
Het hart van de vernieuwde RS4 Avant is als vanouds de 2.9 TFSI V6 met 2 turbo’s en een vermogen van 450 pk. Het maximale koppel van 600 Nm is beschikbaar tussen de 1.900 en 5.000 toeren. De 2 turbo’s zijn ondergebracht in de V-vorm van de cilinderbanken. Deze compacte constructie moetnet als het Audi Valvelift System (AVS) bijdragen aan een snelle respons. De RS4 Avant heeft standaard Quattro vierwielaandrijving, een sportief afgestemde 8-traps Tiptronic transmissie en een mechanisch centraal differentieel. Voor extra bochtendynamiek is er het Quattro sportdifferentieel. De vernieuwde RS4 Avant accelereert in 4,3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u (280 km/u met RS Dynamic Package). Het gemiddelde brandstofverbruik is volgens de WLTP meetcyclus vastgesteld op 8,2 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 208 gram/km betekent.
Met Audi Drive Select kan de bestuurder de afstemming van motor, versnellingsbak besturing, onderstel en Quattro sportdifferentieel kiezen. Ook het geluid van het uitlaat systeem is hiermee te beïnvloeden. Naast de rij modi Comfort, Auto en Dynamic zijn er de naar eigen wens te configureren RS1 en RS2 standen. Voor het onderstel is er keuze uit het standaard RS sportonderstel en de versie met Dynamic Ride Control (DRC). Een stuursysteem met elektromechanische bekrachtiging is standaard. Optioneel is er Dynamic Steering met variabele stuuroverbrenging.
De RS4 Avant heeft nu ook de beschikking over MMI Touch. Een 10,1 inch aanraakscherm is de spil van dit nieuwe bedieningsconcept. Hiermee is bijvoorbeeld het RS scherm op te roepen, dat informatie geeft over vloeistoftemperaturen, G krachten en bandenspanning. Bediening is ook mogelijk met de stem. De RS4 Avant is volgens Audi volledig met internet verbonden. Zo biedt hij toegang tot een breed scala aan services, waaronder Car-to-X diensten. De Audi Virtual Cockpit heeft eveneens speciale RS displays. Zo is er ‘shift light’ dat aangeeft wanneer het tijd is om op te schakelen. Ook het optionele Head-up display kan dit weergeven. Het interieur is grotendeels in zwart uitgevoerd. De sportstoelen zijn bekleed met een combinatie van leer en Alcantara. Het stuur en de pook zijn afgewerkt met Alcantara.
De RS4 Avant koppelt net als voorheen sportiviteit aan gebruiksgemak. Zijn bagageruimte heeft een inhoud van 495 liter (1.495 liter met neergeklapte achterbank). De achterklep en de afdekking van de bagageruimte zijn elektrisch bediend. Sensor Control (openen van de achterklep via een voetbeweging) en een trekhaak (elektrisch weg klapbaar) zijn optioneel.
De vernieuwde Audi RS 4 Avant wordt in december op de Nederlandse markt verwacht. De exacte specificaties en prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.