De elektrische MG is te koop voor een vechtprijs maar willen wij wel een Chinese auto?

0

De elektrische MG, waarover Autointernationaal.nl al eerder publiceerde, is inmiddels via internet te bestellen en in 2 showrooms van de Van Mossel Automotive Groep te zien (zogeheten Brand Stores in Amsterdam en Breda). Aldaar kan ook een proefrit worden gemaakt. Het model, ZS EV genaamd wordt aangeboden voor een bijzonder scherpe prijs: de enigszins vergelijkbare Hyundai Kona Electric is een derde duurder, al heeft die een flink grotere actieradius: op papier 449 kilometer versus 262 kilometer voor de ZS EV.

MG keert dus terug op de Nederlandse markt, maar het merk is al 12 jaar niet Brits meer: in 2007 werd het gekocht door SAIC Motor uit het Chinese Shanghai. Deze kapitaalkrachtige autofabrikant werkt hard aan een wereldwijde herlancering. Binnen Europa zijn Noorwegen en Nederland de eerste landen waar MG weer te koop zal zijn. Hiermee maakt het merk na 15 jaar een comeback. Eerdere pogingen om Chinese auto’s in ons land te verkopen liepen op niets uit, maar de Van Mossel Automotive Groep is geen kleine speler op de Nederlandse automarkt en dat illustreert dat de zaken dit keer professioneel worden aangepakt. Voor service en onderhoud van de MG kan men namelijk terecht bij 60 locaties van deze dealerholding.

De MG ZS EV wordt nog dit jaar leverbaar en wordt in 2 uitvoeringen gelanceerd: de Comfort en de Luxury versie. Het is niet de goedkoopste elektrische auto die in ons land te koop is, maar wel de voordeligste in zijn klasse (B segment SUV). MG kan haar elektrische ZS EV nog dit jaar op kenteken zetten in Nederland en dit betekent dat zakelijk rijders profiteren van slechts 4 procent bijtelling. De Comfort uitvoering is standaard uitgerust met 16 inch lichtmetalen velgen, een navigatiesysteem met 8,0 inch touch screen plus telefoon connectie en adaptieve cruise controle. De Luxury voegt hier een panoramadak, 17-inch lichtmetalen velgen, stoelverwarming en Blind Spot Monitoring (BSM) aan toe. MG geeft 5 jaar óf 150.000 garantie op de ZS EV en 8 jaar óf 150.000 kilometer op de aandrijflijn, inclusief de batterij. De Chinese auto wordt daarnaast geleverd met een garantie van 10 jaar op het doorroesten van binnenuit.

De MG ZS EV (4.314 mm x 1.809 mm x 1.644 x 2.585 mm) weegt 1.518 kilo en heeft een accu van 44,5 kWh. De oplaadtijd via wisselstroom (AC) bedraagt 7,5 uur. Met gelijkstroom (DC) kan er van 0 tot 80 procent van de maximale accucapaciteit worden opgeladen in 40 minuten. De elektromotor is 143 pk / 353 Nm sterk. De topsnelheid is begrensd op 140 km/u en de acceleratie naar 100 km/u neemt 8,2 seconden in beslag. De MG ZS EV heeft een bagageruimte van 448 liter. Waarom zou je nog 10 mille meer uitgeven aan bijvoorbeeld een Hyundai Kona Electric? Of voor hetzelfde geld genoegen nemen met de lagere, kleinere Opel Corsa-e (al heeft dit model een actieradius van 330 kilometer)?

Nou daar is een hele goede reden voor: China is geen democratische natie (zoals buurlanden Japan en Zuid-Korea dat bijvoorbeeld wel zijn) en dat uit zich er bijvoorbeeld in dat christenen, Oeigoeren, Tibetanen, leden van de Falung Gong beweging en mensenrechten activisten onderdrukt worden of erger. Daarnaast zijn er zorgen over de toenemende economische en geopolitieke invloed van China, over gevallen van bedrijfsspionage en de dubbele agenda die Huawei zou hebben bij de aanleg van supermoderne 5G telecommunicatie netwerken. Dit bedrijf wordt ook wel “de draak van Troje” genoemd.

Er zijn met name zorgen over de belabberde staat van de mensenrechten in China die bovendien steeds verder verslechteren. Ook zijn er zorgen over de aanwezigheid van strafkampen. China is bezig met het stilletjes maar gestaag vergroten van haar greep op de stadstaat Hongkong waarbij inwoners die hier tegen protesteren worden afgeschilderd als terroristen. Er is nog steeds sprake van oneerlijke concurrentie vanuit China en het land wordt betiteld als wereldkampioen bedrijfsspionage. Burgers van Westerse landen die kritiek uiten, worden opgepakt. In de Zuid-Chinese zee worden territoriale grenzen van buurlanden niet gerespecteerd en gaat China ondanks protesten door met de aanleg van havens voor defensie doeleinden.

Laten wij ons geen zand in de ogen strooien door een stel Panda beren: China is een vijandig, agressief opererend land dat er naar streeft deze eeuw haar leidende positie in de wereld terug te veroveren. Democratische correctiemechanismen ontbreken burgers worden gestraft als zij hun onvrede kenbaar maken. Met zulke landen moet je geen zaken willen doen. Het is mooi dat er in China dankzij export van goederen het welvaartsniveau flink is gestegen en dat er geen hongersnood meer is, maar er is geen enkele reden om deze grootmacht verder in het zadel te helpen. Dat is niet alleen een oproep aan de Nederlandse regering. Ook wij, burgers, dienen onze verantwoordelijkheid te nemen. China moet buiten de deur worden gehouden. Koop geen MG. En leg ook jouw vrienden, familie, collega’s en buren uit waarom zij dit niet zouden moeten doen.

Reageren is niet mogelijk.