Goedmoedige maar dorstige lobbes: test Land Rover Discovery Sport

0

Waarom de korte test?

Land Rover heeft de tot nu toe matig verkopende Discovery Sport flink onder handen genomen. De SUV kreeg niet alleen een opgefrist, sportiever uiterlijk, maar werd ook voorzien van nieuwe technologie, afkomstig van de jongste Evoque. Zo beschikt de Discovery Sport voortaan over een aangepast platform en (de voorwiel aangedreven en handgeschakelde basisdiesel uitgezonderd) milde hybride technologie.

 

Wat voor auto is het?

De Discovery Sport is inmiddels 4 jaar op de markt. Volgens de autokalender is het dan tijd voor een facelift. De cosmetische correcties doen de Land Rover er gelikt uitzien en dankzij het milde hybride systeem met 48 volt technologie zijn zowel de benzine als de diesel versies in de vorm van een lagere CO2 uitstoot vriendelijker voor het milieu geworden. De Discovery Sport is echter anders dan diverse premium concurrenten nog niet leverbaar met een stekker hybride aandrijflijn. Deze lacune illustreert dat de Britse SUV specialist samen met Jaguar enigszins achter de feiten aanloopt, resulterend in verkopen die in de eerste 8 maanden van dit jaar in Nederland met een kwart zijn teruggevallen. In het geval van de Discovery Sport is er zelfs sprake van een afzetdaling van 60 procent.

De op veel markten stagnerende autoverkopen en de nakende Brexit maken de situatie voor Land Rover er niet rooskleuriger op, al hoopt men in Groot-Brittannië dat de nieuwe Defender veel goeds zal doen voor het merkimago en dus ook voor de afzet. De bijgespijkerde Discovery Sport lijkt als instapmodel binnen het gamma daar helemaal klaar voor te zijn. De vraag is nu of de SUV fan deze Land Rover nu door andere ogen gaat zien, en dan hopelijk als volwaardig alternatief voor concurrenten als de Audi Q5, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento en Volvo XC60.

De vernieuwde Discovery Sport kan direct worden herkend aan de hertekende koplampen met LED technologie (in plaats van halogeen of xenon exemplaren), die de designers de vrijheid gaven om ook de vormgeving van de dagverlichting aan te passen. Ook aan de achterkant doen LED units hun intrede met vegende oftewel dynamische richtingaanwijzers die naar de buitenkant van de carrosserie ‘afrollen’. Verder werden de bumpers plus de grille vernieuwd, zijn de zijschorten verbreed en is de Discovery Sport nu ook verkrijgbaar in sportief ogend R-Dynamic tenue. De Discovery Sport oogt daardoor meer volwassen, ook omdat 21 inch velgen voor het eerst tot de optiemogelijkheden behoren.

Het aangepaste PTA2 onderstel van de Evoque (een doorontwikkeling van de bestaande structuur) zorgt er voor dat de SUV voortaan over een 10 procent stijver koetswerk beschikt, hetgeen onder andere een positieve uitwerking moet hebben op het geluidscomfort. De Ingenium 4 cilinder dieselmotor doet zijn werk sowieso stiller dankzij een betere isolatie. De 2,0 liter is er in de vermogensmaken 150, 180 of 240 pk. Tijdens de kennismakingtest kon er gereden worden met de krachtigste versie. Er is ook een even grote benzinemotor. Die is goed voor 200 of 250 pk. De aanpassingen aan het onderstel zorgen er voor dat er niet alleen een batterij voor het hybride systeem kon worden gemonteerd, maar ook dat de inhoud van de brandstoftank met 10 liter kon worden vergroot.

Land Rover heeft ook het interieur ingrijpend vernieuwd. Daar zijn de verschillen met de prefacelift editie eigenlijk het grootst. En dat is een goede zaak, want voorheen gebruikte Land Rover cabinematerialen die een premium merk eigenlijk onwaardig waren. De verzinkbare draaiknop voor de bediening van de automatische versnellingsbak is geen blijvertje gebleken en werd ingeruild voor een slanke pook.

Nieuw is ook het optionele, volledig digitale display dat de klassieke analoge wijzers vervangt. In de middenconsole werd een groter (10,25 inch) touch screen gemonteerd waarmee het optioneel met internet verbonden infomediasysteem intuïtiever en (dus) sneller te bedienen zou moeten zijn. Onder dit aanraak scherm zit nu een even interactief paneel met 2 multifunctionele draaiknoppen. Die zijn niet alleen bestemd voor de temperatuurregeling (draaien), maar ook de stoelverwarming (kwestie van indrukken) en voor het Terrain Response 2 systeem. Dat activeer je met een aparte knop, maar de vervolgbediening vindt plaats met de rechter draaiknop. Oplichtende icoontjes geven dan aan wat de verschillende terreinmogelijkheden zijn.

Een vierde scherm biedt de Discovery Sport in de dakrand. De achteruitkijkspiegel is namelijk (bij de duurdere uitvoeringen) voorzien van een display waarop camerabeelden geprojecteerd kunnen worden van wat er achter de Land Rover gebeurt. Deze innovatieve optie debuteerde eerder dit jaar op de jongste Evoque en is met name praktisch bij een tot het dak volgeladen kofferbak. Verder kan de vernieuwde Discovery Sport geleverd worden met Clearsight dat met camera’s onder de motorkap laat zien wat zich tussen de voorwielen bevindt.

 

Is het wat?

De 240 pk en 500 Nm sterke dieselmotor reageert alert op gaspedaalcommando’s, maar je hebt nooit echt het gevoel met zoveel kracht onderweg te zijn. Wellicht komt dat door het aanzienlijke gewicht van de Discovery Sport (ruim 2.000 kilo). De dieselmotor is gekoppeld aan een 9-traps automaat die bij een gezapige rijstijl zijn werk uitstekend doet, maar als er plotseling flink tempo gemaakt moet worden, dan heeft de transmissie (net als voor de facelift) last van keuzestress. De versnellingsbak laat dan zien van de weifelende soort te zijn en denkt veel te lang na alvorens terug te schakelen. De rijervaring wordt er onplezierig schokkerig door.

Er kon worden gereden met een R-Dynamic versie met klassieke schokdemping. Die weet de rolneiging van de carrosserie evenwel niet effectief te counteren. Het accent ligt overduidelijk op comfort dus, ondanks dat de vering niet overdreven soepel is. Dit karakter staat niet haaks op het stuurgedrag. De installatie is rond de rechtuit stand nogal vaag. Ook de feedback naarmate men meer instuurt, houdt niet over. Tijdens de kennismaking test demonstreerden PR medewerkers van Land Rover dat het mogelijk is om in een extreme terreinpositie (één wiel in de lucht) toch mogelijk is om een deur te openen en te sluiten, waarmee zij lieten zien dat het koetswerk niet vervormt ondanks de grote torsie kracht die er op wordt uitgeoefend. In het vlakke en grotendeels geasfalteerde Nederland is dit evenwel van weinig praktisch nut.

Het dashboard oogt een stuk strakker dan voorheen en het valt onmiddellijk bij het instappen op dat in het interieur mooiere materialen zijn gebruikt. De rugleuning van de voorstoelen voelt wat hol aan, maar verder bieden de zetels voldoende ondersteuning. De achterste 2 zitplaatsen kunnen in de bodem van de kofferruimte worden opgeborgen, maar zijn eigenlijk alleen geschikt voor kinderen. De virtuele binnenspiegel is niet alleen handig als er 3 personen op de achterbank zitten, maar ook als jij met een aanhanger onderweg bent. De Discovery Sport kan tussen de 1.800 en 2.500 kilogram trekken, afhankelijk van de gekozen krachtbron.

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

De instapper van Land Rover is mede dankzij het stijvere PTA2 platform van de Evoque een stuk verfijnder geworden, zonder dat dit ten koste is gegaan van zijn functionele kwaliteiten of terrein capaciteiten. Anders dan zijn naam doet vermoeden, zijn de rijeigenschappen weinig sportief of dynamisch. Dat komt door de nogal vage stuurinrichting. Wel biedt hij een goed comfortniveau omdat hij nu merkbaar stiller is dan voor de facelift. De Discovery Sport is daarmee ideaal voor gezinnen, want hij beschikt over een bijzonder moduleerbaar interieur, inclusief een verschuifbare achterbank en 2 optionele (nood)zittingen in de kofferruimte. De kwaliteit en afwerking zijn door naar een merkbaar hoger plan getild. Aan het hoge gewicht van de Discovery Sport valt ondanks de toepassing van aluminium niks te doen: voor een flink afgeslankt model is het wachten op de volgende generatie.

De meerwaarde van de milde hybride technologie is echter beperkt: de verbruikswinst is namelijk niet spectaculair. Tijdens de test werd er 11,7 liter diesel per 100 km verstookt en dat is naar moderne maatstaven (te) veel. Het betekent dat de CO2 uitstoot aan de forse kant blijft. De geteste D240 uitvoering heeft een emissiewaarde van 163 gram en dat is 20 gram meer dan de Audi Q5 in 40 TDI Quattro configuratie. Hopelijk maakt Land Rover daarom haast met de introductie van een stekker hybride versie. Die krijgt een 1,5 liter 3 cilinder turbobenzine motor als basisunit. Dat klinkt misschien niet als een attractie, maar de uit de stekker hybride techniek resulterende lage uitstoot, die in Nederland een gunstig effect heeft op de prijs (er hoeft immers maar relatief weinig BPM te worden betaald) is dat wel. Dan zou de Discovery Sport bij ons alsnog aan de verkoopverwachtingen kunnen gaan voldoen.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (6)
    5.6

Reageren is niet mogelijk.